Gå til innhold

God nyhet alle pirater!

Støtter du Venstre sitt forslag?  

54 stemmer

1. 1. Støtter du Venstre sitt forslag?

• Ja
      40
    • Nei
      11
    • Vet ikke/ingen formening
      3

Anbefalte innlegg

Er det bare jeg som synes det er rart at etterhvert som årene går, blir kvaliteten dårligere? Vinyl->CD->MP3. Jeg gremmes.

8384028[/snapback]

Og samtidig har kvaliteten på opptakene økt i minst samme grad.

Men så er det min mening at de færreste tar dette kvalitetstapet så veldig tungt og heller setter pris på den økte fleksibiliteten de nye formatene har gitt. For mange er det innholdet i musikken som er viktig, og ikke at formatet har 80 kontra 100db dynamikkområde. De fleste populær-musikere benytter seg ikke av hele spekteret uansett.

Men forslaget er nok kun et PR-stunt, og et dårlig et "at that".

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg (og sannsynligvis mange flere) vil aldri klare oss med en virtuell samling av musikk. Heller en hylle full av vinyl og CD-er, enn et kabinett full av HD-er.

8386330[/snapback]

CD-platene vil ikkje forsvinne med det første, men personleg brukar eg veldig sjeldan ein CD.

8387881[/snapback]

Jeg har ikke brukt musikk-cd er de siste årene. Klarer ikke musikkbransjen å se hva vi vil ha?

Vi vil kjøpe musikk i mp3 formatet!

8387912[/snapback]

Uenig. Jeg elsker å handle cder og lper. Samleobjekter, dessuten er følelsen en helt annen ved å sette på en cd eller en lp, enn det er å sette på mp3spilleren.

edit:

Og det kunne ikke falle meg inn i mine villeste drømmer å betale for en mp3-fil eller ti. Nei, mp3ene ripper jeg inn på pcen fra mine egne selvhandlete cdplater.

Endret av -Nyhus-
Lenke til kommentar
Uenig. Jeg elsker å handle cder og lper. Samleobjekter, dessuten er følelsen en helt annen ved å sette på en cd eller en lp, enn det er å sette på mp3spilleren.

8389013[/snapback]

Javell? Jeg hører bare på musikk på pc i mp3 fotmat og ellers så drar jeg med meg mp3 spilleren, cd-spiller er det bare i bilen og på dvd-spilleren i stua. Jeg har heller ingen følelse for at musikken er for dårlig når jeg hører den på pc.

Hadde vi kunne kjøpt mp3 eller flac (free loseless audio codec) så hadde jeg gjort det, cd-er er gammelt

Lenke til kommentar
Javell? Jeg hører bare på musikk på pc i mp3 fotmat og ellers så drar jeg med meg mp3 spilleren, cd-spiller er det bare i bilen og på dvd-spilleren i stua. Jeg har heller ingen følelse for at musikken er for dårlig når jeg hører den på pc.

8389061[/snapback]

Jeg hører også mest på musikk fra pcen eller iPoden, men det endrer ikke mitt syn på cder. Musikken blir ikke dårligere på en pc, det er ikke poenget, poenget er at for meg er cder og lper samleobjekter. Jeg liker å kjøpe de, se at jeg får fysisk en originalskive til i samlinga. Om jeg skal ha ei låt på pcen i mp3 for som jeg ikke kjøper på cd, kan jeg likesågodt laste den ned.

Lenke til kommentar

mp3 skal være gratis. Btw, supermassemye enig med bromlebassen nyhus i denne diskusjonen du får jo lissom en egen feeling da lissom med å kjøpe cdene i butikken. Så er du spendt når du kommer hjem, åpner coveret og bruker litt tid på å få ut cden pga at den sitter så hardt festet. Herlig! :D

Lenke til kommentar

De sa vel også noe om at det kun skulle være lovlig for eget bruk sånn at ingen skal ha lov til å selge det videre.

Fornuftig spør du meg, men blir nok hardt å få gjennom ja.

Og at musikere taper på det. var vel snakk om at de skulle få litt i kompensasjon. men det er vel uansett ikke musikere som selger lite som det blir delt mye av. Bare ta en titt på torrent sider. hvor mange ukjente artister finner dere der?

Lenke til kommentar

For et par år siden ville jeg ha jublet om dette hadde kommet igjennom.

Men hvorfor drepe sine yndlingsband?

uansett hva folk sier, så går platesalget ned, HOS ALLE GENRE, folk som

lo av Lars Ulrich for noen år tilbake for sine utsagn mot Napster bør begynne å skjønne dette.

Å laste ned musikk ER å stjele, selv om man ikke tar i en fysisk CD eller Video eller hva du nå enn laster ned (som ville ha kostet penger i en butikk).

JA, jeg har selv lastet ned album, jeg gjør det faktisk engang iblant enda, men jeg er ikke stolt av det, med en gang jeg ser albumet i en butikk kjøper jeg det.

og folk spør meg, "hvorfor det? du har da allerede CDen på datan?"

Poenget er å STØTTE bandet sitt, hvis du VIRKELIG liker musikken kan du vel støtte de sånn at de kan lage mer musikk som du liker?

At folk begynner å ikke ta pirat kopiering så tungt er skremmende for meg, ja det er et glimrende promoterings verktøy, men det er mange som ikke kjøper albummene selv om de laster de ned.

Jeg vil som flere andre tidligere har sagt, heller ha en FYSISK CD samling enn drøss med MP3er på dataen min.

Og dessuten, selv om musikere skal spille for musikken, og ikke pengene, så trenger de pengene for å nå ut til oss, å si at musikere er grådig er intet annet er idiotiskt og lite gjennomtenkt.

JA, mange musikere tjener millioner på det, men det finnes da andre yrker som folk tjener sinnsykt lett tjente penger på også? (om man sammenligner).

Det er ufattelig med mengder tid og arbeid som går ned i en plate, også å lage den, promotere den og produsere den, hvis det ikke hadde det, hadde de jo ikke krevd penger for sangene?

Dette er hva som kommer til å skje (tror jeg) hvis dette absurde lovforslaget kommer igjennom.

1. Artister vil boikotte Norge, siden de uansett ikke vil tjene noe penger her som gjør at de ikke har noen grunn for å gi oss noe "gratis musikk", og hvem kan klandre de?

Hvorfor bruke tid og penger på Norge når Norge stjeler fra de?

(Nå snakker jeg om konserter og promotering, og for meg er det halve gleden med å være musikk fan, opplevelsen av bandene live).

2. Plateselskaper vil til gjenntatte tider saksøke Norge fordi det er ulovlig i deres land , ikke vet jeg om det er noen rettsaker hvor de kan ta opp søksmålene (Haag?) men prøve kommer de iallefall til å gjøre.

Jeg håper at folk virkelig fortsetter å kjøpe musikken, uansett om det er på nettet eller i butikken, så bandene/artistene får noe igjen for arbeidet sitt.

(og vi også, med en musikk samling, og merchandise).

Kaller du deg en fan?

Bevis det!

Lenke til kommentar

Jeg både laster ned og kjøper musikken. Prosedyren er som følger: Jeg laster ned et album, lytter på det en stund og til slutt spør jeg meg selv om jeg vil investere det aktuelle albummet. Syns det blir helt høl i hodet om jeg måtte kjøpe et album til en hundrelapp eller to, for og så høre om dette er for meg. En ting ville vært å måtte sette det ut på bruktmarked, men jeg ville uansett tape på det. For eksempel, jeg ville aldri ha kjøpt Ayreon-plata til 200 kroner, hadde det ikke vært for at jeg hadde hørt det på forhånd. Jeg hadde heller aldri hørt om Ayreon hadde det ikke vært for at jeg lasta ned albummet på forhånd.

Lenke til kommentar

Prisen på plater bør reduseres en periode. Slik at man kan se om platesalget virkelig vil øke.. dette tror jeg gjør at de som laster ned mye musikk vil begynne å kjøpe flere plater. Prisen er alt for høy når man har faktisk kan få plater gratis. Laster selv ned en del musikk fordi jeg ikke har penger nok til å kjøpe alt det jeg liker.

Noen enige?

Lenke til kommentar
Prisen på plater bør reduseres en periode. Slik at man kan se om platesalget virkelig vil øke.. dette tror jeg gjør at de som laster ned mye musikk vil begynne å kjøpe flere plater. Prisen er alt for høy når man har faktisk kan få plater gratis. Laster selv ned en del musikk fordi jeg ikke har penger nok til å kjøpe alt det jeg liker.

Noen enige?

8392770[/snapback]

til en viss grad, ja.

Mange som ikke tør å kjøpe album for de få lommepengene de har, og bruker kanskje nedlastning for å være sikker på hvilke album man kan kjøpe uten å angre på det etterpå.

(meg for eksempel *host host*).

Lenke til kommentar

lo av Lars Ulrich for noen år tilbake for sine utsagn mot Napster bør begynne å skjønne dette.

8392187[/snapback]

Henvis til kilde som sier at platesalget går ned OG at dette er som følger av ulovlig nedlastning. Samt kilde som sier at band og artister lider og ikke har mulighet til å produsere musikk av den grunn.

Takk :)

Før du gjør det er dette ren synsing.

Lenke til kommentar

8392187[/snapback]

Henvis til kilde som sier at platesalget går ned OG at dette er som følger av ulovlig nedlastning. Samt kilde som sier at band og artister lider og ikke har mulighet til å produsere musikk av den grunn.

8392793[/snapback]

Sant, jeg pleier å gjøre det, men jeg ble litt bitt av "patriotismen", beklager :(

Lenke til kommentar

8392793[/snapback]

http://www.dn.no/forsiden/article781128.ece

og

http://www.nrk.no/musikk/1.863049

Folk får mere musikk enn noen gang, mens salget går nedover.Hvordan kan dette ha seg?

Folk kan høre på musikk snutter til forskjellig band på nettet før de kjøper skive, radio kan man også høre på mye musikk. Pluss at de fleste platebutikker kan man bare gå til kassa og spørre om man kan høre på skiva så får man det. Skal ikke behøve å laste ned album.

Den store pr effekten som nedlasting skal gi har jeg sett lite til.

Å klage over at cd'er er dyrt er jo bare tull. 159-179kr er ikke dyrt for ei helt ny plate, musikk varer nesten evig også.

Lenke til kommentar

8392793[/snapback]

http://www.dn.no/forsiden/article781128.ece

og

http://www.nrk.no/musikk/1.863049

Folk får mere musikk enn noen gang, mens salget går nedover.Hvordan kan dette ha seg?

Folk kan høre på musikk snutter til forskjellig band på nettet før de kjøper skive, radio kan man også høre på mye musikk. Pluss at de fleste platebutikker kan man bare gå til kassa og spørre om man kan høre på skiva så får man det. Skal ikke behøve å laste ned album.

Den store pr effekten som nedlasting skal gi har jeg sett lite til.

Å klage over at cd'er er dyrt er jo bare tull. 159-179kr er ikke dyrt for ei helt ny plate, musikk varer nesten evig også.

8393713[/snapback]

Hva er viktig for musikeren: at folk hører musikken eller at h*n tjener penger?

Idag har vi mange band som får spredt musikken sin takket være internett. Internett gjør det mulig å spre mer musikk enn hva cd-plater takler. At staten sier at det er kriminelt påvirker svært få etter min erfaring. Grunnen til at det er ulovlig virker for som at de autoritære kan overkjøre enkeltpersoner annen hvert år.

Endret av Griffar
Lenke til kommentar
Hva er viktig for musikeren: at folk hører musikken eller at h*n tjener penger?

8394682[/snapback]

Husk at musikk er et overskuddsfenomen. Det viktigste for musikere som alle oss andre er å kunne betale husleia og kneippbrødet. Det vil si at skal vi ha et musikkmiljø som består av annet enn glade amatører som fortsatt bor hjemme hos mamma og pappa og/eller sitter i kassa på Rimi til hverdags, så må vi gi dem en måte å leve av musikken. De kan ikke alle leve av konserter (vi har ikke nok utesteder) og T-skjortesalg.

Man kan selvfølgelig velge å se på dette kun som et prinsipielt spørsmål. Men prinsipper har en lei tendens til å ha praktiske konsekvenser, og man gjør vel ved å tenke litt på de også.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...