TermofiI Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 På min hjemmeside har jeg lyst til at det skal komme et sitat i et felt hver gang man åpner siden eller oppdaterer. Noen her som vet hvordan dette kan gjøres? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) http://ordtak.no åja, hver gang du oppdaterer ja.. hos ordtak.no får du ett nytt hver dag. Men det du kan gjøre er å ha mange ordtak i en .txt fil og så hente ut en tilfeldig linje med rand() <?php $n = file("ordtak.txt"); $nr = rand(0,3); echo '<p>'.$nr."<br />".$n[$nr].'</p>'; ?> Det du må huske på er at første linje er linjenummer 0 og ikke 1. I min fil hadde jeg da 4 sistater. 0 1 2 3 Endret 14. april 2007 av Ståle Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 http://ordtak.no åja, hver gang du oppdaterer ja.. hos ordtak.no får du ett nytt hver dag. Men det du kan gjøre er å ha mange ordtak i en .txt fil og så hente ut en tilfeldig linje med rand() 8380510[/snapback] Så hvordan fungerer denne rand()? Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Takk skal du ha Ståle, skal se hva jeg forstår. Om ikke så spør jeg her igjen. Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 Må forstyrre igjen jeg. Får ikke fram noe på hjemmesiden min? Hva kan jeg ha gjort feil? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 har du filen ordtak.txt i samme mappen som scriptet? Har du hvert sitat på en linje? Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 har du filen ordtak.txt i samme mappen som scriptet?Har du hvert sitat på en linje? 8380620[/snapback] I samme mappe. Og 10 forskjellige linjer. Kan jeg plasere scriptet hvor som helst på en side og det skal komme opp? Eller hvor skal jeg putte det? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 DU kan plasere det hvor du vil, bare banen til ordtak.txt er riktig. Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 DU kan plasere det hvor du vil, bare banen til ordtak.txt er riktig. 8380684[/snapback] Det eneste jeg får fram på siden er: '.$nr." ".$n[$nr].''; ?> Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Støtter serveren din PHP? Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Støtter serveren din PHP? 8387575[/snapback] Foreløpig så har jeg ikke lagt ut siden, vil bare se at det funker på hjemme pcn først. Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Har du PHP server installert på hjemmePCen? Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Har du PHP server installert på hjemmePCen? 8387617[/snapback] Nei, det har jeg ikke gjort. Hvordan gjør man det? Og hvordan får man gjort det når man legger ut siden? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 last ned XAMPP (bruk google) bruk et FTP program til å legge ut siden med (SmartFTP er veldig bra) og så må du ha hosting hos feks http://hotserv.dk eller noen lignende. Sjekk Netttjenester kategorien for de beste hostingtjenestene Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 last ned XAMPP (bruk google) bruk et FTP program til å legge ut siden med (SmartFTP er veldig bra) og så må du ha hosting hos feks http://hotserv.dk eller noen lignende. Sjekk Netttjenester kategorien for de beste hostingtjenestene 8387628[/snapback] Har et bra FTP program. Ha hosting vil det si det samme som leie av server plass? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Ja, men du må huske å også ha støtte for PHP. Som de fleste hosting'er har.. for å være på den sikre siden. Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Ja, men du må huske å også ha støtte for PHP. Som de fleste hosting'er har.. for å være på den sikre siden. 8387651[/snapback] Takk for all hjelp så langt. Kan være jeg kommer tilbake om det er mer jeg lurer på. Lenke til kommentar
TermofiI Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 Ja, men du må huske å også ha støtte for PHP. Som de fleste hosting'er har.. for å være på den sikre siden. 8387651[/snapback] Nå har jeg instalert XAMPP, men hvordan bruker man det? Lenke til kommentar
Ståle Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Åpne programmet, starte tjenestene. Du trenger bare Apache akuratt nå. Mysql er en mysql-server. (hvis du bruker databaser) FilZilla er en FTP-server (server, ikke klient) *det siste* er en mailserver ( for å sende mail (vanskelig å sette opp)) Når det kommer "grønt lys", kan du gå inn i Opera og skrive "localhost" Da komemr det opp en orange side du kan lese litt rundt på. Når du er lei av det, kan du gå inn i htdocs-mappen (C:\XAMPP\XAMPP\htdocs tror jeg) og lage en ny mappe, og der putter du alle filene dine inni. Du kan også slette alt som er der, og bare legge det i htdocs mappen hvis du vil. da kommer siden din opp med engang du skriver localhost (i motsetning til localhost/minside feks) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå