Akidon Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Åpn opp pcen du. Ta av kjøleren til cpuen. Ta av viften og fjern cm tykt lag med lo som ligger på kjøleribben og hindrer luftstrømmen. gjorde det samme på min søster sin fujitsu siemems. Der sank temp fra 76 til 50 når jeg gjorde dette. Lenke til kommentar
molland Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Hei Jeg er ikke såå bevandret i å demontere pc'er så jeg får se hva jeg våger meg ut på MEN, jeg har nå fått tak i en slik trykkluft boks, da kommer mitt glupe spørsmål, skal jeg da blåse inn i siden(ene) eller inn i vifta? Jeg aner ikke hvilken vei det går Frode Lenke til kommentar
zonko Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Prøv begge deler. Har sett noen mener man bør holde fast vifta med en q-tip eller no, slik at den er i ro når man blåser. Har ikke gjort set selv når jeg har renska, men det er vel en ekstra sikkerhet for at du ikke blåser istykker noe inni der. Lenke til kommentar
molland Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Hei Ja, jeg får "låse" av vifta og blåse begge veier for å se hvor mye støv som kommer ut Jeg får se om jeg våger meg på å skrue opp dataen. Det er jo deksel under deler av pc'en, over vifta og litt "rundt" om. Kan hende det holder bare med det lokket/dekselet? Frode Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Det er sikkert nok ja. Er uanset ikke spesielt farlig å åpne dekselet bare for å se litt. Men du kan jo prøve med trykkluft først. men er det så mye støv som jeg tror det er kan det bli vanskelig. Bare ikke mist skruene når du skrur ut og pass på hvor de skal inn igjen. Lenke til kommentar
molland Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Hei Jeg skal prøve trykklufta først, så får jeg sjekke tempen etterpå, hvis det ikke hjelper så får jeg ta en titt under dekselet. Ligger kjøleribbene nær viften? (det er vel kanskje logisk:) ) Uansett om jeg blåser fra vifta eller fra kjøleribbene (de som vises på utsida) så kommer det vel ut i motsatt ende? Det blir vel ikke lagt andre steder i maskinen? Frode Lenke til kommentar
Akidon Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Vill tro det har mest effekt å blåse inn mot viften. Kjøleribbene går nok hele veien fra viften og ut til åpningen. Støvet ligger mest sannsynlig der kjøleribbene begynner ved viften. Lenke til kommentar
molland Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 Hei Igår fikk jeg blåst ut noen hybel ponnier.. jeg kaller det ponnier, for det var jammen ikke noen kaniner som kom hoppende ut Det som var mest effektivt her, var å blåse inn i ribbene for da kom ponniene ut av vifta. Nå er hdd på rundt 32 og cpu på rundt 55 Vifta bare starter når tempen går opp, og blåser den kaldere igjen. Nå går iallefall ikke vifta hele tida Takker for alle gode tips og råd Frode Lenke til kommentar
*Tronaldo* Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Artig at denne tråden var aktiv akkurat i dag - fant ut av jeg sliter med akkurat det samme i går kveld! CPU temp er råhøy på min nyinnkjøpte brukte laptop. Skal definitivt prøve dette trikset! *Tronaldo* Lenke til kommentar
molland Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Hei Det var noen solide støv ponnier som kom ut av pc'en ikke bare att de var store, men også ganske kompakte. @Tronaldo, husk å låse av vifta med f eks q tips slik att den ikke går rundt med samme hastighet som trykkluft boksen Jeg klippet av 3 stk q tips og stappet inn i vifta for å låse den av, så blåste jeg inn i begge kjøleribbene til det kom ut masse "dotter" brukte da en tann pirker for å lure ut støvet mellom ribbene til vifta. Lykke til Frode ps, temp på cpu har gått ned neste 20 grader! Endret 17. april 2007 av molland Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Godt å høre at det fiksa seg gitt Lenke til kommentar
zonko Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Du kan jo se etter om du finner en bios-oppdatering for maskina også. Er av og til at dette kan hjelpe på varme og vifte. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå