Gå til innhold

Installere XP-Pro over XP-Home - Tap av data?

Anbefalte innlegg

Laptopen min har fått seg en smell, og nå starter ikke Windows. Eneste løsning er en reinstallasjon, men jeg finner ikke CDene (XP-Home pluss en del programvare som legges automatisk inn) som fulgte med PCen. Derimot så har jeg en plate med XP-Pro som jeg bruker på den stasjonære PCen. Jeg tenker da å legge inn denne, men vil den kunne legge seg greit inn uten å slette alt som ligger under Mine Dokumenter? Det er spesielt det under Mine Bilder som gjør samboeren min helt hysterisk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vet lite om hvordan dette fungerer, men du kunne jo alltids kjøre en livecd (linux), og hente informasjonen ut derfra.

(med en livecd kjøres OS rett fra cd - hvis du ikke allerede var klar over dette)

Når du sier at maskinen har fått seg en smell, snakker vi da om en fysisk smell, eller at windows installasjonen er skadet grunnet ting ala virus o.l.?

Hvis du har mistet maskinen i bakken, er det slettes ikke sikkert at det vil hjelpe å reinstallere OS. Da er mest trolig HD skadet.

Lenke til kommentar
Når du sier at maskinen har fått seg en smell, snakker vi da om en fysisk smell, eller at windows installasjonen er skadet grunnet ting ala virus o.l.?

Her snakker vi om streng fysisk avstraffelse for dårlig utført jobb. Med andre ord, den hang en stund, så jeg deiset til den med knyttneven. Ved oppstart kommer splash screen som vanlig, så forblir skjermen svart i et par minutter før det kommer beskjed om at en fil er skadet eller mangler. Ikke usannsynlig at harddisken har fått seg et hakk, men jeg hadde håpet på at det fortsatt er mulig å reinstallere Windows på et annet fysisk sted på harddisken. Hvis den delen av hardisken hvor bildene ligger også er skadet, så er det jo selvfølgelig håpløst.

For å være litt mer presis angående "avstraffelsen", så var det ikke slik at PCen gikk fullstendig svart etter at jeg slo. Den fungerte som vanlig i en dag eller to inntil jeg slo den av og på igjen.

Endret av Bradbury
Lenke til kommentar

Høres ikke så veldig alvorlig ut :)

Om du vil miste innholdet på mine dokumenter hvis du installer xp pro uten å formatere harddisken først, tviler jeg egentlig på. Den tidligere brukeren din vil trolig kunne finnes under Documents and Settings/brukernavn/...dokumenter...

Som sagt kan jeg ikke si dette med 100% garanti, så om noen andre kunne bekrefte dette ... ?

For å være på den sikre siden kan du jo bare laste ned f.eks ubuntu (www.ubuntu.com), brenn dette på en cd, boot fra cd'en. Derretter kan du mounte harddisken din og hente ut de filene du ikke vil miste (sett at harddisken ikke er veldig fysisk skadet akkurat der filene lå lagret).

Lenke til kommentar
Derretter kan du mounte harddisken din

Hmm, jeg har lastet ned og brent Ubuntu nå. Det startet fint opp fra CD, men jeg sliter litt med det jeg har tatt med i sitatet her. Hvordan mounter jeg harddisken? Jeg har forsøkt følgende uten hell

sudo mkdir /media/windows
sudo mount -t ntfs /dev/sda1 /media/windows
df -h

sudo mount /dev/hda1 /media/windows/ -t ntfs -o nls=utf8,umask=0222

Lenke til kommentar

Kun én disk og jeg aner ikke hva den ligger under.

Jeg finner ikke "gparted" der du sier, men System - Administration - Gnome, var noe av det første jeg klikket på. Da kom jeg inn på GParted, men da stod den bare og scannet uten stopp. Jeg starter den på nytt nå for å se om det skjer noe. Kanskje blir det resultatløst fordi disken er ødelagt... Hm...

Lenke til kommentar

administration var det ja, sorry.

Hvis gparted bare står å søker i evigheter når du starter det opp vil jeg tro at harddisken er så rota til at gparted ikke klarer å lese den av ja...

Jeg er ikke akkurat noen guru på dette området, så hvis noen andre har ideer, kom med dem..

peace man

Lenke til kommentar

Har klart å mounte harddisken nå. Kommer inn på roten og klarte tilogmed å åpne et bilde som lå der. Ser ut som om PCen sliter litt med å åpne Mine Dokumenter, eller andre mapper som inneholder filer (får åpnet mapper som bare inneholder mapper). Jeg får ta en videre titt i morgen. Takk for all hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...