Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nettverkskabel gjennom sikringsskap

Anbefalte innlegg

Ja, dette er i utgangspunktet en veldig dårlig deal har jeg skjønt, men hva om du "må"? Pr. i dag brukte jeg bare en vanlig UTP kabel, men denne fungerte dårlig, og nå har den slutta og fungere helt... Derfor tenkte jeg:

a) Hva om jeg bruker en STP/FTP kabel (som om jeg har forstått det riktig, er en skjermet nettverkskabel?)

b) Hva om jeg bruker en SFTP kabel (som er en dobbelskjermet nettverkskabel)?

Ser hpx.no selger dette. Vil jeg da få akseptabel signalkvalitet? Og

c) hva har det å si om man bøyer/knekker en TP kabel? Har hørt rykter om at hvis du bøyer 60 grader, så yter den 10% dårligere? Hva om du knekker den helt, og er dette forskjellig fra UTP/STP/SFTP hvilken tolorans disse har for bøying?

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må uansett unngå å knekke kabelen, ved behov for å endre retning skal kabelen legges i en jevn bue.

Anbefalte minste bøyeradiuser

UTP (med flere enn ett trådpar): 10 x kabelens utvendige diameter

STP (non-plenum type): 7,5 cm

STP (plenum type) (stivere type): 15 cm

Lenke til kommentar

Du bør ikke bruke skjermet kabel. Dette kan du bruke om kabelen ligger langs høyfrekvent støy. Problemet med skjermet kabel er at det oppstår kapasitans mellom signallederen og skjermen, og dette vil påvirke evnen for å overføre høyfrekvent signal. Det anbefales derfor å ha så kort kabel som mulig om den er skjermet.

Lenke til kommentar
Du bør ikke bruke skjermet kabel. Dette kan du bruke om kabelen ligger langs høyfrekvent støy. Problemet med skjermet kabel er at det oppstår kapasitans mellom signallederen og skjermen, og dette vil påvirke evnen for å overføre høyfrekvent signal. Det anbefales derfor å ha så kort kabel som mulig om den er skjermet.

8382757[/snapback]

Bør jeg IKKE bruket skjermet kabel? En uskjermet viste seg å fungere svært dårlig i hvert fall... Mulig det eneste alternativet er å legge kabel utenom sikringsskapet, men dette er svært tungvint i mitt tilfelle.

Regnes ikke strøm som høyfrekvent støy? Hva er i tilfelle høyfrekvent støy? Har ikke peiling på dette her ;)

Lenke til kommentar

Skal normalt ikke være noe som helst problem å legge UTP kabel gjennom sikringskap.

Tipper du har dårlige plugger eller har skadet kabel på andre måter, skal svært lite til før problemer oppstår dersom du bruker crimp tang & plugger av dårlig kvalitet.

Er selv elektriker og har aldri hatt problemer med å legge UTP kabel langs 230 Volt kabler og annet utstyr.

Lenke til kommentar

En enklere, men akk så mye dyrere løsning er å kjøre nett via stømkabelen. Jeg gjorde dette hjemme hos min far og det fungerte meget bra. Valgte løsningen fra Devolo Dlan 200 AV. Denne koster ca 1700,- kr, men du slipper trekking av kabler. (Og i mitt tillfelle redferdigjorde det prisen x2)

Fungerte helt fint selv om de 2 adaptene står på hver sin sikrings kurs. Vet det finnes billigere varianter, men de får problemer med å nå igjennom sikrigskapet.

Meget enket å montere (Plug and Play), god kryptering av dataene.

http://www.ingpedersen.com/Nettbutikk.htm

Lenke til kommentar
Skal normalt ikke være noe som helst problem å legge UTP kabel gjennom sikringskap.

Tipper du har dårlige plugger eller har skadet kabel på andre måter, skal svært lite til før problemer oppstår dersom du bruker crimp tang & plugger av dårlig kvalitet.

Er selv elektriker og har aldri hatt problemer med å legge UTP kabel langs 230 Volt kabler og annet utstyr.

8382870[/snapback]

Hmm, ok! Hvilket utstyr anbefaler du? (llink til nettbutikk)

Vet du om det finnes noen måte å teste signalkvaliteten på? Eks. sette en maskin i hver ende og kjøre tester via software?

Lenke til kommentar

8382870[/snapback]

Interessant! må se nærmere på dette også

Lenke til kommentar

8382757[/snapback]

Bør jeg IKKE bruket skjermet kabel? En uskjermet viste seg å fungere svært dårlig i hvert fall... Mulig det eneste alternativet er å legge kabel utenom sikringsskapet, men dette er svært tungvint i mitt tilfelle.

Regnes ikke strøm som høyfrekvent støy? Hva er i tilfelle høyfrekvent støy? Har ikke peiling på dette her ;)

8382791[/snapback]

Høyfrekvent støy finner du omtrendt ikke i et bolighus. Det er slikt man finner i fabrikklokaler, etc. Det som lages av nettspenning er bare 50Hz, og påvirker ikke signaler på flere MHz i særlig høy grad, da bølgelengden er flere titalls km. Du vil derimot oppdage at skjermingen ødelegger signalet.

Sats på høykvalitets UTP, gjerne Cat6, med kvalitskoblinger på pluggene, sørg for at kabelen ikke bøyes for mye, så skal du se at overføringstapet blir svært lavt.

Lenke til kommentar

8382870[/snapback]

Hmm, ok! Hvilket utstyr anbefaler du? (llink til nettbutikk)

Vet du om det finnes noen måte å teste signalkvaliteten på? Eks. sette en maskin i hver ende og kjøre tester via software?

8383094[/snapback]

Vet ikke om nettbutikker, kjøper selv fra Elektrogrossist både plugger og crimp tang.

Har privat tidligere brukt tang og plugger fra Biltema, men med varierende resultat.

Har LAN kabeltester fra Weidmuller som brukes etter kabeltrekking og terminering, avslører kjapt om det er dårlig terminering eller skade på kabel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...