Quattro7 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Hei. Vi skal legge opp internett i noen leiligheter og jeg lurer på beste måten å gjøre det på med tanke på deling av linjen. Vi tenkte å sette opp en skap i gangen mellom alle leilighetene, og da strekke kabler og muligens også ha et trådløst nettverk som beboerne kan koble seg på. Vi tenkte på 16 megabit linje, men hvis en av brukerne laster ned vil jo det gå utover de andre brukerne? Hvordan gjør vi dette? Lenke til kommentar
hiper Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 hva er gjenomsnitts alderen her ca? bor det yngre mennesker der ville jeg blokkert alt av gnutella og kansje noen default torrent porter, men som sagt er gjenomsnitts alderen over 35-40 år vil du ikke få noen store problemer med p2p Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Det må nok investeres i en router med prioritering av trafikk, dvs slik at hver IP tildeles maks en bestemt båndbredde. Router kombinert med managed switch og et avansert AP er vel en bedre løsning, da dette gir tilgang på langt større mengde porter og mulighet til å styre på portnivå (båndbredde, prioritet, mac-adresser, tilgang). Men da snakker vi også om litt andre priser (fra 5/6 tusen og oppover for komplett løsning) Det finnes også trådløse routere med switch som håndterer styring av båndbredde for ulike typer netttrafikk. Hvilke som er bra vet jeg ikke, trolig må en opp på litt dyrere utstyr. Men her er problemet at man har bare 4 porter i switchen, og derfor nesten sikkert må legge til en switch i tillegg. Men det avhenger jo av hvor mange uttak som skal være tilgjengelig. Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 ikke skyt meg men linux og bsd har støtte for dette, ligger flust med skripts ute til pf (packetfilter) f.eks. og det er overkommelig å skrive dem selv, men da blir det styring på ipnivå/mac og ikke portnivå. Båndbreddestyring heter qos (quality of service) om du skal google. Evt shaping Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 hva er gjenomsnitts alderen her ca? bor det yngre mennesker der ville jeg blokkert alt av gnutella og kansje noen default torrent porter, men som sagt er gjenomsnitts alderen over 35-40 år vil du ikke få noen store problemer med p2p 8381369[/snapback] Det er også ynge som bor der, så jeg tror ikke det er noen god idè og blokkere p2p. Det må nok investeres i en router med prioritering av trafikk, dvs slik at hver IP tildeles maks en bestemt båndbredde. Router kombinert med managed switch og et avansert AP er vel en bedre løsning, da dette gir tilgang på langt større mengde porter og mulighet til å styre på portnivå (båndbredde, prioritet, mac-adresser, tilgang). Men da snakker vi også om litt andre priser (fra 5/6 tusen og oppover for komplett løsning) Det finnes også trådløse routere med switch som håndterer styring av båndbredde for ulike typer netttrafikk. Hvilke som er bra vet jeg ikke, trolig må en opp på litt dyrere utstyr. Men her er problemet at man har bare 4 porter i switchen, og derfor nesten sikkert må legge til en switch i tillegg. Men det avhenger jo av hvor mange uttak som skal være tilgjengelig. 8381401[/snapback] Vet du om en slik ruter med prioritering og ruter kombinert med managed switch og et avansert AP? Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Ville enten gått for en løsning med utstyr som klarer å styre hastigheten på portnivå, eller satt opp en linux boks stil å styre trafikken. Ulempen med å kjøpe utstyr som takler båndbreddeadministrering er at det er dyrt. Ulempen med å gå for linux er at noen må ha kompetanse for å drifte systemet. (Hardware i serveren svikter / systemet må holdes oppgradert osv.) Vil ikke anbefale trådløst, da det i min erfaring gir større mulighet for problemer enn ved bruk av kabel, men ved bruk av lit dyrere utstyr vil dette problemet bli mindre enn ellers. Lenke til kommentar
rolvs Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Hvor mange leiligheter og hvor stort område er det snakk om? Husk på at i de fleste tilfeller ikke holder med et accesspunkt. Du bør nok montere flere accesspunkt spredd litt utover for å dekke hele området om det er mer enn 2-3 leiligheter som ligger meget tett. Kan trygt anbefale utstyr fra cisco. Det kan også være en smart ide å kjøpe en switch med poe (Power over ethernet) og poe accesspunkt. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Ville enten gått for en løsning med utstyr som klarer å styre hastigheten på portnivå, eller satt opp en linux boks stil å styre trafikken. Ulempen med å kjøpe utstyr som takler båndbreddeadministrering er at det er dyrt. Ulempen med å gå for linux er at noen må ha kompetanse for å drifte systemet. (Hardware i serveren svikter / systemet må holdes oppgradert osv.) Vil ikke anbefale trådløst, da det i min erfaring gir større mulighet for problemer enn ved bruk av kabel, men ved bruk av lit dyrere utstyr vil dette problemet bli mindre enn ellers. 8382178[/snapback] Det var det da, jeg har 0 peiling på linux ettersom jeg aldri har brukt det, men jeg kan drifte systemet med tanke på hardware osv. Hvor mange leiligheter og hvor stort område er det snakk om? Husk på at i de fleste tilfeller ikke holder med et accesspunkt. Du bør nok montere flere accesspunkt spredd litt utover for å dekke hele området om det er mer enn 2-3 leiligheter som ligger meget tett. Kan trygt anbefale utstyr fra cisco. Det kan også være en smart ide å kjøpe en switch med poe (Power over ethernet) og poe accesspunkt. 8382223[/snapback] Det er totalt 7 leiligheter som ligger over to etasjer. Hver eneste leilighet har en telefonlinje, så det er vel billigre å ta det hver for seg? Endret 14. april 2007 av Quattro7 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 du kan jo skaffe deg en gammel pc, sette inn 2 nettverks kort og en liten disk.. så laster du ned en gratis linux versjon og tester litt på egenhånd, så finner du nok ut om det er noe for deg =) Er nok ikke så mye vanskeligere å sette opp en linux boks enn en router. Men hvilken distro du bør prøve ut må du få tips om fra noen andre. Selv bruker jeg ipcop linux som router her, var lett å sette opp, stabilt osv. ikke hatt noen problemer med det. Hatt det i flere år. Men her har du ikke båndbredde begrensning tror jeg. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Vil ikke hasitigheten synke mer enn den gjør ved bruk av svitsj? Og hvilken linux versjon bør jeg eventuelt bruke til det? En annen ting jeg tenkte på er jo logging av trafikk. Hvis en av brukerne gjør noe ulovelig så blir eieren av linjen stilt ansvarlig, er det noen måte å få logger/bevis på at det er akkurat den brukeren som har gjort det ulovelige slik at ikke vi får problemene? Endret 14. april 2007 av Quattro7 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Hastigheten vil ikke synke noe vad bruk av en svitsj. Denne sender kun signalene vidre. Bruker selv Clarkconnect som server OS. Funker fint, og har mulighet for båndbreddestyring på ip/port nivå. Du kan f.eks. gi alle ipadressene en del av linja eller gi http/e-post høyere prioritet enn p2p. Logging av traffik kan være skumelt, men ikke sikker da det er en stund siden jeg leste anbefalinger osv. fra datatilsynet. Men du kan jo f.eks. lage en log over hvilke lokale IP-adresser som er leid ut av DHCP serveren til en vær tid. Da har du iallefall begrenset antallet mistenkte vist politiet kommer å banker på døra. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Hvilke versjon av clarkconnect kjører du og er den loggingen du snakket om med clarkconnect? Og hva av hardware trenger jeg for å kjøre et slik server? Det er vel ikke spessielt mye med tanke på hvilke oppgaver den vil få, eller? Endret 15. april 2007 av Quattro7 Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Kjører Clarkconnect 4.0 selv. Så vidt jeg vet kommer den ikke med logging av DHCPD på den måten som du trenger som standar, så dette må man sette opp selv. Som hw til kun å drive med ruting / brannmur trenger du ikke all verden. Holder sikkert med en 500MHz og 512Mb ram. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Clarkconnect Office Edition 4.0 eller Clarkconnect Enterprise Edition 4.0? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) jeg er enig i det som er sagt om å sette opp en (linux)boks som gateway og la den styre båndbredden til de forskjellige leilighetene. det vil kanskje bli litt mer knotete mens du konfigurerer det men når alt er klappet og klart vil det være et bra og sikkert system. har ikke brukt det selv men har skjønt at ClarcConnect er bra til slike oppgaver. edit: Clarkconnect Office Edition 4.0 eller Clarkconnect Enterprise Edition 4.0? du kan lese mer om de forskjellige versjonene her. på meg virker det som Community edition er best for ditt bruk. Endret 15. april 2007 av ilpostino Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Gå for community edition med mindre du trenger noen av funksjonene du får i office eller enterprise. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 16. april 2007 Forfatter Del Skrevet 16. april 2007 Hastigheten vil ikke synke noe vad bruk av en svitsj. Denne sender kun signalene vidre.Den vil altså ikke synke noe gjennom boksen jeg skal sette opp clarkconnect på? Tenkte å ha 1gb nettverkskort. Skal se om jeg finner noen dårlige pcer, endelig noe jeg kan bruke elkjøp til. Lenke til kommentar
kvase Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 Fiber i hjemme Siemens leverer en fiberoptisk nettverksløsning for hjemmenettverk Grensesnittet inn mot pc-er og andre nettverksenheter er via en liten adapter. Anbefalt utpris vil antageligvis bli 1500 kroner for et sett med 30 meter fiberoptisk kabel og to adaptere, og de er tilgjengelig fra mai. Mer informasjon hos www.siemens.no . http://www.idg.no/pcworld/article51406.ece Lenke til kommentar
Wabby Skrevet 16. april 2007 Del Skrevet 16. april 2007 16Mbit? Snakker vi da ADSL? Når det er så mange boenheter så ville jeg sett etter alternativer med større uthastighet. Fiber, evt kabel. Lenke til kommentar
Quattro7 Skrevet 17. april 2007 Forfatter Del Skrevet 17. april 2007 ADSL ja. Hvor mye hastighet mener du vi bør ha da? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå