ronron25 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Bør man ha noen form for beskyttelses programmer som anti-virus programmer etc, hvis man bruker Ubuntu som operativsystem, Firefox som nettleser og Trunderbird som e-post program. Eller er Ubuntu så sikker at det ikke er nødvendig? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Nei. Det finnes ikke virus til Linux - så enkelt er det. (Med det sagt, finnes det virus, men dette er så ufattelig få (og så ufarlige), at det er mer sannsynlig at du blir truffet av lynet 45 ganger på rad en at du får virus. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Nei. Det finnes ikke virus til Linux - så enkelt er det. (Med det sagt, finnes det virus, men dette er så ufattelig få (og så ufarlige), at det er mer sannsynlig at du blir truffet av lynet 45 ganger på rad en at du får virus. 8384145[/snapback] Takker for svar . Jeg har Googla litt og lest at flere mener det samme som deg, men noen få mener man ikke er 100% sikker. Mitt inntrykk nå etter å ha lest på forskjellige forum, er at det er veldig sikkert. En skrev forresten at han hadde brukt Wine og da hadde et "Windows virus" fulgt med windows programmet hans. Men det påvirket ikke Ubuntu. Når han slettet Wine, så forsvant det. Windows er utrolig utsatt!! Enda et godt argument for å bruke Linux! Selv har jeg nå brukt Ubuntu i 3-4 dager(nybegynner altså) og er kjempe fornøyd. Ingen problemer, bare en fornøyelse ! Lenke til kommentar
Xecuter Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Leste noe om at siden kernelen stadig oppdateres så vil virus o.l. bli ubrukelige etter en kerneloppdatering. Dvs, verdens beste virusbeskyttelse. Men du burde ha brannmur! Men det har vel alle rutermodem i dag så det er egentlig ikke noe stress det heller. Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Ekspertene våre sier at det ikke finnes aktive virus for Linux, så for dekstop bruk trenger man ikke å bekymre seg for slikt . Imidlertid kan du spre virus feks. via mail til venner som kjører Windows , og for å unngå det kan du installere et antivirusprogram som både er gratis og har åpen kildekode; Clam Av. I en terminal kan du skrive; sudo aptitude install clamav For å få GUI kan du skrive; sudo aptitude install avscan Programmet vil selv se etter oppdateringer. Du kan gå til hjemmesiden for å laste ned brukermanual hvis du vil ha det. (Endret; Ubuntu har innebygget brannmur i seg, hvis du vil kan du installere GUI for den, men tror ikke det har noe for seg). Endret 14. april 2007 av Govassa Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Ekspertene våre sier at det ikke finnes aktive virus for Linux, så for dekstop bruk trenger man ikke å bekymre seg for slikt . Imidlertid kan du spre virus feks. via mail til venner som kjører Windows , og for å unngå det kan du installere et antivirusprogram som både er gratis og har åpen kildekode; Clam Av. I en terminal kan du skrive; sudo aptitude install clamav For å få GUI kan du skrive; sudo aptitude install avscan Programmet vil selv se etter oppdateringer. Du kan gå til hjemmesiden for å laste ned brukermanual hvis du vil ha det. (Endret; Ubuntu har innebygget brannmur i seg, hvis du vil kan du installere GUI for den, men tror ikke det har noe for seg). 8384558[/snapback] Govassa, jeg gikk inn på Applications , tilbehør og terminal. I terminal skrev jeg inn: sudo aptitude install clamav , + passord. Det virket som om alt gikk greit. Men hvor finner jeg programmet etter instaleringen ? Aha, må jeg være logga på som administrator for å kunne gjøre det du foreslår? Endret 14. april 2007 av ronron25 Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Etter at du har gjort det er programmet installert. Dersom du også ønsker et grafisk grensesnitt(GUI) så kan du ta kommando nr 2; sudo aptitude install avscan Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Etter at du har gjort det er programmet installert. Dersom du også ønsker et grafisk grensesnitt(GUI) så kan du ta kommando nr 2; sudo aptitude install avscan 8385787[/snapback] Men jeg vil ikke kunne se noe ikon for det, eller kunne åpne det, det er bare instalert? Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Jeg finner det i meny>Internet>Antivius Den ber om passord siden du må være superbruker for å kunne bruke det. Eller du kan åpne en terminal og skrive clamtk Endret; Husk at for å kunne finne det i menyen så må du også ha kjørt kommando nummer to, første installerer bare programmet slik at den kan kjøres via terminalen, mens nummer to gir deg et grafisk grensesnitt(som du finner i startmenyen). Endret 14. april 2007 av Govassa Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Her kan du leste litt generelt om sikkerhet i Ubuntu; http://psychocats.net/ubuntu/security#firewallantivirus Her finner du en guide for brannmuren; http://ubuntu-tutorials.com/2007/01/07/usi...ter-ubuntu-610/ Du finner begge disse programmer i Automatix. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Her kan du leste litt generelt om sikkerhet i Ubuntu; http://psychocats.net/ubuntu/security#firewallantivirus Her finner du en guide for brannmuren; http://ubuntu-tutorials.com/2007/01/07/usi...ter-ubuntu-610/ Du finner begge disse programmer i Automatix. 8386087[/snapback] Nei, selv om jeg har gjort alt du har sagt så dukker antiviirusen ikke opp i menyen. Men jeg finner sikkert ut av det. Veldig hyggelig av deg å være så hjelpsom da. Takk for det ! Nb! Bare en ting til slutt, vet du hvor stor plass programmet tar? Endret 14. april 2007 av ronron25 Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Jeg gikk inn i Synaptic Package manager og fant begge programmene. Men det var mye å hake av for. Skal programmene instaleres fra her og skal alt hakes av? Lenke til kommentar
Stian89 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Alt hakes av? Hak av det programmet du vil installere, viser det seg at dette programmet har andre dependencies (andre filer/programmer som trengs for å kjøre programmet du vil installere), vil disse bli haket av automatisk. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Hmm Får prøve den anti-virusen. fikk bare lyst Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 HmmFår prøve den anti-virusen. fikk bare lyst 8386627[/snapback] Gjør det, og gi tilbakemelding om du klarer å få det instalert, jeg klarer det ikke ! Lenke til kommentar
Langbein Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Bare for å understreke: Det fins en rekke anti-virus programmer til linux, men disse bruker samme definisjonsfiler som tilsvarende versjoner til Windows. Så med andre ord benyttes disse for å oppdage Windows-virus, makrovirus til MS Office o.l. Det er altså ikke noe man installerer for å beskytte en linux-maskin i seg selv, men er nyttig blant annet på fil- og mailservere som hoster filer for Windowsbrukere. Endret 15. april 2007 av Langbein Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Dette er hva jeg finner i terminalen. Noen som ser hva som kan være feil? karlsen@karlsen-desktop:~$ sudo aptitude install clamav Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold Reading state information ... Ferdig Reading extended state information Initializing package states ... Ferdig Building tag database ... Ferdig No packages will be installed, upgraded, or removed. 0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 0B of archives. After unpacking 0B will be used. Writing extended state information ... Ferdig karlsen@karlsen-desktop:~$ sudo aptitude install avscan Leser pakkelister ... Ferdig Skaper oversikt over avhengighetsforhold Reading state information ... Ferdig Reading extended state information Initializing package states ... Ferdig Building tag database ... Ferdig No packages will be installed, upgraded, or removed. 0 packages upgraded, 0 newly installed, 0 to remove and 0 not upgraded. Need to get 0B of archives. After unpacking 0B will be used. Writing extended state information ... Ferdig karlsen@karlsen-desktop:~$ Endret 15. april 2007 av ronron25 Lenke til kommentar
Dy§no Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Ingenting som er feil. Ser du skriver «sudo aptitude install clamav» og får svar at «No packages will be installed, upgraded, or removed.», årsaken er at du allerede har Clam Antivirus installert. Du kan åpne pakkebehandleren Synaptic og søk på clam så vil du se at den er merket for grønn siden den er installert. Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Ingenting som er feil. Ser du skriver «sudo aptitude install clamav» og får svar at «No packages will be installed, upgraded, or removed.», årsaken er at du allerede har Clam Antivirus installert. Du kan åpne pakkebehandleren Synaptic og søk på clam så vil du se at den er merket for grønn siden den er installert. 8387453[/snapback] Det er riktig, det er noen slike grønne bokser Synaptic, men hvordan får man tilgang på selve programmet, f.eks i meny-internett ? Lenke til kommentar
ronron25 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Ingenting som er feil. Ser du skriver «sudo aptitude install clamav» og får svar at «No packages will be installed, upgraded, or removed.», årsaken er at du allerede har Clam Antivirus installert. Du kan åpne pakkebehandleren Synaptic og søk på clam så vil du se at den er merket for grønn siden den er installert. 8387453[/snapback] Det er riktig, det er noen slike grønne bokser Synaptic, men hvordan får man tilgang på selve programmet, f.eks i meny-internett ? 8387472[/snapback] Er dett vitkig kanskje : root@karlsen-desktop:~# clamtk -bash: clamtk: command not found Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå