Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvordan legge opp kabler osv?

Sinsen

Anbefalte innlegg

Hei, har en bil uten noen form for lyd i fra før. Det er altså ingen høytalere, kabler eller noe annet.

Jeg må vel da strekke et par ledninger fra motorrommet og fra høyttalerne (når de er på plass i dashbordet) og koble dette til radioen på rett måte.

Finnes det noen guider på nettet som viser alt dette? De jeg har funnet til nå viser bare hvordan man bytter ut komponenter.

Takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da må du koble slik:

Til Cd spiller må du legge opp en (-) kabel og en (+) kabel for at den skal virke.

Hvis du er heldig er det en kontakt bak CD spiller hullet som er beregnet for radio. Sjekk i sikringsoversikten om det er en (egen) kurs for radio. Hvis ikke trekker du en kabel fra (+) på batteriet til spilleren din. På dene monterer du en sikring like ved batteriet. Kabelen for (-) kan di koble rett til gods eller trekke til (-) på batteri.

Hvis du vil at radioen ska slå seg av/på automatisk når du starter bilen må den ha spenning inn på den inngangen som heter ACC på radioen. Dette henter du fra tenningslåset eller en kurs som har spenning KUN når tenning er på. Hvis du ikke vil ha det slik må du koble sammen (+) og ACC ledningen bak på spilleren for at du skal kunne slå den på. I tillegg er det (avhengig av hva slags spiller du har) mulig å koble telefonmute etc. Se monteringsanvisningen på spilleren uansett.

Det siste du trenger å legge opp er høytalerkabler. Du må strekke en to-leder kabel til hver høyttaler. Koble disse til front utgangen på spilleren. Pass på å få (+) på spilleren til (+) på høyttalerne. hvis ikke vil du fasevende 180 grader å få elendig lys. Pass på at høyre og venstre også er korrekt.

Les monteringsanvisningen på spilleren FØR du begynner...

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei, nå er det nesten på plass. men jeg ble litt usikker når jeg skulle koble til den siste pluggen.

Bak på ISO kontakten jeg kjøpte er det to ledninger som ser relevante ut, A7 og A8 på dette diagrammet:

http://clarion.com/gb/en/MungoBlobs/133/967/DXZ448R-EU.pdf

A7 er rød og A8 er svart.

Jeg skulle da anta at A7 er + og A8 -, men, på A7 står det i dokumentet "+12V accessory" mens det er på A4 at det står "+12V Permanent".

Så, hva sier dere, + på A7 eller A4?

Lenke til kommentar

Rød bruker å være den som skal til tenningen, og gul bruker å være den som skal til permanent spenning.

Begge må ha spenning for at spilleren skal slå seg på.

Bekrefter i forhold til å ha lest på den PDFen:

A4 skal til permanent +, altså rett til batteriet (via sikring). A7 skal til tenningen, eller kan paralellkobles med A4 om spilleren skal slås av/på uavhengig av tenning. A8 skal til jord.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...