Gå til innhold

Dødt hovedkort?

Toa

Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt meg hovedkort (ABIT KD7-RAID), CPU (XP 2400+) og RAM (512 MB PC2100).

Idet jeg gir kabinettet strøm, så beveger viftene i maskinen seg pittelitt, og en veldig liten diode (merket D14) begynner å lyse. Hva denne dioden gjør er ikke beskrevet noen steder, men for et ANNET Abit HK så betyr denne dioden "Stand by". Sånn sett ser jo alt bra ut.

Problemet er at når jeg trykker på power-knappen, så skjer det absolutt ingenting! INGENTING. Har koblet til powerknappen på de riktige pinnene, og også prøvd å eliminere enhver misforståelse og trykkfeil som måtte finnes. Jeg vet at powerknappen virker... Jeg har prøvd å koble ut alt fra hovedkortet utenom CPU'en.

Hovedkortet skal vel i det minste lage et lite pip, eller blinke litt hvis noe er gale?

Siden jeg har et gammelt drittkabinett, så er strømforsyningen kun på 250W. Jeg stikker innom Komplett Data idag og kjøper meg et større og feitere med masse watt. Er det dette som kanskje er problemet? Burde ikke maskinen i det minste PRØVE å starte? Noen idéer?

btw: setter jeg inn mitt gamle hovedkort, så virker alt som fryd & gammen.

Edit: Hovedkortet har både ATX1 og ATX2 connector. I kabinettet mitt er det bare den standard ATX1 pluggen. Det er vel heller ikke noe problem?

[ Denne Melding var redigert av: Toa på 2002-12-19 11:02 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forstår jeg deg riktig : Hovedkortet fungerer når du kun har cpu tilkoblet??

I så fall så er det vel en annen komponent som lager trøbbel. Installer en og en komponent, så finner du ut hvor feilen er.

250W skal være mer enn nok til å starte maskinen, med mindre du har koblet på en haug med disker og andre duppedingser.

[ Denne Melding var redigert av: Signatur på 2002-12-19 11:19 ]

Lenke til kommentar

Nei... Prøver på nytt idag med nytt kabinett. Virker ikke det sender jeg det tilbake til Komplett Data. Siste gang jeg handler på nettet bare for å spare noen hundringser. Neste gang tar jeg heller en 10 minutters kjøretur til Komplett Data butikken...

Lenke til kommentar

Hovedkort er den mest ømfintlige delen av en pc, og det skal ikke mye til for at kortet ødelegges under montering. Det kan jo tenkes at det er DOA, men som regel er det litt uforsiktig montering som er årsaken.

Uansett, du bør ikke få problemer med å bytte til et nytt. Dessuten bør du ikke frykte netthandel. Selv på returer er de ofte mye kjappere enn i butikkene til komplett og du kan like godt få et defekt kort der som på nettet.

Dessuten har de aldri det du skal ha i sjappa, og du ender opp med noe som er dyrere enn du ville ha, eller må tilbake flere ganger. Kjøp på nett, for der har du 10 dagers retur rett, som du ikke har når du handler over disk.

[ Denne Melding var redigert av: Signatur på 2002-12-19 13:09 ]

Lenke til kommentar

Om CPU'en er dau, vil vel hovedkortet gi beskjed om dette? Kan man starte hovedkortet uten CPU? (bare for å konstatere at hovedkortet i det minste prøver).

Jo... Jeg må vel bytte det, og da ser jeg for meg at kalenderen viser 2003 før jeg har dette i orden.

Lenke til kommentar

Jeg har vært ute for at et av mine gamle hovedkort for Slot-A (gammel-Athlon) ikke startet en gang. Jeg skjønte ingen ting, før jeg oppdaget at Athlonen ikke satt skikkelig pluggett inn i slot a. Jeg dyttet den helt inn, og hovedkortet våknet da til liv når jeg trykket power.

Hovedkortet ditt er i alle fall i såpass stand at en diode lyser når ATX power er plugget inn.

Jeg har en ørliten mistanke om defekt CPU, nå er det jo dessuten en kjennsgjerning at kjernen på Athlon er lekende lett å skade/knuse i kantene under montering av kjøler. Sier ikke den nødvendigvis er fysisk skadet da, men den kan være død...

Lenke til kommentar

Hadde akkurat samme problem selv. Du sa at strømforsyninga var gammel. Det var min også. Så gammel at den ikke leverte 3,3 volt spenning. Kjøpte ny strømforsyning og da virka alt utmerket. Hvis du har tilgang til en nyere strømforsyning så prøv med den og se.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-19 13:26, skrev tomcse:

Jeg har vært ute for at et av mine gamle hovedkort for Slot-A (gammel-Athlon) ikke startet en gang. Jeg skjønte ingen ting, før jeg oppdaget at Athlonen ikke satt skikkelig pluggett inn i slot a. Jeg dyttet den helt inn, og hovedkortet våknet da til liv når jeg trykket power.

Hovedkortet ditt er i alle fall i såpass stand at en diode lyser når ATX power er plugget inn.

Jeg har en ørliten mistanke om defekt CPU, nå er det jo dessuten en kjennsgjerning at kjernen på Athlon er lekende lett å skade/knuse i kantene under montering av kjøler. Sier ikke den nødvendigvis er fysisk skadet da, men den kan være død...

Men da er det isåfall bare tull å returnere hovedkortet! Vil jo bare ende med at jeg får det i retur, må betale gebyr, og må deretter sende inn CPU'en. Vil jo ta mange mange uker dette her!

CPU'en lå nede i en pitteliten blå eske, som igjen lå og dinglet nede i den store kassen. Må jo ha fått litt medfart av slik! Installasjonen av kjøleren gikk veldig greit. Hyggelig at jeg må avinstallere og installere denne på nytt når nytt hovedkort kommer.

Hvordan finner jeg ut om det er hovedkort eller CPU som er ødelagt?

[ Denne Melding var redigert av: Toa på 2002-12-19 13:38 ]

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-19 13:28, skrev micropop:

Hadde akkurat samme problem selv. Du sa at strømforsyninga var gammel. Det var min også. Så gammel at den ikke leverte 3,3 volt spenning. Kjøpte ny strømforsyning og da virka alt utmerket. Hvis du har tilgang til en nyere strømforsyning så prøv med den og se.

Den er ikke eldre enn at jeg daglig kjører med et 1 år gammelt MSI kort med 1.3 GHz AMD prosessor i.

Lenke til kommentar

Prøvde du å bytte power ? Det er ikke så mye som skal sitte i maskinen før et liten 250W power sier stopp. Og før noen sier noe: det ER forskjell på power. Et kjipt 250W klarer nok aldri å dra den maskinen... et bra skulle kunne klare det.

Du nevnet også at hovedkortet har en ekstra powerkontakt, ATX Aux(rektangulær) eller ATX12V (kvadratisk med 4 ledere). Hvis ikke disse står i, vil nok IKKE hovedkortet starte... og ihvertfall ikke gå bra vil jeg tro. Det er nok en grunn til at den er der :wink:

Jeg ser også at Abit har lagt ut en bios som gir støtte for XP2400+, så det kan kanskje indikere at du må flashe bios'n før den nye cpu'en funker. Må bare få lånt deg en rimelig og treger cpu... (og som en bonus får du også sjekka om det er den nye cpu'en som er død... :wink: )

Andre ting du kan sjekke/prøve er å rive ut alt annet av deler til du sitter med bare minimum igjen. Da kan du ihvertfall elemininere at noen andre enheter lager krøll med de nye delene.

Lenke til kommentar

Jeg har jo en 1.3 GHz AMD Athlon i det gamle hovedkortet mitt som jeg kan teste. Litt surt å begynne å rote med kjølere og slik, men det må vel til.

Syns strømforsyningen skal klare 1 stk nytt hovedkort + CPU, når det klarer 1 år gammelt hovedkort + CPU + GFX kort + lydkort + nettverkskort + DVD + CD-ROM + Floppy m.m.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-19 13:31, skrev Toa:

Men da er det isåfall bare tull å returnere hovedkortet! Vil jo bare ende med at jeg får det i retur, må betale gebyr, og må deretter sende inn CPU'en. Vil jo ta mange mange uker dette her!

CPU'en lå nede i en pitteliten blå eske, som igjen lå og dinglet nede i den store kassen. Må jo ha fått litt medfart av slik! Installasjonen av kjøleren gikk veldig greit. Hyggelig at jeg må avinstallere og installere denne på nytt når nytt hovedkort kommer.

Hvordan finner jeg ut om det er hovedkort eller CPU som er ødelagt?

<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Toa på 2002-12-19 13:38 ]</font>

Eneste måten jeg vet om for å finne ut om HK kontra CPU er defekt er enten prøve en annen i prosessor i ditt HK, eller å prøve din CPU i et annet HK. Hvis du har en kompis med athlon-PC eller annen mulighet for å sjekke dette, kan det rydde unna en del omveier for deg med tanke på eventuell retur av utstyr!

Det som forøvrig ble nevnt om å sjekke at ledningen fra powerknappen står riktig vei, er helt uvesentlig. En powerknapp er en "forlengelse" av de to pinnene på hovedkortet som ledningen er plugget i. Poenget med knappen er kun å skape elektrisk kontakt mellom de to pinnene så lenge knappen holdes inne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...