Gå til innhold

Partisjonering av main HDD

Anbefalte innlegg

So I'm leik... wanna installing french XP on the same drive as the norwegian one.. and so I'm leik.. partisjonering burde jo gå greitt... and then I'm leik .. . PartitionMagic 8.0 burde jo greie det... and then I'm leik.. ja dette gikk jo fint *gå ned i stuen og se på film* and then I'm leik ... wtf? error? .. and then I'm leik.. wtf? restart.. and then I'm leik.. wtf? BSOD????

And then I'm leik.. .... :realmad:

And then I'm leik... :hmm:

And then I'm leik... :nei:

And now I'm leik ... :innocent:

Ja, for problemet mitt er at jeg er dum. Det jeg gjorde var å partisjonere C:\ med et program som ligger på C:\ disken Det har jo sikkert ingenting å si (non?), men uansett.

Jeg har en disk på 120GB, tenkte jeg at jeg skulle dele den i to. Ja det ser jo fint i Windows kanskje.. menmen.. Så starter jeg programmet og det sier at alt går bra, (dumme dumme program)

bla bla restarte for å begynne formateringen

blabla OK? Ja / Nei .. jeg velger Ja

Så begynner den å partisjonere, og alt er fint til det kommer en feilmelding.

1518: File attribute does not fit

wtf?

Så... hva skal jeg gjøre?

BSOD er 00000000024

fra et annet forum

"The hard drive may have fatal damage to partitions."

Har ikke gjort noe annet med HDDen enn å prøve å boote 2 ganger. Skal jeg prøver å reparere disken fra den PCen eller sette den inn i en annen maskin?

Siden er bare partosjonerte, er det mulig å ta et image av disken og redde ut data? Hvilket program skal jeg bruke til det?

Ja, jeg vet jeg var dum. Men det var seint på kvelden og jeg hadde lyst på fransk XP :(

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fransk XP, wtf?

Men kunne kansje prøve å sette harddisken i en annen maskin ja, for da kan du boote opp i windows og kjøre HDTune på harddisken å se etter feil. Eventuelt partisjonere harddisken, siden du ikke kjører windows fra den da. Men kommer du inn i sikkerhetsmodus med kommandolinje kan du kjøre "chkdsk /F /R" (uten hermetegn) ;)

Edit: chkdsk /F /R vil sjekke harddisken for skadede sektorer, se etter andre feil og eventuelt fikse problemet.

Endret av mhbakke
Lenke til kommentar

Og dette vil ikke ødelegge HDDen ved å ta chkdsk? For jeg vil helst redde noen data.

Mast liksom 120k klikk med whatpulse.. ellers er det ikke så mye å redde uten om XP settings ++ :p

Har MineDokumenter på en annen disk, jeg er smart jeg :innocent:

Lenke til kommentar

Nå tok jeg chkdsk, og HDDen virket fint i en annen maskin.

Så derfor prøvde jeg å partisjonere en gang til, denne gangen med en annen disk som main. Men jeg fikk samme feilen nå.

1518: File attribute does not fit

Jeg ville egentlig ikke ha 2 XP på samme partisjonen, men jeg blir vel nødt til dette?

Hvis jeg feks bruker fdisk, da må jeg vel formatere alt?

Lenke til kommentar
Ja, for problemet mitt er at jeg er dum. Det jeg gjorde var å partisjonere C:\ med et program som ligger på C:\ disken Det har jo sikkert ingenting å si (non?), men uansett.

Jeg tror ikke at du er dum, men det ER DUMT at programmer som PM , kommer ut slik det gjør. Fullstendig menningsløs.

Mange har erfaringer, god erfaringer og bla,bla,bla!?

Prøvde å undersøke litt, om noe så vital på en disk, som bootsector og backup av bootsector.

På kun en partisjon på disken, hadde vi da sector0, sector 63 og sector X som backup.

Partisjon magig presterer da å resize partisjoner, UTEN å etablere ny backupboot sector. For de som forstår litt om verdien av en slik sector, forstår at programmet er ikke god.

Ditt problem kan sikkert ordnes, men det hjelper ikke med chkdsk, det burde ikke brukes i slike tilfeller, men det kan være komplisert for deg å løse det, siden det krever litt.

Allikevel vil jeg nevne muligheten, hvor du bruke en diskeditor for å forandre partisjonstabellen tilbake som den var.

Info om sectorene vil du finne i bootsector. Det er ikke sikkert at det kan gå bra, på grunn av du vet ikke hva er forandret av PM. Men det burde prøves.

har du prøvd å bruke samme programmet , for å resize tilbake slik den var?

Enkleste vil være å hente ut det du har behov for, for så installere på nytt tror jeg.

Lenke til kommentar

Men når jeg tok disken i en annen maskin, sjekket den maskinen disken. Også tok jeg tilbake disken i denne maskinen som jeg sitter på nå. Så alt virker, akuratt som det gjorde før.

Så da er jeg tilbake til hvor jeg var det sekundet før jeg åpnet PM.

Nå har jeg sjangsen til å endre historien, men hvilket program skal jeg bruke nå?

Kan jeg eventuelt formatere _og så_ bruke PM? Eller fdisk?

Eller skal jeg prøve å installere fransk XP på samme partisjon. Eller blir bare dette tull med begge OSene?

Edit; nå var HDTune ferdig å kjøre Error Scan.. fant ingen feil. Og på de andre tab'ene var alt helt fint der også.

Endret av Ståle
Lenke til kommentar

Litt uklart her....

disken din fungerer, slik den var?

og at du ønsker uansett å installere Win ala fransk?

Å installere på samme partition er ikke god ide.

Hvis du kan ta vare på det du trenger--->backup, sant?, så har du mulighet å prøve følgende:

-først fjerne pagefile på disken din, eller bruke minste tillatt verdien der (fra system-avansert-ytelse) og restarte, slik at du bekrefter at min page file er et faktum. Best uten pagefile.

-etter avslutt, kan du kople disken i den andre maskinen igjen. Merke den som inactiv fra diskpart eller med PM.

-Resize partisjonen. Merke den første partisjon på denne disken som aktiv igjen.

Kople den tilbake på maskinen.

Starte opp. Her må det bli problem å boote i Windows, men du prøver.

Du har da mulighet å utføre en rep installasjon på den. Ikke 100% sikkert at den vil bli OK, men det er sjanser for det. Aktivering kan bli påkrevd igjen og alle hotfixes må inn igjen.

Deretter kan du installere den fransk versjon på den andre partisjon. det blir duallboot det.

Ellers du må finne et prog som er istand til repartisjoneringen, men med å starte fra en CDplate, og ikke kjøre fra i Windows.

Men vær forberedet at den Win installasjon du har nå, må repareres.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...