Gå til innhold

Problemer med Canon MV5i

Anbefalte innlegg

Jeg fant MV5I i hylla helt tilfeldig, foreldrene mine kjøpte det for noen år siden, og det er så og si aldri brukt.

Først, et spørsmål: Hva er nyprisen på den/tilsvarende idag?

Og så problemet: Kvaliteten! Den er HELT forferderlig! Det blir kornete og pixlete på rundt 600x300 pixler! Dette kameraet er et XGA kamera (1024x768) og på en review fra 2002 e.l så sa de at det var god kvalitet, og mye for pengene (og opplistet pris var over 13000 :ermm:)

Jeg tar det opp i Windows Movie Maker (er det samme om jeg filmer live eller tar opp fra tapen)

Tviler på at det er problemet, når en venn av meg lånte kameraet hadde han det samme problemet. Vet ikke hvilket program han brukte, men han bruker kun Mac, så han bruker nok ikke WMM :p)

Har også sett igjennom alle instillingene på kameraet uten å finne noe som hjalp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du sett bildet på en TV, avspilt direkte fra kameraet? Og sikker på at du bruker tapen, og ikke evt. minnekort som følger med? Og tar du bilder i dunkle omgivelser, så BLIR bildet fra et videokamera ganske dårlig. Men dårligere på dette, enn på mange andre. Samtidig har det aldri kostet i nærheten av 13.000.

Uansett er dette et kamera som gir dårlig bildekvalitet i forhold til litt større kamera. Grunnen er at optikk og sensor er liten og lite lysfølsom. At et review har sagt det er bra, betyr ingenting (mange useriøse tester der ute... kanskje noen til og med er "kjøpt og betalt" på en eller annen måte). Canon sin MVxxx-serie, som er ganske likt i bildekvalitet som MV5i, har vunnet flere tester på Din Side på totalt usaklige kriterier som at det har mest zoom og lignende.

Lenke til kommentar

Afseth, jeg har IKKE sett bildet på en TV, avspilt direkte fra kameraet.

Men jeg håper ikke det må til for å få et dugelig bilde, ettersom all filmen skal over på PC og "lekes med".

Jeg er sikker på at det spilles fra tape/direkte til PC fra firewire, det har ikke minnekortport.

Er forresten denne anmeldelsen (DinSide ja :p) jeg så på.

Googlet litt og fant dette, og da fikk jeg et litt annet intrykk. Men jeg får fortsatt intrykk av at det skal være helt ok kvalitet så lenge det er greit lys. For min del kan ikke bildet engang sammenlignes med "ok", det kan godt sammenlignes med en video filmet av en eldre mobil.

Lenke til kommentar
Afseth, jeg har IKKE sett bildet på en TV, avspilt direkte fra kameraet.

Men jeg håper ikke det må til for å få et dugelig bilde, ettersom all filmen skal over på PC og "lekes med".

Jeg er sikker på at det spilles fra tape/direkte til PC fra firewire, det har ikke minnekortport.

Er forresten denne anmeldelsen (DinSide ja :p) jeg så på.

Googlet litt og fant dette, og da fikk jeg et litt annet intrykk. Men jeg får fortsatt intrykk av at det skal være helt ok kvalitet så lenge det er greit lys. For min del kan ikke bildet engang sammenlignes med "ok", det kan godt sammenlignes med en video filmet av en eldre mobil.

8384360[/snapback]

Overfører du til datamaskinen via USB eller Firewire? USB vil IKKE gi full kvalitet.

Utfører programmene du har prøvd noen komprimering ved overføring? Windows Movie Maker er ikke å anbefale mtp kvalitet, heller ikke Mac sine enkleste medfølgende programmer.

Men om du overfører med Firewire, med et program med best mulig kvalitet, vil ikke en dataskjem gi deg et fullgodt bilde av hvordan kvaliteten blir til slutt uansett. For det første blir bildet skalert ned, og evt opp igjen (avhengig av hvor stort bildet er på skjermen din). For det andre kan en CPU som ikke klarer å følge med også nedsette kvaliteten. Disse punktene vil imidlertid ikke redusere bildekvaliteten når du mastrer tilbake på tape eller til DVD.

Det er ikke optimalt å redigere video på en datamaskin uten en egen skjerm som viser videobildet, fortrinnsvis fra tv-utgangen på kameraet (kameraet kan både sende ut og motta signaler fra datamaskinen, og begge kilder vil vises på en TV koblet til denne tv-utgangen) eller ved bruk av et videoredigeringskort med egen TV utgang.

Men kameraet er altså ikke akkurat av topp kvalitet, så det kan være hele grunnen. Men prøv på en TV om du er i tvil om hva grunnen er.

Håper dette hjalp :)

Lenke til kommentar

Overfører via Firewire.

Jeg tror ikke WMM komprimerer, men jeg kan godt finne et annet program for å prøve?

Kvaliteten blir dårlig om jeg tar opp, eksporterer (uten komprimering) og spiller av i et videoavspillingsprogram.

Tviler på at det er CPUen min, jeg bruker en Core2Duo E6300.

Jeg kan prøve med direkte til TV om jeg finner, holder det da med kamera -> PC -> TV, eller må jeg gå direkte fra kamera -> tv?

Jeg kan prøve om jeg finner kabelen, og si om det blir noe bedre resultat.

(På mange sider og reviews sto det at det hadde kostet rundt 8000-9000kr, og at det var et helt greit kamera så lenge det er lyst nok - da burde det vel være bedre enn webkameraet jeg betalte 400kr for på elkjøp? :()

Lenke til kommentar
Jeg kan prøve med direkte til TV om jeg finner, holder det da med kamera -> PC -> TV, eller må jeg gå direkte fra kamera -> tv?
Direkte fra kamera til TV, med en kabel som skal ha fulgt med kameraet (en pinne i ene enden til kamera, og tre pinner i andre til TV). Hvis ikke får man kjøpt et slikt på for eksempel fotobutikker (be om tv-kabel til Canon videokamera).

Kan selvsagt være PC'en som er problemet, ettersom bildekvaliteten, uansett program eller CPU, vil se dårligere ut på en PC skjerm enn en TV skjerm, ettersom bildet må nedskaleres til programmets preview-oppløsning, og evt. oppskaleres til preview-vinduet igjen. Dette gjøres uavhengig av om programmet komprimerer eller ikke, og vil ikke påvirke utmastring av resultatet som vil være like bra som originalopptaket på tape.

Lenke til kommentar

Kameraet har S-videoutgang, da kan jeg vel bruke en s-video -> kompositt som jeg kobler i scarten? Det ville vært best for meg da jeg skal kjøpe en sånn kabel for å bruke PCen mot TVen.

Prøvde forresten ta opp uten preview i WMM, hjalp ikke så veldig mye :p

Endret av kakeflekk
Lenke til kommentar
Kameraet har S-videoutgang, da kan jeg vel bruke en s-video -> kompositt som jeg kobler i scarten? Det ville vært best for meg da jeg skal kjøpe en sånn kabel for å bruke PCen mot TVen.

Prøvde forresten ta opp uten preview i WMM, hjalp ikke så veldig mye :p

8388061[/snapback]

S-video fungerer bra, men da må du ha egen kabel til lyden om du skal ha med denne til TV'n. Men bare for å vurdere bildekvaliteten, holder det med S-video (forutsatt at TV'n og Scart'en takler S-videosignalet).

Lenke til kommentar
Greit det, takk for hjelp.

Men om bildet blir "kjempefint" på TV, hva skal jeg gjøre da?

Jeg ender jo fortsatt opp med en crappy videofil på PC..

8388160[/snapback]

Ikke nødvendigvis. Du må mastre ut resultatet på tape eller på DVD og se det på TV først. For som allerede nevnt, så er preview bildet på PC'n av langt lavere kvalitet enn selve videofilen. Når du mastrer ut, så er det ikke previewbildet som sendes til tape/DVD, men selve videofilen som ligger i bunnen og gir grunnlaget til previewbildet. Videofilen i bunn er i samme kvalitet som originalfilen på tape, med mindre programmet komprimerer.

Lenke til kommentar

Godt mulig jeg misforstår nå, men når jeg tar opp (WMM), og eksporterer (så jeg har filmen som en egen videofil liggende på skrivebordet) så blir det fortsatt like crappy. Dette er vel den samme filen som hadde "blitt med ut" om jeg skulle hatt den på eks. dvd for TV-visning?

Edit: Mener selvfølgelig at bildet blir like crappy om jeg tar videofilen og åpner den i et eget videoavspillingsprogram (VLC i mitt tilfelle)

Endret av kakeflekk
Lenke til kommentar
Godt mulig jeg misforstår nå, men når jeg tar opp (WMM), og eksporterer (så jeg har filmen som en egen videofil liggende på skrivebordet) så blir det fortsatt like crappy. Dette er vel den samme filen som hadde "blitt med ut" om jeg skulle hatt den på eks. dvd for TV-visning?

Edit: Mener selvfølgelig at bildet blir like crappy om jeg tar videofilen og åpner den i et eget videoavspillingsprogram (VLC i mitt tilfelle)

8388610[/snapback]

Hvis du eksporterer ut fra Movie Maker, så må du også passe på at du ikke komprimerer i samme slengen. Pass på at du lagrer i full .avi DV kvalitet. I såfall skal videofilen være den samme som på tapen.

Lenke til kommentar

Nå som jeg tok opp i "DV-AVI" istedenfor "Best kvalitet for visning og redigering (anbefales" ble det VELDIG mye bedre. Fremdeles ikke superbra, men helt grei kvalitet i 1024x768. WMM har lurt meg, men takk for hjelp!

(DV-AVI var litt sykt da, rundt 20 sekunder tok over 200MB plass!!)

Lenke til kommentar
Nå som jeg tok opp i "DV-AVI" istedenfor "Best kvalitet for visning og redigering (anbefales" ble det VELDIG mye bedre. Fremdeles ikke superbra, men helt grei kvalitet i 1024x768. WMM har lurt meg, men takk for hjelp!

(DV-AVI var litt sykt da, rundt 20 sekunder tok over 200MB plass!!)

8391453[/snapback]

Ok... da viser det seg at Movie Maker komprimerer pr. default. Har ikke prøvd Movie Maker så mye selv, så det visste jeg ikke.

DV AVI er ca. 13 gigabyte pr. time faktisk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...