Gå til innhold

Hjelp til overføring av HI-8 video...

Anbefalte innlegg

Hei. :)

Jeg har mange HI-8 filmer hjemme, som jeg kunne tenke meg å få digitalisert.

Da dukker det opp noen spørsmål...

Jeg har et Hauppauge WinTV-PVR-500 MCE kort, som sikkert vil gjøre jobben greit. Men hvilke innstillinger burde jeg bruke?

Må jo overføre filmen fra kameraet, via en S-video kabel... Det er vel begrenset hvor høy oppløsning jeg kan forvente.

Finnes det noen greie tommelfingerregler på dette? Noen som har god erfaring?

Tenkte å bruke TV-kortet til å få videoen inn på pc'n, og Adobe Premiere Elements til å redigere...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Eh... Joda...

Men det er rimelig mange forskjellige oppløsninger og formater å velge mellom.

MASSE arbeid, om jeg skal prøve ALT...

Hadde håpet på noen gode tips... :(

Noen forslag på andre forum, hvor jeg har større sjans på svar...?

Endret av Bisarre
Lenke til kommentar
Eh... Joda...

Men det er rimelig mange forskjellige oppløsninger og formater å velge mellom.

MASSE arbeid, om jeg skal prøve ALT...

Hadde håpet på noen gode tips... :(

Noen forslag på andre forum, hvor jeg har større sjans på svar...?

8410848[/snapback]

Tja, oppløsningen kan man vel sette til den samme som på Hi-8-videoen, og alt annet på max? Går vel an å ta opp små snutter av samme film, med ulike innstillinger og sammenlikne.

Skal igjennom det samme selv snart, dog ikke vha en tv-tuner. :p

Lenke til kommentar
Hmmm...  :hmm:

Virkelig ingen som har noen tips i denne saken...?

8404333[/snapback]

Jeg holder på, har alt i HI-8, men for å gjøre det enkelt kjører jeg det med standard kabel (ikke s-video) til DV-kameraet, som sender til PC.

Tar opp der med Premiere Elements.

Fungerer utmerket, ok resultat, men får ikke automatisk scene detection, så jeg må klippe manuellt etterpå. (Trenger tips om verktøy!!)

Mister jo den utvidede oppløsningen i Hi-8, men nå er det bare viktig å få over.

Har du kort med s-videoinngang kan du prøve det...

HI-8 er jo en gitt oppløsning, så du må vel bare velge den?...

Hva du lagrer i er en annen sak, der er jeg ikke sikker på hva som lønner seg. Jeg får jo DV-format på mine.

Lenke til kommentar
Hmmm...  :hmm:

Virkelig ingen som har noen tips i denne saken...?

8404333[/snapback]

Jeg holder på, har alt i HI-8, men for å gjøre det enkelt kjører jeg det med standard kabel (ikke s-video) til DV-kameraet, som sender til PC.

Tar opp der med Premiere Elements.

Fungerer utmerket, ok resultat, men får ikke automatisk scene detection, så jeg må klippe manuellt etterpå. (Trenger tips om verktøy!!)

Mister jo den utvidede oppløsningen i Hi-8, men nå er det bare viktig å få over.

Hva du lagrer i er en annen sak, der er jeg ikke sikker på hva som lønner seg. Jeg får jo DV-format på mine.

8411674[/snapback]

Hvis man overfører via DV-kamera og firewire får man automatisk DV. Og dette er det eneste fornuftige formatet hvis man skal redigere.

Lenke til kommentar

8411674[/snapback]

Nei, det gjør du ikke. Selv om du bruker komposittsignal istede for s-video (Y/C) beholder du Hi8-kvaliteten. Forskjellen i forhold til normal 8mm ligger i opptaksdelen av kamera (linse/ ccd/ tape).

Lenke til kommentar

Kikket litt rundt på nettet, og fant ut at HI-8 tar opp med 400linjer. VHS var visst 240 linjer.

Men det står ingenting om den horisontale oppløsningen... Kan man regne vanlig 4:3 der? Slik at det blir 533x400...

Isåfall kan jeg vel bare spesifisere det, når jeg tar opp...

Også er det formatet da... Vil jo gjerne ha best mulig kvalitet, og minst mulig fil.

Denne biten er jeg (heller) ikke så stø på... Så jeg tar imot tips og triks, med et stort takk. :O)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...