knegg Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) ditte grafikkorte er vell å plugge i PCI-porten uten nokon eksta straum forsyningskabel? Nvidia Endret 14. april 2007 av knegg Lenke til kommentar
Stauffenberg Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) ditte grafikkorte er vell å plugge i PCI-porten uten nokon eksta straum forsyningskabel? Nvidia 8380129[/snapback] Dette er et 8800GTS skjermkort. Den har en 6pin PCIExpress strømkontakt på baksiden av kortet. Så du trenger en ekstra strømforsyningskabel. Du trenger også en PSU på minst 500W for å drive dette kortet. Eller sagt på en annen måte at det anbefales minst 500W, helst noe mer. Men det pleier å følge med en 2x molex til PCIExpress overgang med disse skjermkortene. Hvor stor PSU har du og har du en egen PCIExpress strømkontakt? Det er en 6pin kontakt (2 rader med 3 kontakter i hver rad). Endret 14. april 2007 av Stauffenberg Lenke til kommentar
galdurah Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 ditte grafikkorte er vell å plugge i PCI-porten uten nokon eksta straum forsyningskabel? Nvidia 8380129[/snapback] Dette er et 8800GTS skjermkort. Den har en 6pin PCIExpress strømkontakt på baksiden av kortet. Så du trenger en ekstra strømforsyningskabel. Du trenger også en PSU på minst 500W for å drive dette kortet. Eller sagt på en annen måte at det anbefales minst 500W, helst noe mer. Nei det er feil... det er anbefalt 400w eller meir på gainward sin heimeside over same kort. Er sjølvsagt ganske sikker at du får ein psu som er sterk nok dersom ein har 500+ w psu, men er ikkje sikkert. Det ein treng er sterke 12v railer. Eg sjølv har 435w straumforsyning men har 16a på 12v1 og 16a på 12v2. REgner med at det skal være nok til tilsvarande kort når eg skal setje samen mi maskin. (Får hk i dag og kortet ligg heime.) Ta også høgde for at kortet er ekstremt svært. fekk sjokk når eg fekk det... Er enormt kontra mitt gamle 7600gt kort som eg no skal selge,. ØRkjan Men det pleier å følge med en 2x molex til PCIExpress overgang med disse skjermkortene. Hvor stor PSU har du og har du en egen PCIExpress strømkontakt? Det er en 6pin kontakt (2 rader med 3 kontakter i hver rad). 8380267[/snapback] Lenke til kommentar
ptta Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Hva er poenget med å qoute så mye uten å skrive noe selv?^^ At du nødvendigvis trenger en strømforsyning på 500 watt for å drive det kortet er bare tull. Har du en kvalitetsforsyning klarer du deg med en del mindre. Det er mye viktigere hvor mye du har på 12v-railen(e) Endret 14. april 2007 av ptta Lenke til kommentar
galdurah Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Svaret mitt er inni kvoten... les litt nærare så vil du sjå.. ikkje drive trådpoliti utan grundig lesing... Lenke til kommentar
Stauffenberg Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Hva er poenget med å qoute så mye uten å skrive noe selv?^^ At du nødvendigvis trenger en strømforsyning på 500 watt for å drive det kortet er bare tull. Har du en kvalitetsforsyning klarer du deg med en del mindre. Det er mye viktigere hvor mye du har på 12v-railen(e) 8380300[/snapback] Nå skal nå ikke PC'en kun drive skjermkortet, men også CPU, diverse SATA enheter etc. Det er riktig at hvor mye strøm man har på 12V railene er det viktigste, men kjøper man en strømforsyning av høy kvalitet så vil man få nok strøm på 12V railene om man velger for eksempel en 500W strømforsyning. Det finnes noen strømforsyninger ala Qtek som godt kan ha stemplet 500W, men de har ikke strøm nok til å drive PC'en bra. Qtek er PSU'er alle bør styre unna. Husk også at det er en stor forskjell på å kunne klare å drive 8800 skjermkortet kontra det å klare å drive skjermkortet BRA. Jeg vet at Gainward og andre skriver at man trenger rundt 400W for å få skjermkortet til å virke. Den er minimumsstørrelsen man må ha. Men om man tyner det maksimale ut av PSU'en så vil den støye mer fordi PSU'en blir varmere og viften må gå fortere. I tillegg er virkningsgraden av PSU'en dårligere når den ligger nær maks av ytelsen. Spenningene kan gå noe ned etc. Også viktig er at om PSU'en ligger på nær maks load så blir den slitt raskere og kan dermed kanskje gå istykker fortere. Et annet poeng er at mange liker å overklokke både CPU og skjermkort. Da øker behøvet for strøm. Leverandørene har ikke tatt høyde for overklokking når de anbefaler minimumsstørrelse på PSU. Jeg tror derfor at man kommer farlig nær limiten på en 400W PSU om man har en rask CPU som er overklokket, 4 SATA enheter samt en overklokket 8800GTS. Jeg har lest at noen har overklokket 8800GTS fra 500 MHz til rundt 600MHz samt minnehastigheten fra 1600 MHz til over 1800 MHz. Det finnes WEB sider som regner ut hvor mye ekstra Watt som trengs til slik overklokking og det er mer enn mange tror. Jeg leste på en webside at PSU'en er PC'en hjerte og man kan for eksempel sammenlikne den med en bilmotor. Du kan kjøre i 200 km/t med en 1.6l motor, men den vil bråke mye og vil ikke klare den ytelsen så veldig lenge. Har man en stor 3l motor så klarer den 200 km/t uten å murre fordi den er designet for det. Jeg har snakket med teknikere hos Komplett fordi jeg om ikke så lenge skal kjøpe det samme skjermkortet 8800GTS samt ny strømforsyning. De anbefaler minimum 500W PSU, helst 600W. Men det er selvsagt mulig å skaffe seg en mindre PSU, men da kan man risikere problemer. Jeg sitter fortsatt og veier 500W mot 600W, men heller til at jeg går for en modulær Mist 600W. Den har 4 12V railer på 20A. Det finnes WEB sider som kan regne ut strømforbruket man trenger. For eksempel denne: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine Jeg la inn Spec'en til min PC og regnet ut 431W strømforbruk. Da holder ihvertfall ikke en 400W. Og da hadde jeg ikke engang lagt inn overklokking på skjermkortet. Min Spec er: Intel Core 2 Duo E6600, 2GB RAM, 2x 320 GB SATA 3G harddisker, 1x 320 GB personal media drive, 1x SATA DVD brenner, 1x SATA DVD spiller, TV kort, trådløst LAN kort, 6 USB porter, 2 firewire porter, internt 7.1 lydkort, Geforce 8800 GTS 640MB (i fremtiden). Endret 14. april 2007 av Stauffenberg Lenke til kommentar
knegg Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 (endret) hellsike... bra eg ikkje bestilte i går fordi eg har en 350W straumforsyning. bra forum må eg sei. månge svar Endret 15. april 2007 av knegg Lenke til kommentar
knegg Skrevet 14. april 2007 Forfatter Del Skrevet 14. april 2007 då kan eg ikkje bestille det skjermkortet ka skal eg ta då? et som er nåke likt ditta eg ikkje kunne ta www.psdata.no ka skjermkort kan eg ta frå psdata som har gode ytelse,PCI-ekspress og kosta rondt 2000-2600kr (har en PSU på 350W) Lenke til kommentar
ptta Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Svaret mitt er inni kvoten... les litt nærare så vil du sjå.. ikkje drive trådpoliti utan grundig lesing... 8380729[/snapback] Der stod det der ja. Var ikke meningen å være trådpoliti, sånt har vi jo meoderatorer til. Tenkte noe hadde gått galt uten at du hadde sett det jeg. Stauffenberg: Ja da det kan godt hende du klarer å drive kortet BEDRE med større strømforsyning, men du kan fortsatt drive det med mindre strømforsyning. De minimum kravene er som regel det makimale pc under noen omstendigheter kan trekke med et normalt oppsett +pluss litt til. Endret 14. april 2007 av ptta Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) Husk også at det er en stor forskjell på å kunne klare å drive 8800 skjermkortet kontra det å klare å drive skjermkortet BRA. Jeg vet at Gainward og andre skriver at man trenger rundt 400W for å få skjermkortet til å virke. Den er minimumsstørrelsen man må ha. Men om man tyner det maksimale ut av PSU'en så vil den støye mer fordi PSU'en blir varmere og viften må gå fortere. I tillegg er virkningsgraden av PSU'en dårligere når den ligger nær maks av ytelsen. Spenningene kan gå noe ned etc. Også viktig er at om PSU'en ligger på nær maks load så blir den slitt raskere og kan dermed kanskje gå istykker fortere. Du er feilinformert. 400W er langt over det som trengs for full guffe på et minimum oppsett. Støyargumentet er ikke særlig relevant. Å bytte til en kraftigere PSU for å få mindre støy kan gå begge veier. Det blir en problemstilling for seg selv. Det er heller ingen grunn til å anta at PSUen vil belastes nær maks over betydelig tid. Under tung spilling er 200W ut fra PSU ganske typisk for en rimelig moderne og kraftig PC. Et annet poeng er at mange liker å overklokke både CPU og skjermkort. Da øker behøvet for strøm. Leverandørene har ikke tatt høyde for overklokking når de anbefaler minimumsstørrelse på PSU. At leverandørene har tatt høyde for overklokking kan du være sikker på. De gir seg selv veldig stor margin for å unngå klager og fraskrive seg mest mulig ansvar. Jeg har snakket med teknikere hos Komplett fordi jeg om ikke så lenge skal kjøpe det samme skjermkortet 8800GTS samt ny strømforsyning. De anbefaler minimum 500W PSU, helst 600W. Men det er selvsagt mulig å skaffe seg en mindre PSU, men da kan man risikere problemer. Jeg sitter fortsatt og veier 500W mot 600W, men heller til at jeg går for en modulær Mist 600W. Den har 4 12V railer på 20A. De teknikerne har tydeligvis ikke greie på faget sitt. 500W er mer enn rikelig. 600W er tull hvis du ikke har planer om SLI. Det finnes WEB sider som kan regne ut strømforbruket man trenger. For eksempel denne: http://www.extreme.outervision.com/PSUEngine Jeg la inn Spec'en til min PC og regnet ut 431W strømforbruk. Da holder ihvertfall ikke en 400W. Og da hadde jeg ikke engang lagt inn overklokking på skjermkortet. Min Spec er: Intel Core 2 Duo E6600, 2GB RAM, 2x 320 GB SATA 3G harddisker, 1x 320 GB personal media drive, 1x SATA DVD brenner, 1x SATA DVD spiller, TV kort, trådløst LAN kort, 6 USB porter, 2 firewire porter, internt 7.1 lydkort, Geforce 8800 GTS 640MB (i fremtiden). 8381150[/snapback] Hvordan du fikk til 431W med det oppsettet er for meg et mysterium. Jeg vil gjette at du har brukt kalkulatoren feil. Og selv om systemet kan trenge 431W teoretisk, er det lite sannsynlig at en vil komme opp i mer enn 70-80% av det i praktisk bruk. 400W PSU skal holde så sant kvaliteten er god. Endret 15. april 2007 av EasyRaider Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 hellsike... bra eg ikkje bestilte i gåt fordi eg har en 350W straumforsyning. bra forum må eg sei. månge svar 8381725[/snapback] Det hadde nok gått bra. Men 350W sier ikke så mye. Det viktigste å se etter på strømforsyninger er kapasiteten på +12V. Selvfølgelig er det også mye annet i maskinen som skal ha strøm. Det kunne vært en ide å opplyse om hva du har av CPU, harddisker, optiske drev og tilleggskort. Lenke til kommentar
knegg Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 hellsike... bra eg ikkje bestilte i gåt fordi eg har en 350W straumforsyning. bra forum må eg sei. månge svar 8381725[/snapback] Det hadde nok gått bra. Men 350W sier ikke så mye. Det viktigste å se etter på strømforsyninger er kapasiteten på +12V. Selvfølgelig er det også mye annet i maskinen som skal ha strøm. Det kunne vært en ide å opplyse om hva du har av CPU, harddisker, optiske drev og tilleggskort. 8389224[/snapback] korleis ser eg at strømforsyningen er på kapasitet +12V? har en uklokka intel pentium 4 CPU på 3.4Ghz 2stk. DDR2 brikke en stk. s-sata harddisk grafikkorte eg har no er denne optisk drev?? tillegskort?? Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Slike psu kalkulatorer er designet for absolutt maksbruk av alle komonentene samtididg, det er et cenario som trolig aldri kommer til og inntreffe. de er også designet med en sikkerhetsmargin på ca 30 %. når du loader et spill vil hariskene gå for fult og proessoren vil være under moderat load. nar du så spiller vil ikke hardiskene brukes omtrent samtidig som enten grafikkortet ditt eller prosessoren din vil holde systemet igjen, slok at det andre komoentene ikke trenger å gå for full maskin. for og sjekke hvor mange ampère PSU gir ut kan du se om det står på den, plaier og være et klistremerke på en av sidene hvor alt sånt står. Det eneste som kansje trekker litt mer en normalt er prosessoren, men det avhenger en del av hvor ny den er. optiske drev er cd brenner, dvd leser osv tillegskort er sån som ektra pci/pci-e kort som lydkort som ikke sitter fast i hovedkortet. Lenke til kommentar
EasyRaider Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 korleis ser eg at strømforsyningen er på kapasitet +12V? Det står ofte på selve enheten. Hvis du vet hvilken modell det er, kan du finne det ut på produsentens hjemmeside. F.eks: +12V1 **A +12V2 **A Eldre modeller hadde ofte svak 12V i forhold til dagens krav. 8800GTS ville nok fungere uten problemer, men jeg vil ikke anbefale det sånn uten videre. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Foreslår at du sjekker mot denne her : http://web.aanet.com.au/SnooP/psucalc.php Lenke til kommentar
knegg Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 (endret) MODELL NO.: Ao350-12AHNF ac input:220-240V-,4A,50Hz MAX DC output:350W(+3.3V& +5V=130W MAX) DC output:+3.3V---22.0A(ORG), +5V ---21.0A(RED),+12V1---10.0A(yel) +12V2---15.0A(YEL/BLACK),+5Vsb---2.0A(purp),-12V--- 0.3A(blue) alt ditta stod på sida av mi straumforsyning, have funn! alt i pc`n er eit og eit halvt år gammelt Endret 15. april 2007 av knegg Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Hva er poenget med å qoute så mye uten å skrive noe selv?^^ At du nødvendigvis trenger en strømforsyning på 500 watt for å drive det kortet er bare tull. Har du en kvalitetsforsyning klarer du deg med en del mindre. Det er mye viktigere hvor mye du har på 12v-railen(e) 8380300[/snapback] Jeg har kjørt 2x 8800GTS i SLI medf en overklokket E6600 Funket OK det så... Vil si at hvis du kjører det på stock hastighet og en f.eks E6400, så vil det gå med en 350 watts PSU, selv ville jeg anbefalt 400 watt eller mer. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 (endret) det er vel en aopen psu du har, mener og huske at det er rebadga F/S psuer, altså omtrent så bra du kan få tak i. mener og huske at 8800 gts liker psuer med 20 A+ på 12 V railen, du har 25 A totalt, omtrent det samme som min gamle 550 watt mist hadde. Edit: hvis du får poblemer med den psuen din christopher909 med det oppsette hadde jeg begynt og lure, for den psuen leverer 62 amp totalt på 12V railen (mot 60 amp fra min 750 Watt av samme type) Endret 15. april 2007 av Brusfantomet Lenke til kommentar
knegg Skrevet 15. april 2007 Forfatter Del Skrevet 15. april 2007 det er vel en aopen psu du har, mener og huske at det er rebadga F/S psuer, altså omtrent så bra du kan få tak i. mener og huske at 8800 gts liker psuer med 20 A+ på 12 V railen, du har 25 A totalt, omtrent det samme som min gamle 550 watt mist hadde. det er ein aopen ja. redadga F/S står for? funka korte på maskina mi skikkeli fint eller ikkje? Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 15. april 2007 Del Skrevet 15. april 2007 Aopen lager ikke egne PSUer, men det gjør F/S, som er et merke, husker ikke nøyaktig hele navnet. F/S lager noen av de beste psuene på markedet og noen av disse har da Aopen kjøpt og klitret på Aopen klistremerker på. jeg tror det skal fungere, men jeg kan ikke love det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå