Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 Nettverkskort med 1 IP

Anbefalte innlegg

Hei..

I maskina mi er det 2 nettverks kort , jeg har ett nettverk DHCP server og ADSL og naboen min har det samme.

Men det er en kabel ifra rommet mitt og til nabon's router , sånn att vi kan stå i lokalt nettverk.

Men når jeg setter i den kabelen må jeg ta ut kabelen til mitt eget nettverk ellers får maskina mi 2 IPer , og da krasjer jo hele greia ..

Så hva må jeg gjøre for å stå i 2 nettverk , men bare ha en IP .

Jeg vet det er mulig , det blir ofte brukt i FTP/Web -server løsninger. For skulle den ene linja dette ned , så er den andre linja en backup linje.

En eller annen som ahr ett forslag på hva jeg kan gjøre for å få dette til å fungere bra uten att det blir noen problemer ?

Maskina mi kjører Windows Vista Ultimate hvis det har noe å si ...

Og begge nettverks kortene er Gigabit (10/100/1000)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor krasjer hele greia hvis du har to nettverkskort med forskjellige IPer? Det fungerer helt fint her iallefall.

Edit: Du kan få høyere ytelse ved å bruke to nettverkskort til samme switchen og sette switchen til trunking på de to portene (er ikke så mange switcher/routere som støtter dette, men DD-wrt har iallefall en slik funksjon.)

Endret av oifind
Lenke til kommentar
Se for deg følgende:

Jeg har to prikka like NIC i maskinen min (la oss si det er gb-kort). Hvis jeg setter de i bridge, har jeg da dobbel ytelse, på en ip?

Hvis du bruker loadbalancing som ikke er vanlig på en XP men mer vanlig på en highend ruter eller server så kan du øke ytelsen.

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Hvorfor krasjer hele greia hvis du har to nettverkskort med forskjellige IPer? Det fungerer helt fint her iallefall.

8385818[/snapback]

Det funker forresten fint her også. Har for tiden 3 ip'er på maskinen min, uten problemer.

Se for deg følgende:

Jeg har to prikka like NIC i maskinen min (la oss si det er gb-kort). Hvis jeg setter de i bridge, har jeg da dobbel ytelse, på en ip?

Hvis du bruker loadbalancing som ikke er vanlig på en XP men mer vanlig på en highend ruter eller server så kan du øke ytelsen.

8385874[/snapback]

Vil ikke vanlig == ikke mulig, eller vanskelig å få til?

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Men når jeg setter i den kabelen må jeg ta ut kabelen til mitt eget nettverk ellers får maskina mi 2 IPer , og da krasjer jo hele greia ..

Er dere i samme subnet.feks 192.168.1.x?

Dere må nok ligge i samme subnet og du må sette nettverkskorteene i bridge.

Du har ikke ruter sånn jeg skjønner det og da holder det at han er DHCP ellers må dere sørge for at DHCP deler ut ut til samme subnet.Feks 192.168.1.1 - 254

Endret av Knopfix
Lenke til kommentar
Vil ikke vanlig == ikke mulig, eller vanskelig å få til?

Jeg har ikke testet det på XP.Og jeg tror at du ikke har mye å tjene på det hvis bare skal kopiere filer over et LAN når du bruker Gb.

8385939[/snapback]

Nja, tenkte mer på filserver og slikt, men da er det lite hensiktsmessig å bruke XP uansett kanskje. Og man må kanskje ha et ganske ok raid0-array for å få utnyttet det, eller forskjellige array som man skal lese og overføre over LAN'et samtidig.

edit:

Sorry til trådstarter for at jeg stjal tråden litt... ikke bry dere om å svare på spørsmålene mine over her,fant ut av at det ble mye styr for lite joy.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
Nja, tenkte mer på filserver og slikt, men da er det lite hensiktsmessig å bruke XP uansett kanskje. Og man må kanskje ha et ganske ok raid0-array for å få utnyttet det, eller forskjellige array som man skal lese og overføre over LAN'et samtidig.

Jeg tror ikke det er bryet verdt på en privat server da det brukes på store servere med mye trafikk.dessuten tror jeg du må ha to linjer fra ISP for å utnytte det på Internet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...