molland Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Hei Min Cinet laptop blir utrolig varm, vifta går hele tida, målte med speedfan nå, og da av hdd på 49 grader og "temp1" (antar det er cpu?) på 82 C?? Er ikke det utrolig mye da? Skjønner ikke hva som har skjedd, har ad-aware og f-secure på maskinen, pc'en er vel rundt 1,5 år gammel, er 2 ghz og 1gb ram. Har ikke batteri i, går på med power i veggen. Frode ps, er det kanskje på tide med en formatering?? Endret 14. april 2007 av molland Lenke til kommentar
ttorneby Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Blås ren vifta du, så løser du nok problemet skal du se... (Hvor vifta sitter på din bærbare vet ikke jeg) Lenke til kommentar
Jack_The_Bull Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Hdd er ikke for høy. Vist det er cpu som er på 82*c synes jeg den er litt høy, men vet ikke om det er skadelig. Sitter ikke på laptoppen min nå, så får ikke lagt ut tempen jeg har på hdd og cpu på min Dell (står i profilen). Lenke til kommentar
zonko Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Er det mye støv, blås det bort med trykkluft på boks. Hvilken bruk har du når maskina slår seg av? Går noen prosesser på 100%? Oppdatere bios er en mulighet som av og til kan hjelpe. Kunne kanskje flyttet denne til bærbar-forumet. Ser det er en mod som leser tråden nå... Endret 14. april 2007 av zonko Lenke til kommentar
Jørgen Sørheim Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Hadde samme problem med min laptop, ordnet biffen ved å kjøpe en "laptop-holder" på Clas Ohlson. Det er en slags plast-plate som vinkler laptopen og gjør undersiden litt mer luftig (har innsuget der). Og, såklart, kjøp en trykkbeholder med luft og gi viften en omgang. Det er nok en del hybelkaniner der. Lenke til kommentar
Jack_The_Bull Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Du kan også forsøke og se hva tempen er i Everest eller/og SIW. SIW http://www.gtopala.com/ Everest http://www.majorgeeks.com/download4181.html Lenke til kommentar
molland Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Hei Takker for mange gode råd og svar, beklager feil postingen, men det var det logiske forumet for meg da Men, hvis jeg kjøper en slik trykkluft boks, kan jeg da blåse direkte inn i vifta eller må jeg demontere den først? Hvis jeg blåser direkte inn i vifta så flytter jeg vel bare støvet innover... molland Lenke til kommentar
ttorneby Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Har ikke prøvd å blåse med trykkluft selv, men det første som slår meg måtte være å blåse luft inn der hvor vifta blåser ut. Da skulle naturlig nok støvet komme ut der vifta trekker luft inn. Lenke til kommentar
drexenor Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Hmm, er det noe grunn til ikke å bruke en vanlig støvsuger her ? Lenke til kommentar
molland Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Hei Det jeg har hørt med støvsuger og pc er att det kan skape statisk elektrisitet som *kan* skade komponenter i pc'en, men jeg er ikke brennsikker der.. dette gjaldt kanskje først og fremst stasjonær pc, men det er kanskje likt ? molland ps, tok opp laptop'en fra ventemodus, begynte på 46 grader og nå allerede er den på 76 på få minutter.. Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Har hatt samme problemet med min laptop. Det er en 2år gammel HP pc, og den viste helt opp i 90c etter tunge spill. Jeg leverte den inn å fikk renska den for støv og smørt på kjølepasta. Dette hjalp litt, men skulle håpt det hjalp mer. Det ligger på en idle temp på ca. 53grader, mens tunge oppgaver er den opp i 70-80grader. Om det ikke hjelper med å renske for støv, og om laptopen din var billig, så kanskje du burde vurdere å kjøpe ny? Lenke til kommentar
Det Dvergiske Kaffebord Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Egentlig så ville jeg ikke bekymre meg så mye, for det første så pleier ofte slike programmer å vise ganske feil. Og for det andre så er jo laptopen noe som er ferdig produsert, og dermed så er du garantert at produktet skal fungere og det er ikke en brukerfeil om laptopen blir for varm. At laptopen er varm på utsiden vil nå jeg si er ett godt tegn, da klarer den iallefall å transportere varmen, noe som er vesentlig bedre enn at den blir innestengt inne i maskinen. Men å rense viften er en god idé, og om du er veldig redd for maskinen så burde du kontakte firmaet du kjøpte den av og spørre om det er noe problem og om du burde sende den inn. Lenke til kommentar
molland Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Hei Nå slo den seg av flere ganger.. kan det være pga varmen? Jeg prøvde nå bare å formatere den (bruke recovery cd) men den slo seg bare av. Jeg blåste forsiktig i "innsuget" og da kom det endel støv ut av vifta. Jeg venter til pc'en har kjølt seg ned, så får jeg prøve å installere xp på nytt igjen. Det att den blir varm er jo "ok" men det er litt værre når pc'en slår seg av hele tiden (blitt oftere nå) da mister jo man arbeid og diverse. Molland Lenke til kommentar
molland Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Hei En liten update, sitter nå med en gammel armada laptop, den er heeelt stille og bråker ikke noe har installert speedfan der også og der er hdd på rundt 33 og cpu 56 og vifta går ikke (er vel ikke varm nok?) Det jeg da lurer på, kan støv virkelig gjøre pc'en så varm og att den slår seg av? Denne ble "hobby" rengjort av svoger'n men denne også slo seg av før han blåste den ren. Jeg får bruke denne gamle pc'en her i mens til jeg har fått rensket den andre laptopen Molland Lenke til kommentar
vestlia Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hei En liten update, sitter nå med en gammel armada laptop, den er heeelt stille og bråker ikke noe har installert speedfan der også og der er hdd på rundt 33 og cpu 56 og vifta går ikke (er vel ikke varm nok?) Det jeg da lurer på, kan støv virkelig gjøre pc'en så varm og att den slår seg av? Denne ble "hobby" rengjort av svoger'n men denne også slo seg av før han blåste den ren. Jeg får bruke denne gamle pc'en her i mens til jeg har fått rensket den andre laptopen Molland 8387380[/snapback] Svaret jeg fikk av de som renska laptopen min var at varmen etter hvert kunne ødelegge cpu'en. Jeg hadde samme problemet som deg med at dataen skrudde se av, men etter jeg formaterte til vista og renska for støv, har jeg blitt kvitt problemet. Men mitt tips er å renske for støv før du bruker den videre, siden det kan skade komponenter Lenke til kommentar
molland Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Hei Ja, den er på midlertidig ferie på kontoret jeg bruker den gamle armada'n imens. Der ligger både hd og cpu på 45-50 grader jevnt. Jeg får se om jeg får tak i trykkluft på boks i morgen Frode Lenke til kommentar
molland Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Hei Er det totalt fy fy og bruke kompressor til å blåse luft ut? Hva bør/må jeg gjøre før jeg begynner å blåse inn? Må jeg ta av dekselet bak (da går garantien att skogen?) eller kan jeg bare blåse inn i kjøleribbene? Det lokale verkstedet skulle ha intet mindre enn 795,- pr time for å renske pc'en... Frode Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Kjenn under pc'en der du føler den "suger" inn luft og blås ivei På min laptop en Acer 9303 er nemlig inntaket mye mindre enn utblås slik et mye støv tetta igjen når jeg blåste "feil" vei. Evt har du vel fortsatt garanti osv så er vel fullt mulig å få dette på garantien hos leverandør/selger Lenke til kommentar
molland Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Hei Har snakke med selgeren og det gikk ikke på garantien.. det kan jeg jo skjønne hvis det er støv som er trøbbelet.. Selger kan da ikke for støv i maskinen, det ville nå jeg tro iallefall. Den pc'en, har vifte under og kjøleribber ved siden og bak på pc'en, ved venstre hjørnet av pc'en. Frode Lenke til kommentar
Tydeus Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Du vet vel ikke om dette er et resultat av for mye støv eller om det er dårlig kontakt mellom cpu/ribbe? Eller om det faktisk er et hardware problem siden den rebooter. Vannskelig å si om det er grunnet varme(veit at dette kan være trolig) eller andre ting. Men uansett blås i vei og se om det hjelper. Gjør det ikke det er det vel en garantisak. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå