Gå til innhold

Canon 100-400L IS - et objektiv eller støvpumpe?

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal for tiden gå til innkjøp av nytt objektiv.. valgene er mange, men har etterhvert funnet noen utvalgte.

Canon EF 100-400L IS er blant dem. Men siden denne har push/pull zoom - vil den pumpe støv inn i både objektiv og på sensoren i kamerahuset? Etter hva jeg har skjønt er ikke denne støvtett. Hvis det viser seg å stemme, så må jo både objektiv og sensor bli "fulle" av støv etter relativ kort tid?

Er det best å styre unna 100-400 pga. fare for støv i objektiv og sensor? Problem på sensoren er ikke noe farlig, men inne i objektivet er en annen sak :ph34r:

Endret av freq_flyer
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Jeg har lest mange tester, og kvaliteten virker veldig i bra - i hvert fall for å være en zoom linse med denne brennvidden. Det eneste som egentlig holder meg igjen, er denne faren for støv inne i objektivet.

Mange har forskjellige erfaringer med dette problemet - noen har det, mens andre ikke. Vet ikke om Canon har gjort noen endringer på de siste modellene som har blitt produsert? Bruker ikke objektiver i noen særlig støvete områder, men det hender jo.

Endret av freq_flyer
Lenke til kommentar

Har ikke objektivet, men denne konstruksjonen har jo Canon hatt i 15 år uten at jeg har hørt noe om at de er noe utsatt mer utstat for støv enn andre, men kanskje her er noen som har andre erfaringer (med denne eller 35-350, 28-300).

Støv på sensoren er vel i alle tilfeller ikke noe større tema her siden selve objektivfeste (med bakerste linseelement) ikke er bevegelig.

Har du lyst på dette, kjøp det uten å bekymre deg for støv.

Forøvrig finner du mange brukererfaringer med objektiv på http://www.fredmiranda.com

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Flotte og presise svar, ragamuffin! En fantastisk hjelp du kommer med.

Siden det virker som at du har veldig god peiling på dette: Leveres linsen med den nye bildestabilisatoren til Canon, eller er denne av den gamle varianten (v1.5 tror jeg)? Ser at 70-200 f/4 IS L har fått den nye serien (v2), men dette har visstnok ikke 100-400 fått?

Noen tegn på at det vil komme en oppfølger med den nye bildestabilisatoren, og kanskje ikke push/pull zoom?

Lenke til kommentar

Joda hyggelig å kunne hjelpe :)

Ang stabilisatoren vet jeg ikke med sikkerhet, men de blir gjerne oppgradert/modifisert fra ett år til et annet. F.eks 300/4IS har fått en bedre IS på nyere utgaver enn den som var på de første (fra V1 til V2, mener jeg).

Nye 70-200/4IS har tredje generasjons IS.

Og før du måtte spør; 100-400 er et klart skarpere objektiv enn 70-200/2.8 IS med 2.0X.

En kan jo bli fristet til å sette en 2X converter på en 70-200/2.8 og dermed få en 140-400/5.6, men som sagt - 100-400IS er klart bedre optisk.

Og noen erstatter av 100-400 kommer ikke i overskuelig fremtid (trenger ikke å være i Canon-ledelsen for å kunne anta det). Til info er det bare ett objektiv med IS jeg kan komme på Canon har erstattet til dags dato, nemlig konsument-zoomen 75-300mm f/4-5.6 IS. (28-135mm f/3.5-5.6 IS mener jeg produseres fortsatt, men ørlite usikker på den)

Endret av ragamuffin
Lenke til kommentar

Takker igjen, ragamuffin! Fantastisk med slike uttalelser.

Etter veldig mye om og men blant forskjellige objektiver, så satser jeg nok på dette. Objektivet gir meg skarpheten jeg krever (utifra bilder og tester), fleksibiliteten (100-400mm) og bildestabilisator! Alt i ett! :) Funnet en butikk i San Francisco som har den på tilbud, så det blir bra saker :w00t: Flott hjelp!

Endret av freq_flyer
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...