Gå til innhold

Skal kjøpe SonyVAIO i Sverige, få tilbake moms?

Anbefalte innlegg

Følgende case:

Jeg kjøper en rosa (ja, du leste riktig; ROSA) SonyVAIO PC fra www.sony.se. Jeg har rimelig kort vei til svenskegrensa, og satte leveringsadressen til Åre, med såkalt "poste restante", altså at pakken blir liggende på postkontoret til mottaker dukker opp å henter pakken, uten å nødvendigvis måtte ha pakkseddel.

En kammerat av meg fortalte at om jeg tok med fakturaen med til et svenskt tollkontor er det mulig for meg å få tilbake den moms jeg betalte til Sony (25%). 1. Er dette mulig?

2. Noen som har erfaring med slik handel?

3. Hvordan gjør jeg det?

God Helg! :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sørg for at du får kjøpt den momsfritt, hvis ikke kan du får den svenske momsen tilbake, før du betaler den norske.

Du kan unngår moms ved å reklamere utelanskstudie, eller varen skal taes til utlandet, eventuelt en onkel/slektninger som skal til utlandet.

ellers er det 25%

;)

Lenke til kommentar

Takk for hurtige svar!

Jeg har allerede betalt svensk moms. Hvordan får jeg denne tilbake? Hvor må jeg henvende meg?

Hva om jeg, rent hypotetisk selvsagt, vil hente PC`en i Sverige, åpne den, starte den, legge den i en godt brukt PCveske og bare kjøre rolig og forsiktig over grensa, uten å stoppe for norsk toll?Kan jeg da alikevell få igjen moms?

God natt!

Lenke til kommentar

Skal du ha svensk moms tilbake må du stoppe i tollbua på grensa (kjør på rødt). Før du får tilbake noe som helst må du da betale den norske momsen (som er lik den svenske), så får du igjen den svenske...

Du kan likegodt kjøre på grønt og glemme hele saken, UTEN at jeg herved oppfordrer til lovbrudd/ulovlig import. Er varens verdi over 3000/6000* skal det betales moms på den, hvis man skal følge reglene da.

*(Avhenger om man er 24 eller 48 timer ute av norge).

Den eneste som taper på at du kjører på grønt er den norske stat, som da taper de inntektene de hadde fått på momsen for pc'en.

Bare for å ha sagt det er det ikke toll på denne varen.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar
2% sjanse for å bli tatt eller noe sånt :)

8386536[/snapback]

2 prosent sjanse for å bli stoppet kanskje. Å bli tatt for noe sånt hvis han hiver eskene og legger pcen i en godt brukt pcveske er vel fraværende?:p Er ikke akkurat Bill Gates som står på grensa.

Lenke til kommentar
2% sjanse for å bli tatt eller noe sånt :)

8386536[/snapback]

2 prosent sjanse for å bli stoppet kanskje. Å bli tatt for noe sånt hvis han hiver eskene og legger pcen i en godt brukt pcveske er vel fraværende?:p Er ikke akkurat Bill Gates som står på grensa.

8386874[/snapback]

Nettopp det jeg også tenker, skal mye til for å bli busta med buksene nede når jeg kamuflerer Vaioen så bra.

Men det flere har sagt til meg nå er at jeg kan få svensk moms tilbake fra et svenskt tollkontor (eller tax kontor) FØR jeg drar tilbake over grensa. Da må jeg godtgjøre for svenske tollmyndigheter at jeg faktisk SKAL dra hjem, før jeg får til dette. Videre er han som har sagt det revisor, så han har peiling på slike ting. Nå skal det forøvrig sies at jeg selv tror at dette er noe som egentlig ikke går an. I så fall burde en slikt "skattehull" vært generell folkekunnskap...

Lenke til kommentar

Det er også generell folkekunnskap at slike hull er tettet mellom oss Nordiske naboer. Så eneste du må i tilfelle er først å betale inn den norske momsen, deretter får du refundert den svnenske. Noe som mest sannsynligh går opp i opp, og ikke er verdt det.

Lenke til kommentar

Det som KVTL er det jeg har prøv å si hele tiden. At du får ikke et rødt øre tilbake FØR du har betalt og stemplet det papiret du får med det. Dette papiret på må betales og stemples på en NORSK tollstasjon. Deretter kan du sende dette papiret til salgsstedet for vaio'en, og de refunderer momsen du betalte i Sverige.

Det er desverre ingen annen måte, bortsett fra å drite i hele saken, og kjøre over med pc'en på fange som den skulle vært din i alle år...

Lenke til kommentar
Det som KVTL er det jeg har prøv å si hele tiden. At du får ikke et rødt øre tilbake FØR du har betalt og stemplet det papiret du får med det. Dette papiret på må betales og stemples på en NORSK tollstasjon. Deretter kan du sende dette papiret til salgsstedet for vaio'en, og de refunderer momsen du betalte i Sverige.

Det er desverre ingen annen måte, bortsett fra å drite i hele saken, og kjøre over med pc'en på fange som den skulle vært din i alle år...

8388397[/snapback]

Takk KVTL og jalajale, skjønner nå at jeg bare kan glemme å spare meg 25%...

Søren òg, hadde vært fint å brukt statspengene på noe annet enn nettopp staten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...