Gå til innhold

Hvor stopper toget i Nord?

hean

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bodø stopper toget

Kommer vel til Tromsø om dem får OL i 2018

EDIT fra kjeft under.

Men nordligeste holdeplass er fauske, selv om jeg fortsatt ser at det er bodø på kartet ;)

Legg merke til

noen som vet hvor langt det går

ikke hvor langt nord

Endret av War
Lenke til kommentar
Bodø stopper toget

8383995[/snapback]

Virkelig raskt svar, tusen takk :thumbup:

Edit: Tromsø er jo en dritbra OL by med rett klima og alt mulig men lurer litt på om det blir vanskelig å sende en hel OL verden så langt nord :hmm:

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar
Bodø stopper toget

8383995[/snapback]

Feil feil og atter feil.

toget stopper IKKE i bodø. Siste stoppested er Fauske som ligger nord for Bodø.

8384050[/snapback]

Forandrer ikke så me for meg men takk likevel :!:

Skulle liksom til Stokmarknes, hadde håpet at toget stoppa innenfor rundt 15 mil fra men dengang ei :no:

Må nok brumme oppover med bil, stakkars miljø :cool:

Lenke til kommentar
Skulle liksom til Stokmarknes, hadde håpet at toget stoppa innenfor rundt 15 mil fra men dengang ei  :no:

Må nok brumme oppover med bil, stakkars miljø  :cool:

8384075[/snapback]

Hvis du skal til stokmarknes så tar du buss fra fauske til sortland og fra sortland og til stokmarknes.

Er norway-bussekspress som har den ruta i sammarbeid med Nordtrafikk.

Lenke til kommentar

Vedlagt finner du bilde av togbanenettet i skandinavia. Togbanen inne i Norge stopper i bodø, men du kan sannsynsligvis komme deg til Narvik ved å ta tog gjennom sverige.

Edit: fjernet noe da jeg så hvor trådstarter skulle.

post-36441-1176575526_thumb.jpg

Endret av valentino
Lenke til kommentar
Bodø stopper toget

8383995[/snapback]

Feil feil og atter feil.

toget stopper IKKE i bodø. Siste stoppested er Fauske som ligger nord for Bodø.

8384050[/snapback]

Kommer an på hva du mener med "stopper". Fauske er nordligste stasjon, men Bodø er endestasjon i nord. At folk sier at toget stanser i Fauske, har ført til at det har oppstått en myte om at det ikke er togstasjon i Bodø.

For øvrig latterlig å bruke så mye penger på jernbane til Tromsø hvis de får OL. OL er dyrt nok fra før, hvorfor ikke ha det i Lillehammer eller Oslo? Anleggene i Tromsø vil stå tomme etter OL uansett.

Forhåpentligvis får ikke Tromsø OL, og vi sparer masse penger. 2018 tror jeg for øvrig blir et av de - kanskje det aller - siste vinter-OL, pga global oppvarming.

Lenke til kommentar
For øvrig latterlig å bruke så mye penger på jernbane til Tromsø hvis de får OL. OL er dyrt nok fra før, hvorfor ikke ha det i Lillehammer eller Oslo? Anleggene i Tromsø vil stå tomme etter OL uansett.

8385694[/snapback]

Øøø..."ja de vil jo stå tomme for det bor jo ikke nok folk i nordnorge til å bruke de"

Hvorfor skal det være latterlig å bygge ut en jernbane som strengt tatt skulle ha vært bygget ut for mange mange år siden og støtte opp om skysstrafikken i nordnorge som er en regelrett mangelvare? Fordi at det ikke bor nok folk her?

Kanskje det ikke bor nok folk her opp nettopp fordi at det IKKE er skysstilbud annet en svindyre flytrafikk som koster faen meg en formue å benytte?

Blir faen meg regelrett forbanna når slik idiot som å si at det ikke vil lønne seg å bygge ut jernbane nordover.

Lenke til kommentar

8385694[/snapback]

Øøø..."ja de vil jo stå tomme for det bor jo ikke nok folk i nordnorge til å bruke de"

Hvorfor skal det være latterlig å bygge ut en jernbane som strengt tatt skulle ha vært bygget ut for mange mange år siden og støtte opp om skysstrafikken i nordnorge som er en regelrett mangelvare? Fordi at det ikke bor nok folk her?

Kanskje det ikke bor nok folk her opp nettopp fordi at det IKKE er skysstilbud annet en svindyre flytrafikk som koster faen meg en formue å benytte?

Blir faen meg regelrett forbanna når slik idiot som å si at det ikke vil lønne seg å bygge ut jernbane nordover.

8387931[/snapback]

¨

Nevn én bobkjører fra Tromsø. Nevn én kulekjører, kunstløper, freestylekjører, hockeyspiller, kortbaneløper whatsoever!

Du måtte være nordlending, ja.

Se på vestlandet! Staten bruker milliardbeløp på meningsløse broer ut til øyer hvor det bor et titalls mennesker! Bortkasta! :mad:

Flyprisene i Norge er faktisk utrolig billige, veit nesten ikke om et eneste land i verden hvor det er billigere å fly, i hvert fall ikke ift inntekt. Togprisene er derimot skyhøye, og jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd dersom vi skulle bygge svinedyr jernbanestrekning helt til Tromsø. Vanskeligere terreng å bygge togskinner i skal man lete lenge etter.

Lenke til kommentar

Nordligste toglinjen i Norge er den som går fra Narvik til vårt kjære naboland Svergie, mener den heter Ofotsbanen eller Nordlandsbanen :hmm:

Vet ikke om noen har nevnt denne, giddet ikke å lese hele tråden

Endret av MaSo
Lenke til kommentar
Nevn én bobkjører fra Tromsø. Nevn én kulekjører, kunstløper, freestylekjører, hockeyspiller, kortbaneløper whatsoever!

8388130[/snapback]

Å hvorfor tror du at man ikke kan nevne slikt til deg? Jo fordi man selv ikke har en sportsinteresse eller har kunnskaper om hvem som bedriver denne type sport.

Hvorfor tror du at man ikke har hørt om personer fra nordnorge som bedriver denne type sport? Kan det kanskje være fordi at alt av slike anlegg, eller majoriteten av de ligger i sørnorge? Kan det kanskje ha noe med det å gjøre? :roll:

Se på vestlandet! Staten bruker milliardbeløp på meningsløse broer ut til øyer hvor det bor et titalls mennesker! Bortkasta! :mad:

Flyprisene i Norge er faktisk utrolig billige, veit nesten ikke om et eneste land i verden hvor det er billigere å fly, i hvert fall ikke ift inntekt. Togprisene er derimot skyhøye, og jeg tør ikke tenke på hva som ville skjedd dersom vi skulle bygge svinedyr jernbanestrekning helt til Tromsø. Vanskeligere terreng å bygge togskinner i skal man lete lenge etter.

8388130[/snapback]

Du mener det er bortkastet ja.

Har du noen oversikt over hvilke transportilbud som er i nordnorge borsett fra fly? Det skal jeg fortelle deg er jævlig få faktisk. Det er så på grensen at skal du reise noen steder så går det kanskje hvis du er heldig en eneste avgang daglig og dette er på korte strekninger på en reise på kanskje en times busstur.

Flyprisene i norge hvis du tar utgangspunktet i at du bor i sørnorge er billig ja noe som igjen bare viser til at du har fint lite kunnskap om hvordan flyprisene i nordnorge er.

Kan ta et eksempel for deg. Jeg reiste fra Stokmarknes (Nord i nordland) og til mehamn som er helt nord i finnmark for ca et halvt år siden. Jeg måtte ut med den nette summen på 8000kroner for den flyturen. 8tusen kroner!!

Jeg kunne ha flydd til USA for samme prisen hadde jeg bodd i Oslo f.eks eller reist til Thailand for den prisen.

Så det at flybilletter er billige i Norge er bare regelrett bullshit for det er de faktisk ikke.

Det å bygge ut togbanen til tromsø ser jeg faktisk på som et ganske enkel sak. Når de klarer å trø en togbane opp til gudsforlatte Finse så skulle det ikke være noe spess mere vanskelig en å bygge en togbane til tromsø

Lenke til kommentar
Nordligste toglinjen i Norge er den som går fra Narvik til vårt kjære naboland Svergie, mener den heter Ofotsbanen eller Nordlandsbanen  :hmm:

Vet ikke om noen har nevnt denne, giddet ikke å lese hele tråden

8388206[/snapback]

Det er Ofotbanen. Nordlandsbanen er den går til Bodø/Fauske.

Lenke til kommentar

Vet du hvor dyrt slike anlegg er? Skal vi ha OL får vi i det minste sørge for å ha det på stedene vi allerede har overflod med slike anlegg, nemlig på Østlandet. Å bygge for hundrevis av milliarder kroner i Europas tynnest befolkede region er galskap.

Jeg er enig i at kollektivtransporttilbudet i Norge er altfor dårlig og dyrt. Men det blir neppe bedre av å bygge skinner helt opp til Tromsø. Det neste blir garantert at finnmarkingene begynner å mase også.

Hvorfor skal dere på død og liv bo der oppe? Mange flytter sørover, jeg skjønner ikke at ikke flere gjør det. Været er bedre, tilgjengeligheten er bedre, mer å finne på, lettere å komme seg utenlands...

Endret av Drillo
Lenke til kommentar
Vet du hvor dyrt slike anlegg er? Skal vi ha OL får vi i det minste sørge for å ha det på stedene vi allerede har overflod med slike anlegg, nemlig på Østlandet. Å bygge for hundrevis av milliarder kroner i Europas tynnest befolkede region er galskap.

Jeg er enig i at kollektivtransporttilbudet i Norge er altfor dårlig og dyrt. Men det blir neppe bedre av å bygge skinner helt opp til Tromsø. Det neste blir garantert at finnmarkingene begynner å mase også.

Hvorfor skal dere på død og liv bo der oppe? Mange flytter sørover, jeg skjønner ikke at ikke flere gjør det. Været er bedre, tilgjengeligheten er bedre, mer å finne på, lettere å komme seg utenlands...

8388308[/snapback]

Å hvorfor skal da sørnorge være den eneste plassen der slike aktiviteter skal være tilgjengelig?

Hvorfor skal sørnorge være den plassen man MÅ flytte til hvis du har lyst til å bli en bob-kjører f.eks? Fordi det blir for dyrt å ha 2 annlegg i hele norges land? :lol:

Mankan til idioti.

Det blir neppe bedre? Tro meg, hvis man får en togbane fra tromsø og videre nedover til norge så kan jeg garrantere deg at både godstrafiken, de ræva veiene som er nordover også blir avlastet for all tungtrafikken også og man vil få et bredere tilbud på transportilbud noe som vi skape konkuranse med den latterlige overprisete flytrafikken som er i nordnorge der Widerøe har så og si monopol på det som er av flyavganger her oppe. Og dette vil du ikke fordi at dere søringer skal ha godene?

Hvorfor vi bor her? Fordi det er her vi er født, vi har en nydelig natur og alle vil ikke bo omringet av 300000000000 mennesker til alle døgnets tider.

Lenke til kommentar

Sør-Norge er og blir sentrum for det meste her i landet. Nord-Norge har fin natur, men that's it. Det blir aldri noe sentrum. Norge er ekstremt tynt bebodd, og når vi først skal bygge noe stort og viktig, bør det legges i/rundt en av de største byene i Sør-Norge. Hvorfor sier seg selv. Hadde ikke vært kult om Norge spilte fotballkampene sine i Hammerfest, eller hva?

Joda, vi har råd til å bygge en bobbane til dere i Tromsø, men nå er det snakk om OL, et av verdens største arrangementer. Dere har ikke et eneste idrettsanlegg som holder mål til arrangementet, og dere mangler mangfoldige tusen hotellrom, infrastrukturen er ikke på langt nær god nok for et OL-arrangement og flyplassen må bli dobbelt så stor. Dere kan få arrangere bob-VM, men OL i Tromsø er galskap, fullstendig vannvidd.

Joda, flyprisene er latterlig høye i nord, og hvis det ikke er urimelig dyrt, så skal jeg ikke kritisere en utbygging av jernbanenettet nordover.

Fin natur finner du for øvrig også i Sør-Norge, spesielt Sogn og Fjordane. Og hvis du tror Sør-Norge er overfylt av 300 milliarder folk, tar du skammelig feil. Det bor nesten ikke folk her heller. I hele Norge bor det kun 1/3 av i London.

Lenke til kommentar
Sør-Norge er og blir sentrum for det meste her i landet. Nord-Norge har fin natur, men that's it. Det blir aldri noe sentrum. Norge er ekstremt tynt bebodd, og når vi først skal bygge noe stort og viktig, bør det legges i/rundt en av de største byene i Sør-Norge. Hvorfor sier seg selv. Hadde ikke vært kult om Norge spilte fotballkampene sine i Hammerfest, eller hva?

8388431[/snapback]

Å hvorfor blir det aldri noe sentrum? Jo fordi alt av bevilgningene går sørover og ting tilrettelegges ikke for at folk skal bo i nordnorge.

Se på lillehammer og hamar og distriktet rundt der da. Var det slike annlegg før OL? Nei det var ikke så fryktelig mye av det. Hvordan ble det etter slike anlegg ble bygget? Jo de blir faktisk brukt i ettertid og det blir arrangert ting i de gamle eksiterende anleggene. Hvorfor skulle ikke det samme kunne skje i Tromsø? Fordi det ligger sør for sinsenkrysset?

Hvorfor tror du det er så mye arbeidsledighet i Nordnorge? Fordi nettopp at infrastrukturen ikke blir prioritert i forhold til sørnorge. Ja det bor flere mennesker sør for polarsirkelen men det blir da heller ikke mye satset på at folk skal bo her oppe heller. DER er hele problemet som du kanskje aldri kommer til å skjønne dessverre.

Joda, vi har råd til å bygge en bobbane til dere i Tromsø, men nå er det snakk om OL, et av verdens største arrangementer. Dere har ikke et eneste idrettsanlegg som holder mål til arrangementet, og dere mangler mangfoldige tusen hotellrom, infrastrukturen er ikke på langt nær god nok for et OL-arrangement og flyplassen må bli dobbelt så stor. Dere kan få arrangere bob-VM, men OL i Tromsø er galskap, fullstendig vannvidd.

8388431[/snapback]

Det hadde da ikke akkurat Hamar eller Lillehammer heller det.

Hvorfor tror du at Tromsø ble valgt som by egentlig? Jo fordi at det trenges en satsning på akkurat dette. Infrastrukturen i tromsø må forbedres og med et slikt prosjekt så tvinger man politikerene som sitter på stortinget og ellers i landet til å tenke litt annet en bare for sitt egent lokaldistrikt (les sørnorge) og bygge ut veiene i tromsø, bygge hoteller, veier, tog osv osv så man kan ha en stor by i nordnorge som faktisk kan være en by.

Du sier at tromsø ikke har slike annlegg? Men det hadde da faen ikke Hamar heller, hvorfor tror du at Vikingskipet ble bygget? Jo fordi det manglet et slik bygg der! Var investeringen i Vikingskipet bortkastet? Nei det var ikke det, fordi slike annlegg kommer til å bli brukt!

Joda, flyprisene er latterlig høye i nord, og hvis det ikke er urimelig dyrt, så skal jeg ikke kritisere en utbygging av jernbanenettet nordover.

Fin natur finner du for øvrig også i Sør-Norge, spesielt Sogn og Fjordane. Og hvis du tror Sør-Norge er overfylt av 300 milliarder folk, tar du skammelig feil. Det bor nesten ikke folk her heller. I hele Norge bor det kun 1/3 av i London.

8388431[/snapback]

Så nå er det plutselig OK for deg å bygge ut jernbanen?

Der har du store deler av problemet. Folk tror at det ikke kommer til å gjøre noe som helst gode fordi de ikke eier kunnskaper om hva en slik jernbane faktisk kan komme til å gjøre for nordnorge som landsdel.

Det tallet jeg skrev ovenfor var en overdrivelse og ikke en konkret tall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...