Gå til innhold

Valg av AGP skjermkort

Anbefalte innlegg

Trenger et skjermkort til en HP maskin, det er t3710 av disse:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF...9-12928292.html

Står den har et

NVIDIA® nForce™ 420-brikkesett

og skjermkortet som følger med er et

NVIDIA® GeForce™ 6100 GPU

Så hvis jeg skal oppgradere det litt, hva kan jeg ha da? Forsøkte et Radeon-kort jeg har men det passet ikke. Forbedrer jeg det kortet som fulgte med noe særlig hvis jeg oppgraderer med et til 500 kr eller mindre? Hva kan jeg isåfall da gå for?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke bruke AGP, du må ha PCI-express.

For 500,- får du ikke et kort som er spesielt bra. (GeForce 7300GS/Radeon X1550). Ville lagt litt ekstra penger i det hvis mulig.

Sjekk forøvrig først om du faktisk har en ledig PCIexpress x16-kortplass.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Nå må du ikke forvirre mannen, Hovedkortet på bildet er definitivt og uten noensomhelst tvil et AGP kort.

AGP slotten sitter lenger bak på kortet enn pci slottene og forsåvidt også pci-express. Hvis du har en slik BRUN slot er det ganske sikkert en AGP-slot. PCI-express pleier å være svarte eller hvite.

Du får gode kort til AGP-slotten så den er definitivt ikke død.

EDIT: sjekket litt rundt på internett og du har PCI-express. men det står st den ikke er ledig så det betyr enten at det orginale kortet står der eller at den er "intern" mot grafikkortet som også er internt i hovedkortet. Dette er nok på kant med markedsføringloven men jeg har sett det bli brukt.

omg på denne siden står det svart på hvitt at du har et geforce 6150LE CHIPSETT??

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/uk/en/ho/WF...7-12928234.html

Endret av randknu
Lenke til kommentar
Nå må du ikke forvirre mannen, Hovedkortet på bildet er definitivt og uten noensomhelst tvil et AGP kort.

8387537[/snapback]

Når han linker til maskiner som ikke har AGP-kortplass, så er det ikke enkelt. Og bildet av hovedkortet viste han senere. (Og han tok jo også tydeligvis feil, som du tilsynelatende fant ut ;) ) Og problemet med mange av disse mATX-kortene brukt i billigere merkemaskiner er jo at de til tider ikke engang har en AGP eller PCIexpress x16-slot til å putte noe i. Noe han bør finne ut av.

Endret av Smirnoff
Lenke til kommentar

Vel, nå blir jeg jo like klok da.. bilde-linken jeg la ved var ikke av min PC. en som liknet (selv om jeg søkte på nettopp min på google). Jeg har definitivt en PC kjøpt på Expert som er en HP t3710. Det er i hvertfall sikkert. Det andre som er sikkert er at i den slot-en som er over PCI-slotene så er fargen BRUN. Men er det flere typer AGP-spor da? For mitt gamle AGP-kort vil ikke inn der. Jeg har også et nvidia geforce 6100 skjermkort onboard nå ifølge kontrollpanelet.

Når det gjelder denne linken

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/uk/en/ho/WF...7-12928234.html

så er den neppe helt til å stole på. Der står det jeg har 4 DIMM sockets til RAM, jeg har definitivt kun 2. Det står jeg har Vista premium, har kun basic osv osv...bare feil der.

Men hvis den slot-en jeg har til overs der ikke er ledig, hva er vitsen med den da?

Brikkesett skal være NVIDIA® nForce™ 420-brikkesett. Tror nok denne linken er mer å stole på:

http://h10010.www1.hp.com/wwpc/no/no/ho/WF...9-12928292.html

Men man må bla seg bort sidelengs til t3710 altså.

Lenke til kommentar
Vel, nå blir jeg jo like klok da.. bilde-linken jeg la ved var ikke av min PC. en som liknet (selv om jeg søkte på nettopp min på google). Jeg har definitivt en PC kjøpt på Expert som er en HP t3710. Det er i hvertfall sikkert. Det andre som er sikkert er at i den slot-en som er over PCI-slotene så er fargen BRUN. Men er det flere typer AGP-spor da? For mitt gamle AGP-kort vil ikke inn der. Jeg har også et nvidia geforce 6100 skjermkort onboard nå ifølge kontrollpanelet.

8389400[/snapback]

Spørs om du har prøvd et veldig gammelt 5V kort. De er nøklet litt anderledes og passer ikke i AGP 8X slot'er.

Nøkling kan du søke litt om på Wiki. Men en brun slot som ligner på det bildet du linket til, er åpenbart en AGP slot.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...