Gå til innhold

Et tilfeldig sitat på hjemmeside

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

http://ordtak.no

åja, hver gang du oppdaterer ja.. hos ordtak.no får du ett nytt hver dag.

Men det du kan gjøre er å ha mange ordtak i en .txt fil og så hente ut en tilfeldig linje med rand()

<?php
$n = file("ordtak.txt");
$nr = rand(0,3);
echo '<p>'.$nr."<br />".$n[$nr].'</p>';
?>

Det du må huske på er at første linje er linjenummer 0 og ikke 1. I min fil hadde jeg da 4 sistater. 0 1 2 3 :)

Endret av Ståle
Lenke til kommentar
har du filen ordtak.txt i samme mappen som scriptet?

Har du hvert sitat på en linje?

8380620[/snapback]

I samme mappe. Og 10 forskjellige linjer. Kan jeg plasere scriptet hvor som helst på en side og det skal komme opp? Eller hvor skal jeg putte det?

Lenke til kommentar
last ned XAMPP (bruk google)

bruk et FTP program til å legge ut siden med (SmartFTP er veldig bra) og så må du ha hosting hos feks http://hotserv.dk eller noen lignende. Sjekk Netttjenester kategorien for de beste hostingtjenestene

8387628[/snapback]

Har et bra FTP program. Ha hosting vil det si det samme som leie av server plass?

Lenke til kommentar

Åpne programmet, starte tjenestene.

Du trenger bare Apache akuratt nå.

Mysql er en mysql-server. (hvis du bruker databaser)

FilZilla er en FTP-server (server, ikke klient)

*det siste* er en mailserver ( for å sende mail (vanskelig å sette opp))

Når det kommer "grønt lys", kan du gå inn i Opera og skrive "localhost" Da komemr det opp en orange side du kan lese litt rundt på. Når du er lei av det, kan du gå inn i htdocs-mappen (C:\XAMPP\XAMPP\htdocs tror jeg) og lage en ny mappe, og der putter du alle filene dine inni.

Du kan også slette alt som er der, og bare legge det i htdocs mappen hvis du vil. da kommer siden din opp med engang du skriver localhost (i motsetning til localhost/minside feks)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...