Gå til innhold

God nyhet alle pirater!

Støtter du Venstre sitt forslag?  

54 stemmer

1. 1. Støtter du Venstre sitt forslag?

• Ja
      40
    • Nei
      11
    • Vet ikke/ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

Henvis til kilde som sier at platesalget går ned OG at dette er som følger av ulovlig nedlastning. Samt kilde som sier at band og artister lider og ikke har mulighet til å produsere musikk av den grunn.

Takk :)

Før du gjør det er dette ren synsing.

8392793[/snapback]

http://www.dn.no/forsiden/article781128.ece

og

http://www.nrk.no/musikk/1.863049

Folk får mere musikk enn noen gang, mens salget går nedover.Hvordan kan dette ha seg?

Folk kan høre på musikk snutter til forskjellig band på nettet før de kjøper skive, radio kan man også høre på mye musikk. Pluss at de fleste platebutikker kan man bare gå til kassa og spørre om man kan høre på skiva så får man det. Skal ikke behøve å laste ned album.

Den store pr effekten som nedlasting skal gi har jeg sett lite til.

Å klage over at cd'er er dyrt er jo bare tull. 159-179kr er ikke dyrt for ei helt ny plate, musikk varer nesten evig også.

8393713[/snapback]

Hentet fra artikkelen til dn.

Dersom salget av nedlastet musikk tas med i statistikken viser tallene at salget av musikk ligger fem prosent under fjorårets når det gjelder volum.

En nedgang på totalt 5%. Hvorfor er dette ikke en naturlig svingning? Hvordan vet man at dette skyldes piratkopiering og ikke dårligere utgivelser? Kjøpere går etterhvert lei av samleplater, 'jeg er sexy, og derfor kan jeg synge' plater og artister som er produsert av plateselskaper for å synge musikk som for øyeblikket er populært.

Hvorfor, jo fordi det tjener plateselskapene å skylde på piratkopieringen.

Det faktum at folk kan høre mer på musikk før de kjøper platen kan like godt gjøre at de ikke vil ha den. Fordi de synes det er dyrt å betale 159 kroner for en plate, der 10 av sangene er dårlige, mens kun tre er verdt å høre på.

Ørjan...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En nedgang på totalt 5%. Hvorfor er dette ikke en naturlig svingning? Hvordan vet man at dette skyldes piratkopiering og ikke dårligere utgivelser? Kjøpere går etterhvert lei av samleplater, 'jeg er sexy, og derfor kan jeg synge' plater og artister som er produsert av plateselskaper for å synge musikk som for øyeblikket er populært.

8395014[/snapback]

Vil bare gripe fatt i akkurat det. Det kan selvsagt være en naturlig svingning, det vil vise seg over tid.

Men at utgivelsene er blitt dårligere tror jeg ikke noe på. Samleplater og bimbo-pop har eksistert til alle tider. "Produserte" artister har vi hatt siden TV-mediet slo igjennom. (Fra de første "La oss lage en Elvis som ikke provoserer"-hvalpene, via Monkees, Bay City Rollers, ...)

Folk husker Mozart og har glemt Salieri (Hadde de ikke vært for filmen da.) For hver Beatles og hver Stones på 60-tallet var det dusinvis av forsøk på å klone Herman's Hermits. Det er bare ingen som husker dem idag.

Og man vet jo ikke hva som er høna og egget her. Om det faktisk lages dårligere utgivelser, er det pratkopieringen som gjør at det er slik, eller er det de dårlige utgivelsene som gjør at folk kopierer?

Strengt tatt skulle man kanskje anta at dersom platene idag faktisk var så mye dårligere så ville ikke folk kopiert dem heller...? Det må jo være noe som er bra siden så mange faktisk vil ha det og laster det ned.

Geir :)

Lenke til kommentar
Henvis til kilde som sier at platesalget går ned OG at dette er som følger av ulovlig nedlastning. Samt kilde som sier at band og artister lider og ikke har mulighet til å produsere musikk av den grunn.

Takk :)

Før du gjør det er dette ren synsing.

8392793[/snapback]

http://www.dn.no/forsiden/article781128.ece

og

http://www.nrk.no/musikk/1.863049

Folk får mere musikk enn noen gang, mens salget går nedover.Hvordan kan dette ha seg?

Folk kan høre på musikk snutter til forskjellig band på nettet før de kjøper skive, radio kan man også høre på mye musikk. Pluss at de fleste platebutikker kan man bare gå til kassa og spørre om man kan høre på skiva så får man det. Skal ikke behøve å laste ned album.

Den store pr effekten som nedlasting skal gi har jeg sett lite til.

Å klage over at cd'er er dyrt er jo bare tull. 159-179kr er ikke dyrt for ei helt ny plate, musikk varer nesten evig også.

8393713[/snapback]

Konklusjonen din blir nok feil:

Nedlasting & kjøp av musikk

Legger man sammen antall solgte CDer og antall nedlastede album, er totalen så langt i år 434,9 millioner enheter, mot 439,23 millioner i samme periode i fjor. Samlet er volumnedgangen altså på bare en drøy prosent.

Dette er altså tall fra oktober i fjor. Konklusjonen blir i praksis at ulovlig nedlasting ikke har hatt noen effekt i det hele tatt, verken negativt eller positivt.

Det ble først nevnt 5% nedgang, men dette skyldes at dn artikkelen var fra mai 2006. Ca. et halvt år senere har altså nedgangen allerede sunket til 1%!!

Strengt tatt skulle man kanskje anta at dersom platene idag faktisk var så mye dårligere så ville ikke folk kopiert dem heller...? Det må jo være noe som er bra siden så mange faktisk vil ha det og laster det ned.

8395181[/snapback]

Etterhvert som et produkt blir mer og mer utbredt forsvinner mye av verdien i produktet også. Og etterhvert som verdien synker så er naturlig nok fære folk interesserte i å betale det samme for varen. Kanskje har derfor mye av musikken nå til dags havnet på et nivå hvor fler og fler mener at det kan være greit å høre på, men absolutt ikke til den prisen som blir krevd. At noe er "bra" er altså et svært relativt begrep.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Vice: Konklusjonen din blir nok feil:

Nedlasting & kjøp av musikk.

men om jeg ikke tolker den feil, så er det jo enda nedlastingen sin feil at det i det hele tatt går ned?

men men, hvis det som står der er riktig så er det jo bra, men om nedlasting blir f.eks lovlig, så vil jo mange flere bare laste ned istedet for å kjøpe siden det alikevel er lovlig. (sier ikke at det er få som gjør dette nå >.<).

men men, så lenge metal og rock industrien overlever, så har det ikke så mye å si for meg :p

også må man enda få kjøpt CDer selvfølgelig =>

Lenke til kommentar
Hver gang jeg går inn i en platebutikk så går jeg alltid ut med en film istedenfor musikk, fordi det er mer verdt prisen sin.

Men er ikke .MP3 en del bedre enn CD da.....

(CD = 128Kbps, mens du får jo MP3 opp i 256 og 320Kbps)

8395154[/snapback]

De fleste mp3-filene er vel rippet fra cd-er, og da blir de neppe av høyere kvalitet. Er heller motsatt tror jeg.

Lenke til kommentar

Det er ikke helt rett å skylde på at nedlastinger tar livet av musikken... Det har faktisk kommet vannvittig mange dårlige plater de siste årene. Og det er mange som vegrer seg for å legge ut ca 150-200 kr. for en cd, der man liker f.eks. ca 2-3 kutt av 15. Det er å blir bortkasta penger for enkelte.. Sånne som meg f.eks.

Jeg henter ned en gang i blant et album eller to. Hvis det er flere enn 2-3 sanger jeg liker på albumet, så kjøper jeg det. Hvis ikke kjøper jeg kun de sangene jeg vil ha via nettet... :D

Lenke til kommentar

Endelig ett fornuftig forslag. Dersom noen lurer på om delbar, nedlastbar DRM-fri musikk er fornuftig, sjekk ut Magnatune. Dette er ett internett-basert plateselskap som tilbyr DRM-fri musikk, tilgjengelig i ørten ulike formater, og man kan selv sette prisen på det man kjøper (mellom 5$ og 13$ per album). Artisten får 50%. Dette er artister folk aldri har hlrt om, men likevel greier de her å tjene rikelig.

Vi er _ikke_ avhengig av RIAA, de lever i feil årtusen.

Lenke til kommentar
Forslaget om lovendring kom fra Unge Venstre

Det spørs hvordan Sponheim stiller seg til forslaget, og resten av partiet for den del. Unge Venstre har jo før også kommet med forslag om f.eks. legaliseringa av marijuana, som Sponheim ikke syntes noe om. Men at nestlederen stiller seg positiv til saken er jo absolutt positivt.

Men bruker Unge Venstre aktivt media i å fronte forslag til ledelsen av partiet eller er dette en sak som partiets frontpersoner selv står frem og informerer om?

EDIT: Ser ut som Venstre har tatt et samlet standpunkt på landsmøte til saken og går inn for forskjellige former for frigjøring av media over nettet. Clicky

Endret av Trynemjoel
Lenke til kommentar
Kommer til å stemme venstre om dette går igjennom. Enhver får feie for sin egen dør, selv både laster jeg ned og kjøper.

8396184[/snapback]

Mange må jo stemme på Venstre om de skal få sitt igjennom. Nytter ikke vente til etterpå..hehe

Lenke til kommentar
Kommer til å stemme venstre om dette går igjennom. Enhver får feie for sin egen dør, selv både laster jeg ned og kjøper.

8396184[/snapback]

Mange må jo stemme på Venstre om de skal få sitt igjennom. Nytter ikke vente til etterpå..hehe

8396280[/snapback]

Selvsagt, det jeg mente er at om dette blir deres offisielle standpunkt, vil jeg stemme på de. edit: Det ser det ut som de nå har gjort, så da har de min stemme. :)

edit2: Herlig asså :love:

Endret av AvieN
Lenke til kommentar

Jeg henter innlegget mitt fra en annen tråd (som ble stengt) med omtrent samme tema:

Jeg mener at i privat sammenheng må folk få lov til å gjøre hva de vil med sine lovlig ervervede filer.

Jeg mener også at komersielle bedrifter må lov til å selge de produktene de selv ønsker (så lenge de ikke er skadelige osv., det er ikke temaet her).

Jeg er derfor enig i at fildeling må gjøres lovlig. Men jeg er derfor også uenig i disse to delene av venstres forslag:

«Det må utvikles modeller for kompensasjon for åndsverksskaperen som gjør det mulig å tillate fri fildeling.»

«Venstre vil derfor forby såkalt DRM »

Lenke til kommentar
Jeg henter innlegget mitt fra en annen tråd (som ble stengt) med omtrent samme tema:

Jeg mener at i privat sammenheng må folk få lov til å gjøre hva de vil med sine lovlig ervervede filer.

Jeg mener også at komersielle bedrifter må lov til å selge de produktene de selv ønsker (så lenge de ikke er skadelige osv., det er ikke temaet her).

Jeg er derfor enig i at fildeling må gjøres lovlig. Men jeg er derfor også uenig i disse to delene av venstres forslag:

«Det må utvikles modeller for kompensasjon for åndsverksskaperen som gjør det mulig å tillate fri fildeling.»

«Venstre vil derfor forby såkalt DRM »

8396389[/snapback]

Er tilbøyelig til å være enig med deg i disse tingene (DRM er på vei ut, forbud eller ikke, så en regulering vil bare være sløsing av ressurser).

Lenke til kommentar
Hva er viktig for musikeren: at folk hører musikken eller at h*n tjener penger?

8394682[/snapback]

Husk at musikk er et overskuddsfenomen. Det viktigste for musikere som alle oss andre er å kunne betale husleia og kneippbrødet. Det vil si at skal vi ha et musikkmiljø som består av annet enn glade amatører som fortsatt bor hjemme hos mamma og pappa og/eller sitter i kassa på Rimi til hverdags, så må vi gi dem en måte å leve av musikken. De kan ikke alle leve av konserter (vi har ikke nok utesteder) og T-skjortesalg.

Man kan selvfølgelig velge å se på dette kun som et prinsipielt spørsmål. Men prinsipper har en lei tendens til å ha praktiske konsekvenser, og man gjør vel ved å tenke litt på de også.

Geir :)

8394914[/snapback]

Jeg kan ikke snakke om musikk generelt, men jeg kan snakke om den musikken jeg bryr meg om. Hvordan musikere får tak i penger er deres problem, ikke mitt. De sulter ikke dersom de ikke får solgt noen album, det håper jeg vi kan slå fast. Når jeg snakker med andre pirater på nett, så snakker vi ofte om band og album og slikt. På den måten finner jeg utrolig mye ukjent musikk, som denger mye av det mest kjente. Ta Satyricon's siste album - det solgte sikkert godt nok, men jeg synes de har svikta stilen totalt og at de har gjort musikken mykere for og selge til fler fans. Derimot kan jeg få tak i helt ukjente band fra Frankrike eller andre land som spiller den svarteste og beste svartmetallen. Det er ikke slik at størst er best. Det finnes en horde band og artister som lager bra musikk uten at de for solgt mange album og da er det kjekt med internett.

Prinispielt kan jeg si at de som taper på piratkopiering tjener alt for godt fra før og de som ikke tjener godt får flere fans.

Lenke til kommentar

Konklusjonen din blir nok feil:

Nedlasting & kjøp av musikk

Legger man sammen antall solgte CDer og antall nedlastede album, er totalen så langt i år 434,9 millioner enheter, mot 439,23 millioner i samme periode i fjor. Samlet er volumnedgangen altså på bare en drøy prosent.

Dette er altså tall fra oktober i fjor. Konklusjonen blir i praksis at ulovlig nedlasting ikke har hatt noen effekt i det hele tatt, verken negativt eller positivt.

Det ble først nevnt 5% nedgang, men dette skyldes at dn artikkelen var fra mai 2006. Ca. et halvt år senere har altså nedgangen allerede sunket til 1%!!

8395181[/snapback]

Etterhvert som et produkt blir mer og mer utbredt forsvinner mye av verdien i produktet også. Og etterhvert som verdien synker så er naturlig nok fære folk interesserte i å betale det samme for varen. Kanskje har derfor mye av musikken nå til dags havnet på et nivå hvor fler og fler mener at det kan være greit å høre på, men absolutt ikke til den prisen som blir krevd. At noe er "bra" er altså et svært relativt begrep.

8395268[/snapback]

http://www.ifpi.no/statistikk/2006/index.htm

Det viktigste for band som selger plater er nok at de tjener penger på det ikke at folk hører på musikken.

Om de vil at folk skal høre musikken sin så står man fritt til å legge det ut til lovlig gratis nedlasting på nettet.

Lenke til kommentar
Dette kan jo bli bra! Venstre har jo mange andre gode saker som de sikkert kan få gjennomslag på, slik som legalisering av narkotika og flerkoneri. Haha, jeg ler av venstre!

8387729[/snapback]

Det er vel så vidt jeg vet kun Unge Venstre som støtter flerkoneri, og jeg vet at det kun er UV som støtter legalisering av narkotika. Så har bommer du nok litt.

Lenke til kommentar

Mange føler nok at 179 kr er for mye å bruke på en CD som man ikke vet er god. Argumentet med at det ikke er dyrt er jo veldig relativt. For barn og ungdom (som vel er den gruppen som laster ned hyppigst) kan dette være en ikke ubetydelig sum.

Problemet ligger vel egentlig i at den gruppen som kjemper hardest mot piratkopieringen, plateselskapene, tar for mye per CD som lages. Uten å ha noen tall foran meg mener jeg å huske at det bare er en brøkdel av det som det selges for som går til musikerne i det systemet vi har idag. Internett har jo gitt en gylden mulighet til å få spredd musikken sin uten enorme markedsføringsbudsjetter, så jeg tror det vi ser nå er plateselskapene sine siste desperate krampetrekninger.

Piratkopiering ødelegger nok i større grad for plateselskapene enn for den enkelte musikeren.

Dette kan jo bli bra! Venstre har jo mange andre gode saker som de sikkert kan få gjennomslag på, slik som legalisering av narkotika og flerkoneri. Haha, jeg ler av venstre!

8387729[/snapback]

Å støtte seg til vedtatte sannheter er ikke alltid like heldig. Tør jeg å gjette at du ikke har satt deg inn i sakene, men heller støtter deg til folkeopinionen?
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...