Gå til innhold

P5B-E og cd/dvd på JMicron IDE kontroller

mad_arab

Anbefalte innlegg

Jeg har et Asus P5B-E og IDE kontrolleren er ikke Intel, men JMicron. Det store problemet er at jeg ikke får denne til å finne dvd brennern min. BIOS, firmware osv er oppdatert, og jeg har verifisert at brenneren virker (NEC7170A). Er det noen med dette kortet som har erfaring med å få dette til? Jeg har prøvd å bytte mellom IDE og AHCI modus for både Intel og JMicron i BIOS, uten at den har klart å finne brenner likevel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Er problemet at du ikke får den opp i bios? Isåfall, det får du ikke! :p

For å sjekke om brennern kommer opp, må du først aktivere JMicron controlleren (Bruk IDE modus) å etter "post" (Etter telling av minne og alt det der) så kan du se på en tekst der at bios "Jmicron is searching for devices" Brenneren kommer sansynligvis opp som "Optiarc 7170A".

For å kunne boote fra denne må du gå inn i boot sequence i bios, å IKKE velge CD-Rom som first boot device, men "bla" lenger ned til du finner "Optiarc DVD/RW"

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hei!

Er problemet at du ikke får den opp i bios? Isåfall, det får du ikke! :p

For å sjekke om brennern kommer opp, må du først aktivere JMicron controlleren (Bruk IDE modus) å etter "post" (Etter telling av minne og alt det der) så kan du se på en tekst der at bios "Jmicron is searching for devices" Brenneren kommer sansynligvis opp som "Optiarc 7170A".

8425010[/snapback]

Har aktivert den, i IDE modus som du sier. Men den finner ingen devices når den søker. Noen ideer om hvorfor? Brennern står som Master på jumper.

Lenke til kommentar

Hei igjen!

Er dvd-rom`en kobla sammen med noe annet, feks en harddisk eller en annen cd/dvd-rom? Prøv isåfall å jumpre begge 2 til cable select. Prøv evt. å jumpre Nec`en til cable select)

En annen mulighet kan være en defekt IDE kabel, prøvd med en annen?

Du har 1202 bios`en, den nyeste? (Ser nemlig at versjon 0706 å oppover forbedrer kompatibiliteten for optiske enheter, som feks dvd-brennere)

Har du prøvd med en annen cd/dvd-rom for å sjekke om det kan være kompatibilitets problemer med den controlleren og akkuratt den versjonen av dvd-brenneren?

Håper dette hjelper :)

Lenke til kommentar

Skal ha meg nytt hovedkort for Intel Core 2 platformen nå (LGA775) og ser de aller fleste har JMicron kontroller siden IDE PATA kontroller er fjernet fra chipset.

Håper min Optiarc brenner fungerer da ellers må jeg se meg om etter en SATA-brenner eller kjøpe en PATA-til-SATA adapter.

Hvis det er slik at det er masse problemer med JMicron så synes jeg de heller kunne droppet IDE PATA helt.

Lenke til kommentar
Jeg har et Asus P5B-E og IDE kontrolleren er ikke Intel, men JMicron. Det store problemet er at jeg ikke får denne til å finne dvd brennern min. BIOS, firmware osv er oppdatert, og jeg har verifisert at brenneren virker (NEC7170A). Er det noen med dette kortet som har erfaring med å få dette til? Jeg har prøvd å bytte mellom IDE og AHCI modus for både Intel og JMicron i BIOS, uten at den har klart å finne brenner likevel.

8382878[/snapback]

Er bare rot med JMicron. Kjøpte samme hovedkort som deg, og skulle legge inn windows vista, det var ikke lett. I to dager slet jeg med at maskinen klarte å boote opp fra cden, men ville absolutt ikke videre. Manglet da en driver.. Etter å ha prøvd alle tenkelige, så vell som utenkelige, valgte jeg til slutt å kjøpe med et PCI-->IDE kort, noe som fungerte upåklagelig.

Lenke til kommentar
Hei igjen!

Er dvd-rom`en kobla sammen med noe annet, feks en harddisk eller en annen cd/dvd-rom? Prøv isåfall å jumpre begge 2 til cable select. Prøv evt. å jumpre Nec`en til cable select)

En annen mulighet kan være en defekt IDE kabel, prøvd med en annen?

Du har 1202 bios`en, den nyeste? (Ser nemlig at versjon 0706 å oppover forbedrer kompatibiliteten for optiske enheter, som feks dvd-brennere)

Har du prøvd med en annen cd/dvd-rom for å sjekke om det kan være kompatibilitets problemer med den controlleren og akkuratt den versjonen av dvd-brenneren?

Håper dette hjelper :)

8728053[/snapback]

1202 BIOS.

Siste firmware på brenneren (oppdaterte den på en annen pc først, så brennern funker)

Testet med 2 ide kabler.

Jeg testet også med en gammel dvd-rom jeg hadde liggende

Biosen til JMicron finner ingen devices, uansett kabel eller hvilken av dvdene jeg har koplet til

Lenke til kommentar
Er bare rot med JMicron. Kjøpte samme hovedkort som deg, og skulle legge inn windows vista, det var ikke lett. I to dager slet jeg med at maskinen klarte å boote opp fra cden, men ville absolutt ikke videre. Manglet da en driver.. Etter å ha prøvd alle tenkelige, så vell som utenkelige, valgte jeg til slutt å kjøpe med et PCI-->IDE kort, noe som fungerte upåklagelig.

8729429[/snapback]

Jeg får ikke bootet engang siden den ikke finner dvden, så dette tyder på at selv om jeg skulle løse dette problemet, så vil jeg få problemer på neste ledd. Irriterende, for å si det pent... Jeg kunne like godt brukt et par hundringser på et bedre kort og sluppet alle problemene. Spesielt hvis jeg må kjøpe en fordømt IDE kontroller til dettet kortet... ARGH.

Lenke til kommentar

8729429[/snapback]

Jeg får ikke bootet engang siden den ikke finner dvden, så dette tyder på at selv om jeg skulle løse dette problemet, så vil jeg få problemer på neste ledd. Irriterende, for å si det pent... Jeg kunne like godt brukt et par hundringser på et bedre kort og sluppet alle problemene. Spesielt hvis jeg må kjøpe en fordømt IDE kontroller til dettet kortet... ARGH.

8739502[/snapback]

Var like irritert jeg. Eneste positive var at det ikke var min pc.. Angrerett? Om det er en nettbuitkk du har kjøpt av, så kan du jo høre med de. De er sikkert interessert i å løse denne saken.

Lenke til kommentar

Hei!

Når du har klart å fått opp dvd`en i bios`en til JMicron controlleren så skal du kunne velge brennern din i bios. Ikke under standard navnet "cd-rom" men som et eget valg lengere ned når du skal velge first boot device.

Men, hvor rart dette kanskje høres ut, så sjekk følgende: om det er et av avstandsfestene (De som hovedkortet er skrudd fast til) som ligger å kortslutter under controlleren.

Jeg fikset et pc en gang hvor vifta bare levde sitt helt eget liv (spand opp og ned uten mål og mening i livet :p) . Det viste seg at det var et avstandsfeste som sto å kortslutta under cpuvifte tilkoblingen.

Det kan selfølgelig være en defekt controller du har på hovedkortet.

Lenke til kommentar
Hei!

Når du har klart å fått opp dvd`en i bios`en til JMicron controlleren så skal du kunne velge brennern din i bios. Ikke under standard navnet "cd-rom" men som et eget valg lengere ned når du skal velge first boot device.

Jeg får opp JMicron sin BIOS etter system BIOS. Den detecter ingen devices, og dermed listes det heller ingenting i BIOS. Så det ser jo ut som den "fungerer" siden den poster... men den finner ingenting. Vet ikke helt om jeg vil kaste bort enda mer penger på å sende inn til retur og betale gebyr....

Hva er billigste alternativ for kontroller så jeg kan få installert Vista en gang i fremtiden... og få brent?

Endret av mad_arab
Lenke til kommentar
Noen alternativer for ekstern kontroller? Eller flere tips til måter å løse problemet på?

8789396[/snapback]

Problemet er at Intel har utelatt helt PATA i chipset P965 og P35. Hovedkortprodusentene som ønsker PATA på sine kort må derfor legge til tredjeparts controller for PATA, i dette tilfelle JMicron.

Løsningen er å installere drivere for JMicron i starten av installasjonsprosessen. Får å få de installert må man trykke på F6 når installasjonen booter. Trykk når det står nede på skjermen "Press F6 if you need to install a 3rd party SCSI or RAID driver". Forhåpenligvis så fulgte det med en floppy med driverne med kortet...

Lenke til kommentar

Jepp, det er fremgangsmåten jeg vil bruke, hvis jeg tør å reinstallere. Poenget er at jeg har Windows installert fra forrige hovedkort. Og BIOSen til JMicron finner ikke dvdromen. Jeg finner den heller ikke i windows, _selv_ med drivere installert. Jeg har prøvd å dytte inn flere OS cd'er men de vil ikke engang boote. Jeg får null kontakt med dvdrom overhodet, og har ikke engang muligheten til å komme til installasjonsprosessen...

Lenke til kommentar
Jepp, det er fremgangsmåten jeg vil bruke, hvis jeg tør å reinstallere. Poenget er at jeg har Windows installert fra forrige hovedkort. Og BIOSen til JMicron finner ikke dvdromen. Jeg finner den heller ikke i windows, _selv_ med drivere installert. Jeg har prøvd å dytte inn flere OS cd'er men de vil ikke engang boote. Jeg får null kontakt med dvdrom overhodet, og har ikke engang muligheten til å komme til installasjonsprosessen...

8797091[/snapback]

Som jeg har sagt før, send dritten tilbake, eller kjøp deg et PCI-kort.. Er jo ikke så håpløst om det bare er DVD-rommen som skal stå på den!

Lenke til kommentar

Leste en del om denne Jmicron-kontrolleren, og jeg vurderte selv å ta med PATA DVD-brenneren min over på P5B-E kortet mitt, men fant det heller bedre å kjøpe en SATA-brenner istedet. Klart, om man har en brenner man er fornøyd med og vil bruke videre, så er det jo greit å kunne gjøre det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...