Gå til innhold

XP har plutselig begynt å "ordne" ikonene

Anbefalte innlegg

Dette gjelder både når jeg starter på nytt og av og til mens jeg bruker maskinen. "Ordne automatisk" er ikke slått på, og XP husket hvor jeg ville ha ikonene inntil noen få dager side.

Jeg vet det finnes programmer for å huske på slikt, men det var jo ikke nødvendig før, så det må være en eller annen innstilling i registeret som er blitt forandret, men hvilken?

Kan/bør legge til at det eneste av betydning (tror jeg) jeg har gjort er å kjøre CrapCleaner, men det programmet har jeg brukt i årevis, og det er lenge siden jeg oppdaterte det (har siste versjon).

Endret av m99
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uavhengig av valget automatisk skrivebordsopprydding som du får opp ved å høgreklikke skrivebordet >Ordne ikoner etter... >Ordne Automatisk, finnast også tjenesten "Skrivebordsopprydding" som du får fram ved å høgrekl., >Egenskaper, fanen "Skrivebord", og knappen "Tilpass skrivebord". Denne tjenesta flytter ubrukte snarveier og andre elementer til ei separat mappe og køyrer fast kvar 60. dag dersom den er aktivert. Og det er den som standard i win XP.

Denne tjenesta kan du deaktivere i menyen som nevnt eller direkte i registere her:

[HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows\CurrentVersion\Explorer\

Desktop\CleanupWiz]

Nøkkel: NoRun

Type: REG_DWORD

Verdi: (0 = tenesta køyrer , 1= NoRun er aktivert, dvs tenesta køyrer ikkje)

Endret av LarsRoan
Lenke til kommentar

Niks, dette var det heller ikke (hadde sjekket det) :-(

Hvis jeg husker rett så har jeg lest om dette problemet en eller annen gang, men hva det var husker jeg ikke, og litt googling har sålangt ikke gitt noe svar.

I tillegg til CCleaner vet jeg at jeg kjørte NTREGOPT ( http://www.larshederer.homepage.t-online.de/erunt ) noen dager før problemet oppstod, noe annet er jeg ganske så sikker på at jeg ikke har gjort. Skrivebordet fungerte også som den skulle i flere dager og etter flere oppstarter etter at jeg kjørte CCleaner og NTREGOPT.

Lenke til kommentar

Då har eg ikkje andre forslag. Forresten flott å sjå at andre har oppdaga NTREGOPT og ikkje minst ERUNT. Flotte register program. Særleg det siste er til stor nytte mhp oppretting av registeret via DOS ved full kræsj.

For å rette på omstabla ikoner på skrivebordet har eg fleire gonger dei siste åra hatt stor nytte av eit lite program, Icon Restore Kun 281 kb og "reint". Eg aktiverer det gjennom å høgrekl. Min Datamaskin (el.a. ikon) og bruke eit av dei to nye alternativa i menyen som sprett opp; "Save Desktop Icon Layout" for å lagre oppsettet eller "Restore Desktop Icon Layout" for å gjenopprette frå forrige gang save-kommando'en var utført. Kan spare deg for masse arbeid neste gong du opplever det du beskriver.

Endret av LarsRoan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...