Gå til innhold

LØST - Feil strømtilkobling på luftkjølinga


trettifire

Anbefalte innlegg

Min yngre bror var så elskverdig å sende meg en Zalman VF900CU som han ikke behøvde, slik at jeg kan tyne noen MHz til ut av mitt gode gamle 7600GT som jeg til nå har kjørt med stock-kjøler.

 

Når jeg så kommer hjem fra utvidet påskeferie og finner kjøleren i postkassa hiver jeg meg selvsagt entusiastisk over oppgaven og begynner med å rive av den gamle kjøleren. Mens jeg gjør dette ser jeg at strømtilkoblingen på den gamle ikke er lik den på Zalman-kjøleren og banner stille. Når jeg deretter ser på hovedkortet finner jeg heller ikke noen tilkobling der Zalman-kjøleren passer (ja, jeg har en Dell).

 

Så til spørsmålet. Kan jeg ta av pluggen på den nye kjøleren, isolere den hvite ledningen (som jeg antar er viftestyringen - se bildet) og koble den sorte og den røde ledningen til pluggen fra stock-kjøleren (se bildet) og være oppe å gå igjen?

Hvilke konsekvenser vil dette få for eventuell viftestyring av kjøleren? Skjermkortet har tidligere vært meget godt i stand til å regulere den gamle kjøleren uten noen hvit ledning...

 

Her er 7600GT med strømkontakt på kortet:

post-120614-1176625914_thumb.jpg

 

Her er stock-kjøler med plugg:

post-120614-1176625929_thumb.jpg

 

Her er Zalman-kjøler med plugg:

post-120614-1176625940_thumb.jpg

 

Slik ser ledige strømkontakter på HK-et ut: EDIT: det er ikke strømkontakter

post-120614-1176625952_thumb.jpg

Endret av trettifire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

er det INGEN systemvifte kontaker på hovedkortet som du kan koble viften til?

utenom cpuvifte kontakten da...

 

du kan jo få tak i overgang til 4-pins molex kontakt da og den kobler du bare i etter fan mate kontrollen!

 

Jeg byttet til den zalman kjøleren på mitt xfx nvidia 7900gt og da brukte jeg ikke den kontakten som er på skjermkortet...

jeg kobler den via min zalmanviftestyring og dermed til strømforsyningen!

Endret av Nilsi_tl
Lenke til kommentar

Ok. Da var det løst. Fikk tak i en molex-overgang og det hele ordnet seg.

 

Nilsi - nei faktisk ikke. Ikke kjøp Dell hvis du vil mikke og makke i maskinen selv...

 

Funket sinnsykt bra. Gikk ned fra 70-74 grader til 39-40 grader. Kjører kortet på 640-1680, ganske langt over standard (560-1400) og ble nummer to på 3dMark06 blant tilsvarende systemer (med score på 3297). Nestemann er milevis foran meg (4100 og noe).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...