Gå til innhold

Degus med brukken fot. Hva skal jeg gjøre?

Anbefalte innlegg

Hei!

Har to deguser (<---klikkbar), to hunner som begynner å bli 3-4 år. Nå (kl. 3 på natta) oppdaga jeg at en av de hadde ødelagt bakfot. Hun slepte den bare etter seg som om den var helt ute av ledd eller slapp og død.

Jeg har plassert mat, drikke og laget en soveplass tett sammen så hun lett får tak i det hun trenger. Foten har muligens vært sånn i flere dager (maks 2-3) uten at jeg har merket det, og på den tiden har hun ikke fått i seg hverken mat eller vann da det var plassert på toppen av buret hvor hun ikke klarte å komme seg til...

Jeg tok forresten litt i foten, det gikk uten at degusen protesterte. Så prøvde jeg å røre litt på den, for så å posisjonere den i "riktig stilling". Også det gikk helt fint uten at degusen gav fra seg noen lyd... Har hun ikke følelse i foten da eller? Er den knekt? Eller ute av ledd? Hva kan jeg gjøre? Noen sjanse for at den gror til igjen? Veterinær eller avliving?

Mvh, håper noen har kunnskaper til å hjelpe meg...

Endret av orginal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
til trådstarter, ville tatt den med til veterinæren og hørt. Alltids bra å høre med noen som vet.

8380164[/snapback]

Slenger meg på den. Et av mine marsvin hadde noe som høres likt ut som det du beskriver. Det viste seg at den hadde fått blodutredelser i foten og derfor ble den midlertidig lam. Den ble tatt med til veterinæren, fikk en sprøyte og ble bra igjen. Nå spretter den rundt som bare det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 6 måneder senere...

Degus er en blanding av ekkorn og ørkenrotte :p

Kan fort bli dyrt hos dyrlegen hvis det er noe allvorlig og man må forvente å ta livet av dyret hvis du ikke er veldig glad i det eller hvis du ikke er stinn av gryn :p Spesielt med deguser må de ofte tilkalle eksperter for å få fikset alvorlige skader og det blir fort flere tusenlapper (min hadde noen problemer med tennene i underkjeven og den eneste løsningen var å trekke ut tennene for så å passe på at de grodde ut igjen normalt, måtte ha en kar fra Oslo for å gjøre det og det kunne blitt på 3-4000 :O fant eneste utvei å ta livet av det :( )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...