sollien Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hei. Har tidligere bare hatt vanlige digitalkamera,men har lyst til å prøve speilrefleks. Har lest endel tester,kjent på noen kamera og sett at nikon passer bra for min smak. Så kommer det til behovene. Er D40 evt D40X såpass mye enklere i bruk at de ekstra pengene opp til en D80 blir "unyttige" for en nybegynner? Eller er D80 et kamera å vokse med? Hvordan er bildekvalitet før redigering på kameraene? Har budsjett til 10000,så det som evt ikke går inn i kamera vil gå i et objektiv. Kom gjerne med noen kreative tilbakemeldinger Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Kjøp D50 eller D70s, mest for pengene! Lenke til kommentar
whoi Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg tror D80 er et glimrende kamera selv for nybegynnere. D80 er veldig likt D50 og D70 i bruk, og det er mange som har de som sitt første DSLR, inkludert meg. Det du ikke får på D80, er D40 sine menyer som visualiserer endringer av blender osv. D40 vil også gi deg jpg filer som er mere "kompakt" aktig i farger og skarphet. D80 sine bilder er litt mere naturlige, og et bedre utgangspunkt for redigering. Men så kommer spørsmålet om hvor mye penger du er villig til å legge i et kamerahus. Kamerahus kommer og går, optikk kan du beholde lenge. Hvis du tror du kommer til å bli en hobbyfotograf så vil du nok sette pris på mulighetene til D80. Hvis du bare skal ha et point & shoot kamera med bedre bildekvalitet, så er det bortkasta penger å kjøpe D80. Med et budsjett på 10 000 så får du vel D80 med det ålreite 18-70mm objektivet og gratis blitz i disse dager. Det er en veldig bra pakke! Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Det beste kjøpet fra Nikon i dag, tror jeg, er D80 kit og legg til en tusenlapp for å få SB-600 blitsen (i stedet for en gratis SB-400). Feks et 2GB Sandisk minnekort og du havner på rundt budsjett. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg tror også D80 vil være et kjempefint startkamera. Spesielt hvis du er interessert i å kjøpe litt ekstra optikk og sette deg inn i litt avansert bruk av kameraet. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hei. Har tidligere bare hatt vanlige digitalkamera,men har lyst til å prøve speilrefleks. Har lest endel tester,kjent på noen kamera og sett at nikon passer bra for min smak. Så kommer det til behovene. Er D40 evt D40X såpass mye enklere i bruk at de ekstra pengene opp til en D80 blir "unyttige" for en nybegynner? Eller er D80 et kamera å vokse med? Hvordan er bildekvalitet før redigering på kameraene? Har budsjett til 10000,så det som evt ikke går inn i kamera vil gå i et objektiv. Kom gjerne med noen kreative tilbakemeldinger 8387645[/snapback] Er du villig til å bla opp 10 lapper, så er D80 det beste valget. Bedre autofokus-system, bedre sensor etc etc. Mere å vokse sammen med. Bruk gjerne et par hundringser på en fotobok Forøvrig er alle kameraer er enkle nok til å gjøre det essensielle med: Sett det i A-modus, og så ruller du på hjulet for å justere dybdeskarpheten (blender-verdien). Lenke til kommentar
Sutekh Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 D80 er i hvert fall ikke for komplisert for en nybegynner. Jeg kjøpte selv D80 som mitt første speilrefleks, og du lærer fort å bruke det. D40 har kanskje ett litt snillere brukergrensesnitt som illustrerer bedre hva de forskjellige innstillingene gjør, men jeg tror ikke du vil finne at D80 er noe vanskeligere å stille inn og bruke enn D40. Lenke til kommentar
sollien Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Mye god hjelp her,begynner å få troa på at D80 ikke er for avansert. Er de forskjellige skjermene(den lille på toppen på D80) til å misforstå eller er det lett å lære seg systemet? Blir det D80 blir det med 18-70mm objektivet,så får det suppleres senere når behovet melder seg. Er bildene ubrukbare uten redigering eller bør jeg ha tilgang til photoshop for å redigere? Mange spørsmål som kanskje kan virke litt åpne,men trenger all den hjelp jeg kan få . Lenke til kommentar
haakonts Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Mye god hjelp her,begynner å få troa på at D80 ikke er for avansert. Er de forskjellige skjermene(den lille på toppen på D80) til å misforstå eller er det lett å lære seg systemet? Blir det D80 blir det med 18-70mm objektivet,så får det suppleres senere når behovet melder seg. Er bildene ubrukbare uten redigering eller bør jeg ha tilgang til photoshop for å redigere? Mange spørsmål som kanskje kan virke litt åpne,men trenger all den hjelp jeg kan få . 8388667[/snapback] Du klarer deg fint med f.eks photoshop elements (under tusenlappen) eventuelt lightroom til litt mer. Det følger vel med en veldig enkel RAW konvertere hvis du skyter RAW. I tillegg finnes det masse gratis eller billig fotoredigering og arkiveringsprogramvare å få tak i (Picasa f.eks). Det er mulig det høres litt rart ut at må ha arkiveringsprogramvare, men tro du meg... Det _blir_ mange bilder! Håkon Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Begge skjermene er lette å forstå og det er lett å komme inn i bruken av dem. Alle kamera har mulighet til diverse justeringer i kamera slik at bildene er brukbare rett ut av kamera, men man har uendelig mye mer muligheter i et fotoredigeringsprogram. Instruksjonsboka er som vanlig noe kryptisk i sine forklaringer og kan være en kilde til forvirring og vil derfor anbefale denne boka. Magic Lantern Guide serien har meget gode bøker. PS Hvis du kjøper D80 har Nikon kampanje med gratis SB-400 blits eller SB-600 for en tusenlapp (SB-600 for en tusenlapp er et kupp!) Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Det beste kjøpet fra Nikon i dag, tror jeg, er D80 kit og legg til en tusenlapp for å få SB-600 blitsen (i stedet for en gratis SB-400). Feks et 2GB Sandisk minnekort og du havner på rundt budsjett. 8387953[/snapback] Jeg mener også at det ikke er å skyte spurv med canon å kjøpe D80, men mener at alle nybegynnere bør ha budsjett til en skikkelig foto-abc fra første dag, som f.eks. Magnar Fjørtofts "Digital Fotografi i praksis", eller John Hedgecoes tilsvarende bøker (som jeg har vokst opp med). Den boken som er nevnt over er nok også en god investering, slik at du slipper å stille fryktelig mange dumme spørsmål her på forumet. Når det gjelder redigering er Paintshop Pro også et glimrende alternativ, og det får du gratis hvis du velger et hurtig minnekort fra Lexar, tror jeg det er. Lenke til kommentar
whoi Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Man MÅ ikke behandle bildene, bare så det er sagt. Men litt småtteri som å øke kontrast, farger, og litt unsharp mask kan fort gjøre bildene litt stiligere. Jeg har brukt gimp mye, og det er gratis. Jeg behandler stort sett bare bilder som skal brukes til noe spesielt. Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg mener også at det ikke er å skyte spurv med canon å kjøpe D80Vet ikke om du mente dette humoristisk, eller om det er helt tilfeldig... men jeg lo godt nå :!: D80 er mer avansert enn D40/D40x, men du kan bruke også dette på full auto til du føler du behersker de mer manuelle valgene. Faktisk bør man bruke auto så lite som mulig, så man lærer å bruke kameraet mer manuelt så fort som mulig. Etter hvert går også manuelt helt automatisk for deg Derfor er D80 for mange et bedre valg, tross prisen, ettersom D40/D40x ikke har fokusmotor og sperrer for mange av de meget gode objektivene, både nyere fastobjektiver, eller eldre zoomobjektiver på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg mener også at det ikke er å skyte spurv med canon å kjøpe D80Vet ikke om du mente dette humoristisk, eller om det er helt tilfeldig... men jeg lo godt nå :!: 8390219[/snapback] Ja, nå kan du lure Lenke til kommentar
sollien Skrevet 22. april 2007 Forfatter Del Skrevet 22. april 2007 Hva skiller D80 fra den eldre D70s? Har ikke råd til å kjøpe kameraet før midt i mai,så dealen med blitz går i vasken:(. Er oppgraderingene verdt å få med seg? Lenke til kommentar
whoi Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 Sånn enkelt, så er D80 en blanding av sensoren og søkeren til D200, med funksjonaliteten til D70s i D50 sitt kamerahus, med D40-lignende retouch muligheter på bildene Du kan se litt på http://www.kenrockwell.com/nikon/d80/vs-d70.htm for en ganske grei sammenligning. Bare husk å ikke ta alt han sier for seriøst. D70s er et bra kamera enda. Lenke til kommentar
Laban(NOR) Skrevet 22. april 2007 Del Skrevet 22. april 2007 På samme side står det også sammenligning mellom andre kamera og der roser han D40 opp i skyene. http://www.kenrockwell.com/tech/d200-d80-d...-d40-5d-xti.htm Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 26. april 2007 Del Skrevet 26. april 2007 På samme side står det også sammenligning mellom andre kamera ogder roser han D40 opp i skyene. http://www.kenrockwell.com/tech/d200-d80-d...-d40-5d-xti.htm 8442005[/snapback] Jeez, den siden der er blant de jeg tar minst alvorlig av alle sidene til KR. Han har en egen evne til å få en fjær til å bli en hel hønsegård, den mannen. Den eneste grunnen til at han skriver det han gjør om 5D, er at det er så mye bedre enn de andre kameraene, at han må finne på noe for å kompensere til Nikons fordel. Det er bare latterlig å skrive de tingene han hevder om Canon, selv om eksponeringen er klart bedre på Nikon. Lenke til kommentar
sollien Skrevet 30. april 2007 Forfatter Del Skrevet 30. april 2007 Etter å ha travet forumet her en stund falt valget på D70s med 17-70mm og et tamron 50-200mm objektiv. Tenker at det skal bli et fint utgangspunkt for hobbyfotografering :!:. Lenke til kommentar
PMnormal Skrevet 30. april 2007 Del Skrevet 30. april 2007 Etter å ha travet forumet her en stund falt valget på D70s med 17-70mm og et tamron 50-200mm objektiv. Tenker at det skal bli et fint utgangspunkt for hobbyfotografering :!:. 8503255[/snapback] Det tenker jeg også. Lykke til med kunsten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå