Drillo Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Hører ofte folk som har peiling si at krig er et nødvendig onde, og at verden ville bli overbefolket og ødelagt uten krig. Stemmer dette? Er krig noe som må til for at menneskeheten skal fortsette? Bør vi som vestlige mennesker akseptere at det er krig og elendighet i verden, men sørge for at den finner sted i ikke-vestlige land? Jeg har litt problemer med å akseptere dette hvis det er slik. Kanskje må jeg lære meg å tenke mindre på andre? Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Bør vi som vestlige mennesker akseptere at det er krig og elendighet i verden, men sørge for at den finner sted i ikke-vestlige land? Ikke direkte akkseptere det, men prøve å forebygge, for det vil ALLTID være krig og elendighet i verden! Krig/vold ligger i menneskets natur Jeg har litt problemer med å akseptere dette hvis det er slik. Kanskje må jeg lære meg å tenke mindre på andre? Jeg og har litt problemer med det noen ganger, men det er nå slik det er. Se på det slik: Uten krig hadde verden blitt overpopulert. Uten krig hadde mye av teknologien og våpen som kan beskytte oss i fremtiden aldri blitt oppfunnet. Krig fører med seg MASSE elendighet, men fører også med seg en del ting vi ikke kan overse og si vi hadde klart uten krig også. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Nei, jeg tror ikke krig er et nødvendig onde. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Hvorfor skal vi forsøke å forebygge krig hvis det er nødvendig? Om vold er naturlig menneskelig oppførsel vet jeg ikke om jeg er enig i. Mennesket er tilbøyelig til å være utøve vold, men vha riktig oppdragelse og sosialisering, tror jeg det kan unngås. Jeg har f eks aldri vært i slosskamp. Ikke Dalai Lama heller, tror jeg. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Krig dreper nok såpass få i dagsens verden at det på ingen måte hindrer at verden blir overbefolket. På mange måter øker det egentlig befolkningen fordi krig hindrer velferdsøkning og dermed lavere fødselsrate. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Krig dreper nok såpass få i dagsens verden at det på ingen måte hindrer at verden blir overbefolket. På mange måter øker det egentlig befolkningen fordi krig hindrer velferdsøkning og dermed lavere fødselsrate. 8386714[/snapback] Godt poeng. Ja, vi ser jo at i de verste slumlandene i verden får folk 12 unger hver. Lenke til kommentar
Herpeederpee Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Krig er ett nødvendig onde. Det er fælt, men det er den harde sannhet. Krig ligger i menneskets natur. Uten krig hadde jorden blitt overbefolket, noe som ikke er så koselig for fremtiden. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Krig er ett nødvendig onde. Det er fælt, men det er den harde sannhet. Krig ligger i menneskets natur. Uten krig hadde jorden blitt overbefolket, noe som ikke er så koselig for fremtiden. 8386800[/snapback] Norge er det mest fredfulle land i verden, men befolkninga hadde gått NED om det ikke hadde vært for innvandring. India preges av konflikter, fattigdom og borgerkrig, men er i ferd med å ta igjen Kina i kampen om å være verdens folkerikeste land. Lenke til kommentar
Vindstille Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hvorfor skal vi forsøke å forebygge krig hvis det er nødvendig? Om vold er naturlig menneskelig oppførsel vet jeg ikke om jeg er enig i. Mennesket er tilbøyelig til å være utøve vold, men vha riktig oppdragelse og sosialisering, tror jeg det kan unngås. Jeg har f eks aldri vært i slosskamp. Ikke Dalai Lama heller, tror jeg. 8386706[/snapback] Jeg er litt uenig i at mennesker er voldelig av natur. De fleste har jo vanskeligheter med å ta livet av andre mennesker. Før når man kjempet ansikt til ansikt i mye større grad var det f.eks. vanlig å drikke eller dope seg for at man skulle klare å gjennomføre uten å tenke alt for mye på at man faktisk tok livet av andre personer. Problemet, og grunnen til at det er krig tror jeg heller er fordi mennesker har en tendens til å tenke mest på seg selv, og egen vinning. Og når man ikke tenker på motparten eller ikke greier å sette seg inn i motpartens liv kan det fort bli mange konflikter. Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Mennesket er et avansert dyr. Det som hever oss over dem er evnen til omtanke og å tenke selv. Jeg tror de fleste dyr ikke har evne til empati, og kun handler etter egoistiske instinkter. Det finnes unntak, har f eks sett video av en flodhest som forsøker å redde en antilope fra å bli spist av en krokodille. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Er det ikke ganske opplagt? Vil noen drepe deg fordi du har brune øyne, så blir du neppe happy for det. Du kan si så mye du vil, men en nasjon er fanatisk engasjert for å drepe deg og andre som har brune øyne. Fy skamme seg, kan du si til dem som vil drepe deg. Men de driter i hva du og andre sier. De vil drepe deg uansett. De hater folk med brune øynene. Og dreper ivei. Vel, da må noen stoppe drepingen, siden det ikke er kult å dø. Og krig er et faktum. Krig er nødvendig. Hvis du vil overleve i en forskrudd verden, styrt av overtro og gamle eventyr. Hva er egentlig problemet. Skylapper? Hører ofte folk som har peiling si at krig er et nødvendig onde, og at verden ville bli overbefolket og ødelagt uten krig. Stemmer dette? Er krig noe som må til for at menneskeheten skal fortsette? Bør vi som vestlige mennesker akseptere at det er krig og elendighet i verden, men sørge for at den finner sted i ikke-vestlige land? Jeg har litt problemer med å akseptere dette hvis det er slik. Kanskje må jeg lære meg å tenke mindre på andre? 8386649[/snapback] Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Du kan si så mye du vil, men en nasjon er fanatisk engasjert for å drepe deg og andre som har brune øyne. Hitler sto vel for dette, nasjoner i dag gjør det ikke. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Ikke? Kanskje ikke brune øyne. Men alle jøder ønskes drept av f.eks iran den dag idag.. Du kan si så mye du vil, men en nasjon er fanatisk engasjert for å drepe deg og andre som har brune øyne. Hitler sto vel for dette, nasjoner i dag gjør det ikke. 8386992[/snapback] Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Brune øyne eier uansett blå. Blåøyde kan bare gi opp, vi har dominante gener og tar snart over verden. Folk er hjerneskada om de ønsker å utrydde et helt folkeslag. De eier ikke livets rett og kan ikke betraktes som mennesker. Lenke til kommentar
WaterMarked Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Krig er ikke nødvendig. Masse penger og resurser kunne blitt brukt på ting vi hadde hatt betre nytte av. Krig dreper,krig skader,alle taper på krig uansett hvordan man snur å vender på det.. Egoismen er bare for høy for at folk greier å innse det. EDIT; Jeg ser sjelden folk med brune øyne, flesteparten har grønne eller blå. Endret 15. april 2007 av The_Free_Man Lenke til kommentar
Drillo Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Krig er ikke nødvendig.Masse penger og resurser kunne blitt brukt på ting vi hadde hatt betre nytte av. Krig dreper,krig skader,alle taper på krig uansett hvordan man snur å vender på det.. Egoismen er bare for høy for at folk greier å innse det. EDIT; Jeg ser sjelden folk med brune øyne, flesteparten har grønne eller blå. 8387077[/snapback] Blått er på vei ut. Krysser du brunt og blått er det størst sjanse for at barnet får brune øyne. Om 200 år er det svært få mennesker i verden med blå øyne. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Irrelevant vissvass slettet. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Krig er ett nødvendig onde. Det er fælt, men det er den harde sannhet. Krig ligger i menneskets natur. Uten krig hadde jorden blitt overbefolket, noe som ikke er så koselig for fremtiden. 8386800[/snapback] Norge er det mest fredfulle land i verden, men befolkninga hadde gått NED om det ikke hadde vært for innvandring. India preges av konflikter, fattigdom og borgerkrig, men er i ferd med å ta igjen Kina i kampen om å være verdens folkerikeste land. 8386832[/snapback] Det finnes vel knapt noe sted i verden som har hatt så utskalerte konflikter de siste 100 år som nettopp europa. Hovedsete for 2 verdenskriger, utallige konflikter på balkan, den kalde krigen, den spanske borgerkrigen, enorm emigrering og folkeflukt. Ja, europa er fredelig akkurat nå, men det er løgn å si at vi ikke har lidd for den freden. 1 Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Han snakker om Norge, ikke Europa. Vi er en utmark i Europa og har det veldig fredelig. Man kan ikke si at det har vært særlig mange kriger her til lands. Og den kalde krigen var strengt tatt ikke en varm krig som det egentlig er snakk om her. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Krig dreper nok såpass få i dagsens verden at det på ingen måte hindrer at verden blir overbefolket. På mange måter øker det egentlig befolkningen fordi krig hindrer velferdsøkning og dermed lavere fødselsrate. 8386714[/snapback] Stemmer nok dette. I tillegg vil foreldre få flere barn i krigsområder, fordi mange av dem vil dø uansett. Kan ikke se hvorfor krig skulle være et nødvendig onde. Det er en myte at krig tar rotta på så mange, hungersnød og sykdommer dreper langt mer og slik har det alltid vært. Off topic: Om det alltid vil finnes? Kanskje, men verden er på vei mot voldsomt mektige føderasjoner og globale grupperinger. Det er mitt håp at dette skal føre til en mer stabil verden. På den andre siden, om det først smeller, så smeller det skikkelig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå