Geggaa Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Heisann! Jeg har etter litt research funnet ut at mitt første kamera skal bli enten Fujifilm Finepix F30 eller Canon ixus 900 ti. Men jeg klarer ikke å bestemme meg for hvilket? Så da spør jeg dere fotoguruer, hvilket skal jeg gå for? Lenke til kommentar
dags Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Begge er bra, men Fujifilm gir litt renere bilder i dårlig belysning noe som åpner for flere "atmosfære/stemningsbilder" uten blits. Objektivet tegner/definerer nok også litt skarpere, men tenk litt over hva slags zoomområde og hva slags egenskaper som er viktigst for deg. Kanskje Fujifilm F20 http://www.dpreview.com/reviews/specs/Fuji..._finepixf20.asp vil være grei å begynne med, dersom du ønsker flere muligheter senere kan du jo oppgradere til Fujifilm S6500 fd. http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms6000fd/ Et lite og bra kompaktkamera vil du uansett altid ha bruk for, så start gjerne litt enkelt. Lykke til ;-) Lenke til kommentar
johome Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Her er en test av F30 gjort av Akam , en annen test av F30. Endret 14. april 2007 av johome Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Vurder heller en Ixus 850IS i stedet. Da får du optisk bildestabilisator og vidvinkel tilsvarende 28mm i tillegg (og ang. uskarphet i optikken, så gjelder dette kun på 28-35mm, men du har ihvertfall muligheten til å bruke det i motsetning til Ixus 900Ti). Etter å ha testet både Fuji F30 og Ixus 850IS gjennomgående, ville jeg uten tvil valgt Canon. Grunnen? Fuji F30 er bedre på ISO 800 og oppover, like bra på ISO 400 og litt dårligere på 100 og 200 enn Canon. Canon kan samtidig bruke ISO 200 på mange områder der Fuji må bruke 400, og 400 der Fuji må bruke 800 på grunn av optisk bildestabilisator. Så der får du en fordel med Canon, om objektivet ikke er sport eller barn som løper/leker eller av ting som er i rask bevegelse. På ISO 100 og 200 er rett og slett bildene fra Canon skarpere, og selv om bildene fra Fuji er renere fra 800 og oppover, så er de også mer utvasket og uskarpe. Fuji har en god, men til tider alt for sterkt støyfjerning. Til 10x15 og andre mindre forstørrelser er det vel og bra, men da ville man uansett ikke vært plaget av støyen selv om den ikke hadde blitt fjernet. Samtidig er skjermen på Ixus 850IS i en helt annen klasse enn Fuji F30. Betjeningen føltes også langt bedre på Ixus'en enn på Fuji, og det virket som ting gikk langt mer på skinner på Ixus'en. Den var også mer presis på eksponering og autofokus. Hva du velger, er opp til deg. Men ut fra all hypen rundt Fuji F30, ble jeg skuffet. Hadde ventet mye mer (vi selger begge modeller der jeg jobber). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå