Antatra Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Jeg har et problem når det gjelder et S-ATA kontroller kort som jeg nettopp kjøpte. Jeg installerte det, alt så bra ut, men så koblet jeg til en disk, og da ville ikke pcen boote. Koblet fra disken, sjekket enhetsbehandling, og der står det at resursene som kortet skal bruke, er brukt av et annet kort. Fant etter hvert ut at det var P-ATA kontroller kortet som brukte de samme resursene. Det jeg lurer på er om det er mulig å få disse to til å fungere sammen på noen måte ? Hardware: HK: ASRock K7NF2-Raid S-ATA kontroller: Sunsway/ST Lab PCI S-ATA 2P P-ATA kontroller: HighPoint Rocket 133 U-ATA/133 Takker for svar. Endret 14. april 2007 av CK_ Lenke til kommentar
GrH Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Prøv og deaktivere biosen på en av korta .. Har hjulpet til meg før -Djgunnah Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Prøv og deaktivere biosen på en av korta ..Har hjulpet til meg før -Djgunnah 8385967[/snapback] Hvordan gjøres dette ? Fysisk jumper som flyttes ? Lenke til kommentar
GrH Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 ikke til meg iallefall , har heller ikke hørt om det ... Når du slår på pcn , så først så kommer det boisen til hk`et ditt , Ikkesant ? så etter det skulle det komme biosen til en av de ekstra kortente , Før windows starter ? skjønner ? og på den skjermen står det feks : Press F4 to load Bios , eller noe lignende Viss det ikke kommer noe sånt etter biosen til hk`et , så er de deaktivert. -Djgunnah Lenke til kommentar
zodjix Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Det du må gjøre er å få koblet ut (disablet) BIOS på kontrollerene. De fleste maskiner jeg har vært utfor begynner å få problemer når de får for mange kontrollere som sloss om ressurser. Hvor mange kontrollere dette er kommer veldig an på hvilke kontrollere det er og hvem som har laget dem. Noen maskiner vil ikke en gang boote opp med en ekstra kontroller. I utgangspunktet trenger du ikke BIOS som står på kortet, men mindre du ønsker å boote fra disken. Dersom du ikke bruker kontrolleren til andre ting enn ekstra disker i linux / windows vil kontrolleren fungere helt fint uten BIOS. Sjekk manualen til kortet og se om det er, som djgunnah sier, en egen tastekombinasjon for å komme inn i kortets BIOS. Hvis du er heldig kan du koble ut BIOS der. Dessverre er det mange kontrollere som ikke lar deg koble ut BIOS. Det vil mer eller mindre si alle kontrollerene jeg har vært ute for. MEN, det finnes en vei utenom dersom du er flink, eller kjenner noen som er flink, med loddebolt. http://folk.ntnu.no/ingulf/satahack/story.html -zodi Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Det du må gjøre er å få koblet ut (disablet) BIOS på kontrollerene. De fleste maskiner jeg har vært utfor begynner å få problemer når de får for mange kontrollere som sloss om ressurser. Hvor mange kontrollere dette er kommer veldig an på hvilke kontrollere det er og hvem som har laget dem. Noen maskiner vil ikke en gang boote opp med en ekstra kontroller. I utgangspunktet trenger du ikke BIOS som står på kortet, men mindre du ønsker å boote fra disken. Dersom du ikke bruker kontrolleren til andre ting enn ekstra disker i linux / windows vil kontrolleren fungere helt fint uten BIOS. Sjekk manualen til kortet og se om det er, som djgunnah sier, en egen tastekombinasjon for å komme inn i kortets BIOS. Hvis du er heldig kan du koble ut BIOS der. Dessverre er det mange kontrollere som ikke lar deg koble ut BIOS. Det vil mer eller mindre si alle kontrollerene jeg har vært ute for. MEN, det finnes en vei utenom dersom du er flink, eller kjenner noen som er flink, med loddebolt. http://folk.ntnu.no/ingulf/satahack/story.html -zodi 8388945[/snapback] Såpass ja. Får håpe jeg slipper å ty til lodding. Er ikke den beste på akkurat det, i tillegg må det loddes mellom riktige kretser. Får se hva som skjer. Takk for svar uansett Lenke til kommentar
GrH Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Eyy han som har moddet det kortet der er jo kompisen min Han fikk da problemer da han skulle ha to like kort inn i pcn .. .. ' som regel på nesten alle kort da kan man deaktivere inne i biosen ja .. men enkelte kort så må man ty til litt større midler -Djgunnah Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Eyy han som har moddet det kortet der er jo kompisen min Han fikk da problemer da han skulle ha to like kort inn i pcn .. .. ' som regel på nesten alle kort da kan man deaktivere inne i biosen ja .. men enkelte kort så må man ty til litt større midler -Djgunnah 8390127[/snapback] Jeg må nok ty til lodding om jeg skal få mine to til å fungere. Er ingen måte å disable BIOS på kortene. Tror nok heller jeg kjøper meg nye deler til serveren, er på tide nå uansett. Lenke til kommentar
zodjix Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Jeg må nok ty til lodding om jeg skal få mine to til å fungere. Er ingen måte å disable BIOS på kortene. Tror nok heller jeg kjøper meg nye deler til serveren, er på tide nå uansett. Tja. Dersom maskina virka med den ene kontrolleren, holder det nok å bare lodde den ene. Hvis du skal ha kontrollere som støtter å disable BIOS må du nok litt opp i pris. Eller om ikke annet, forhøre deg med selger eller produsenten før du kjøper -zodi Lenke til kommentar
Antatra Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Jeg må nok ty til lodding om jeg skal få mine to til å fungere. Er ingen måte å disable BIOS på kortene. Tror nok heller jeg kjøper meg nye deler til serveren, er på tide nå uansett. Tja. Dersom maskina virka med den ene kontrolleren, holder det nok å bare lodde den ene. Hvis du skal ha kontrollere som støtter å disable BIOS må du nok litt opp i pris. Eller om ikke annet, forhøre deg med selger eller produsenten før du kjøper -zodi 8391976[/snapback] Vet du om noen der det er mulig å disable BIOS ? Lenke til kommentar
zodjix Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Vet du om noen der det er mulig å disable BIOS ? 8395628[/snapback] Ingen som jeg husker modellnummer på -zodi Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå