Gå til innhold

Hvor stopper toget i Nord?

hean

Anbefalte innlegg

Tromsø ligger definitivt ikke sør for sinsenkrysset. Når det gjelder Lillehammer/Hamar osv, har jo det lenge vært sentrum for vintersport i Norge, spesielt Alpint. Det ligger dessuten ikke langt fra Oslo.

Nei, det er bare å flytte sørover. Jammen godt SP ikke styrer dette landet. Egentlig kunne vi bare gitt hele Nord-Norge til Sverige, for det er en landsdel som er dyr i drift. Tipper rogalendingene plages nok av at oljepengene forsvinner i stor grad til Østlandet, om ikke Nord-Norge skal ta størstedelen av kaka på megadyr galskap.

Skal dere ha OL der oppe, må dere først vokse litt. Hvis vi bygger en jernbane, får vi se om det hjelper. Passerer dere 200 000 begynner vi å snakke by.

Å sammenligne avsidesliggende Tromsø med Hamar og Lillehammer blir tåpelig da sistnevnte faktisk ligger på Østlandet, og ikke langt fra Gardermoen.

Norge er et miniputtland. At vi i det hele tatt klarer å arrangere et vinter-OL er en stor prestasjon, om vi ikke skal gjøre det i to forskjellige regioner.

En ting er at infrastruktur og anlegg ikke er bra der oppe, men hvis dere får alle anleggene som trengs til OL, vil det ikke bli brukt på langt nær så mye som i Lillehammer/Hamar. Veldig mange OL-anlegg fra 94 brukes knapt i dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det blir påstått at det ikke er vits å bygge ut i nord fordi det ikke er stor nok befolkning og nok næringsliv som kan bruke den nye infrastrukturen synes jeg man er litt korttenkt. Det blir en spørsmål ala "hva kom først, høna eller egget?"

Er det virkelig ikke grunn til å bygge ut pga. lav befolkning og beskjedent næringsliv? Kan det på den andre siden være lav befolkning og beskjedent næringsliv fordi infrastrukturen ikke er på plass?

Dersom det er sistnevnte vil man oppleve en blomstring dersom infrastrukturen kommer på plass fordi det stimulerer til aktivitet. Det er faktisk mulig å drive store bedrifter i Nord-Norge også. Det er rimelige tomter, god plass og ikke minst naturressurser. Det eneste som mangler er at noen ser fortjeneste i å legge en bedrift her oppe, og muligens litt kvalifisert arbeidskraft.

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Når det blir påstått at det ikke er vits å bygge ut i nord fordi det ikke er stor nok befolkning og nok næringsliv som kan bruke den nye infrastrukturen synes jeg man er litt korttenkt. Det blir en spørsmål ala "hva kom først, høna eller egget?"

Er det virkelig ikke grunn til å bygge ut pga. lav befolkning og beskjedent næringsliv? Kan det på den andre siden være lav befolkning og beskjedent næringsliv fordi infrastrukturen ikke er på plass?

Dersom det er sistnevnte vil man oppleve en blomstring dersom infrastrukturen kommer på plass fordi det stimulerer til aktivitet. Det er faktisk mulig å drive store bedrifter i Nord-Norge også. Det er rimelige tomter, god plass og ikke minst naturressurser. Det eneste som mangler er at noen ser fortjeneste i å legge en bedrift her oppe, og muligens litt kvalifisert arbeidskraft.

8392121[/snapback]

Enig.

I framtida vil det dessuten kun være mulig å drive vinteridrett i Nord-Norge. Jeg støtter OL i Tromsø.

Lenke til kommentar

Jeg tror du tar litt hardt i dersom du har tenkt å bygge dobbeltsporet bane helt fram til Tromsø. Det er pr. i dag enkeltsporet bane til Narvik og det har fungert fint så langt. Malmtransporten har nå kommet opp på et slikt nivå på den banen at det er kapasitetsproblemer. Det har vært planer om å fikse 10 avganger pr. uke med ARE toget, men det ser ikke ut som det er kommet i orden.

Mitt forslag er dobbeltsporet bane til Narvik (eller til stedet der man velger å svinge av mot Tromsø) og deretter enkeltspor frem til Tromsø. Ryktene skal ha det til at det under krigen ble laget jernbanetrasse til Tromsø, men at de ikke rakk å legge spor der før krigen var over.

Den summen Spartan kommer med aner jeg ikke hvor han henter og vet derfor ikke hvor mye tillit jeg legger til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...