terribletwins Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Noen som har erfaringer med å bruke adaptere fra parallel-port til serieport? Saken er at jeg har en laptop uten 9-pin seriell utgang, kun 25 pin parallell/skriverport, og jeg trenger å koble meg til en switch med 9 pins inngang, såkallt rs-232. Fungerer det da med en overgang koblet til printerporten, og videre? Det er tross alt en mye rimeligere løsning en å kjøpe et serieport-pckort. Noen erfaringer eller tips? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Det funker fint med 25 - 9pins adapter. EDIT: Som Johankj skriver så er det forskjell på 25 pins comport og printerport, dvs at jeg gav feil tips da printerporten ikke funker begge veier... Lenge siden jeg har brukt 25 pins kabler Alternativ: finner du noen gamle kabler kan du enkelt koble disse sammen ved å sjekke med ohmmeter. USB-RS-232: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=118954 Endret 15. april 2007 av la7dfa-com Lenke til kommentar
terribletwins Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Ok. ...USB-RS-232: http://www.pcutstyr.no/main.php3?PI=info&PNO=118954 8385265[/snapback] Slike fungerer ofte svært dårlig mht. konfigurering av switcher, har allerede prøvd. Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Overgang fra USB til 9-pins seriell funker for meg ihvertfall, de gangene jeg har behov for å konfigurere cisco switcher. Lenke til kommentar
johankj Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Din 25-pins printerport vil ikke fungere som COM-port (RS232), du må nok ha en USB-til-RS232. Vær oppmerksom på at COM-porter kommer både som 9- og 25-pins versjoner. COM-porter vil alltid være 9/25 pins hannkjønn D-sub (pinner ut), mens printerporten alltid er en 25-pins hunnkjønn D-sub (hull inn), eventuelt en 36-pins centronics. Hvis du har en gammel laptop kan det være du har en 25-pins hannkjønn D-sub, og da kan du bruke en 25-->9 pins adapter. USB-->RS232 adaptere er ikke like stabile som de innebygde, men fungerer helt greit til småjobber, som til for eksempel programmering av eksternt utstyr. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Har blandet erfaring med USB->RS232 selv. Har nå tre forskjellige adapter, og de funker til noe, mens andre ting får jeg ikke kontakt med.... :S Blir nok snart et pcmcia kort på meg, en kolega har et slikt et, og det skal vistnok funke mot alle enhetene han har vært borte i. Lenke til kommentar
terribletwins Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Takk for svar. Har prøvd med en USB-rs232, men får desverre ikke kontakt med switchen. Det kommer sikkert an på kvaliteten på disse adapterne også, men jeg hopper glatt over å gå til anskaffelse av flere. Blir nok å børste støv av min gamle Pentium 3 og teste at switchen faktisk virker (noe den gjorde før jeg koblet den fra nettverket) Men takk for hjelp, så slipper jeg iallefall så mange bomkjøp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå