Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvordan fungerer et adhoc nettverk?

Anbefalte innlegg

Har et Nikon kamera med WiFi som jeg ikke helt får til å kommunisere og lurer på noe detaljer ang adhoc nettverk.

La oss si man har 2 trådløse maskiner som skal kommunisere via et adhoc nettverk. Hvem eller hva er det som bestemmer ip adressen nettverkskortene får?

Hvis man skal sette ip manuelt, skal de da ligge på samme adresse, eller hver sin, og hvilket range er det i så fall lurt å bruke?

Når 2 maskiner er satt til å automatisk koble seg til et forhåndsdefinert adhoc nettverk, driver de begge da både og sender og lytter etter andre maskiner i samme nett, slik at hvis man tar den ene maskinen utenfor rekkevidde, og tilbake igjen, vil de automatisk koble opp igjen så fort de ser hverandre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-XHLacM

Hvis 2 trådløse maskiner skal kommunisere gjennom AdHoc, og begge har automatisk IP, vil de "samarbeide" om å finne en IP til begge maskinene.

Du kan jo feks. bruke (enhet 1#)192.168.0.1 og (enhet 2#) 192.168.0.2 (De skal IKKE ha samme adresse. Ta blir det bare tull. Det kan jeg love deg)

Nettverksmasken er 255.255.255.0. (Skriv den inn hvis du blir bedt om det. Er den samme på begge enhetene).

2 maskiner som er stillt inn til å automatisk koble til et forhåndsinstallert AdHoc, vil automatisk koble til hverandre når de er innenfor rekkevidde (etter min erfaring). Hvis du tar den ene maskinen ut av rekkevidde, for å så ta den inn igjen vil de finne hverandre etter en liten stund (dvs. du er ikke ferdig koblet opp mot den andre maskinen i løpet av 5 sekunder. Det tar litt lenger tid enn som så).

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Du har to alternativ for å sette ip adresser:

1) Sette opp en DHCP server.

2) Sette fast ip på maskinene.

Maskinene må settes opp med forskjellig ip i samme serie, og så klart samme subnet mask.

Når det gjelder dekning kan jeg ta følgende eksempel

Masin a - Maskin b - Maskin c

Om maskin c ikke har radiodekning til maskin a kan de to ikke kommunisere. Om maskin c har kontakt med maskin b kan de komunisere med en, og med maskin a om det er radiodekning dit.

Håper det var greit forklart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...