Dy§no Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Som alt nevnt; du trenger ikke noe antivirus for Ubuntu Linux selv, aktive virus finnes ikke - og skulle disse mot all formodning dukke opp trenger de root passordet ditt for å kunne gjøre noe skade. Du har alt installert clam antivirus på maskinen din, slik jeg for står dem på ubuntuforums så vil det selv oppdatere seg og sjekke maskinen din/mail. Dersom du ønsker et grafisk vindu så må det må installeres; da kan du velge mellom to pakker, første heter avscan og er laget for GNOME mens klamav er laget for KDE. Hvilke du velger er det samme(du kan ta begge hvis du vil det), jeg har klamav siden det ser penest ut. Kan installeres fra Synaptic ved å søke på klamav ev. fra terminalen; sudo aptitude install klamav Hvis det ikke havner i startmenye kan det ordnes enkelt selv. Liten forklaring; Du er jo innlogget som en vanlig bruker, og må be super brukeren gjøre ting som den vanlige brukeren ikke får lov til, som feks installere programmer. Skriver du sudo foran en kommado blir du superbruker for akkurat den kommandoen. "sudo" står for "super user do". Dersom du ønsker å flytte på filer i filbehandleren nautilus(akkurat som du gjør i windows sin), så må du åpne den i egenskap av å være superbruker. Det gjør du ved å skrive gksudo nautilus, da kan du flytte på filer utenfor din "home mappe", noe en vanlig bruker ikke får lov til. Så snart du lukker nautilus igjen blir du vanlig bruker igjen. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Som alt nevnt; du trenger ikke noe antivirus for Ubuntu Linux selv, aktive virus finnes ikke - og skulle disse mot all formodning dukke opp trenger de root passordet ditt for å kunne gjøre noe skade. Du har alt installert clam antivirus på maskinen din, slik jeg for står dem på ubuntuforums så vil det selv oppdatere seg og sjekke maskinen din/mail. Dersom du ønsker et grafisk vindu så må det må installeres; da kan du velge mellom to pakker, første heter avscan og er laget for GNOME mens klamav er laget for KDE. Hvilke du velger er det samme(du kan ta begge hvis du vil det), jeg har klamav siden det ser penest ut. Kan installeres fra Synaptic ved å søke på klamav ev. fra terminalen; sudo aptitude install klamav Hvis det ikke havner i startmenye kan det ordnes enkelt selv. Liten forklaring; Du er jo innlogget som en vanlig bruker, og må be super brukeren gjøre ting som den vanlige brukeren ikke får lov til, som feks installere programmer. Skriver du sudo foran en kommado blir du superbruker for akkurat den kommandoen. "sudo" står for "super user do". Dersom du ønsker å flytte på filer i filbehandleren nautilus(akkurat som du gjør i windows sin), så må du åpne den i egenskap av å være superbruker. Det gjør du ved å skrive gksudo nautilus, da kan du flytte på filer utenfor din "home mappe", noe en vanlig bruker ikke får lov til. Så snart du lukker nautilus igjen blir du vanlig bruker igjen. 8387531[/snapback] Jeg kan se at alle programmer er installert, men de kommer ikke opp i menyen . Jeg har ikke helt gitt opp ennå, får nok løst dette . Jeg takker for kjempefin innsats, Du har vært til god hjelp. Nå vet jeg mye mer om terminalen og komandoer og det er positivt . Takker også andre for sine bidrag Mitt inntrykk av Ubuntu er fortsatt at det er råbra, selv med denne lille erfaringa med motgang Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hva skjer hvis du skriver dette i en terminal; gksu clamtk Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Hva skjer hvis du skriver dette i en terminal; gksu clamtk 8389303[/snapback] Dette skjer: karlsen@karlsen-desktop:~$ gksu clamtk sudo: clamtk: command not found karlsen@karlsen-desktop:~$ sudo -i root@karlsen-desktop:~# gksu clamtk root@karlsen-desktop:~# Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) .............. Endret 3. mai 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Hvis det faktisk var slik at virus utgjorde en trussel for linux-brukere, så er jeg sikker på at Ubuntu-folka hadde integrert et antivirus-program på en enklere måte så alle newbies hadde fått det up&running med en gang. Men som tidligere nevnt er antivirus-programmene til linux stort sett bare for å finne Windows-virus, som ikke rammer linux. De kan dog spre seg indirekte ved at de hopper fra en Windows-maskin til en annen via en linux-server. Men de gjør altså ingen skade på selve linux-maskinen GNU/Linux er over 15 år gammelt, og ennå har det ikke vært et eneste virus i omløp. Noen få "test-virus" eller proof of concept-virus har vært laget, men de har utnyttet eldgamle svakheter i systemet. Så alt man trenger for å beskytte seg er et nogenlunde oppdatert system. Pluss litt vett i skallen er alltid kjekt å ha Endret 15. april 2007 av Langbein Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 "Hvis det faktisk var slik at virus utgjorde en trussel for linux-brukere, så er jeg sikker på at Ubuntu-folka hadde integrert et antivirus-program på en enklere måte så alle newbies hadde fått det up&running med en gang", du har et bra poeng der Langbein ! Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Så litt på ubuntuforums, og ser andre har samme problemer med å starte ClamAV. Jeg vet ikke hvorfor, hos meg starter det fint(?) - men når jeg forsøker å oppdatere den får jeg meldingen "WARNING: Your ClamAV installation is OUTDATED!" Men det spiller liten rolle siden maskinen er trygg uten. Jeg fant en guide for hvordan man installerer AVG antivirus, men jeg ser ikke helt poenget. Kanskje noe av de erfarne kan sprette inn og komme med noen oppklarende/trøstende ord? 8389833[/snapback] Takk for insatsen i alle fall ! Flott å se når folk legger seg skikkelig i selene for å hjelpe . Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 19. april 2007 Del Skrevet 19. april 2007 Som sagt så trenger du det ikke, men her finner du en fyldig guide for ClamAV(Link). Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 19. april 2007 Forfatter Del Skrevet 19. april 2007 Som sagt så trenger du det ikke, men her finner du en fyldig guide for ClamAV(Link). 8422961[/snapback] Jeg lasta ned Automatix, og der fikk jeg tilgang på ClamAv. Jeg har ennå ikke prøvd å laste og instalere, men det fungerer kanskje. Som du sier så trenger jeg det jo egentlig ikke. Venter på å få Ubuntu 7.04 nå, gleder meg . Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå