Stian Jacobsen Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Ok, la meg bare si at jeg ikke er noe annet en nybegynner i Delphi. Jeg kan en del programmering språk, så jeg Delphi var ikke så vanskelig å begynne å bruke. Det jeg vil oppnå med Delphi, er å lage et program som oppdaterer en database (mysql) Jeg tenker at jeg har 5 edit bokser og en memo edit1 = host navn til mysql edit2 = brukernavn til mysql edit3 = passord til mysql edit4 = databasenavn edit5 = id memo1 = innhold som skal inn i databasen Så når jeg trykker ok, eller lagre, så skal innholdet av memo1 settes inn i databasen, eller om edit5 inneholder et tall, så skal innholdet av memo1 erstatte innholdet av et felt i databasen.. Noen som har tips, hint, tutorials, lenker?? Lenke til kommentar
Format71 Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Har ikke selv brukt MySQL fra Delphi, men her har du noen lenker som kanskje hjelper deg på veg: http://delphi.about.com/od/mysql/MySQL_with_Delphi.htm Ser ut til at libmysql.dll og mysql.as er en grei løsning - så slipper du odbc driver. http://www.fichtner.net/delphi/mysql.delphi.phtml -Vegar Endret 14. april 2007 av Format71 Lenke til kommentar
hjahre Skrevet 1. mai 2007 Del Skrevet 1. mai 2007 (endret) Jeg har en .pas fil som fint kan koble seg til en MySql-database, har brukt det sjøl en gang Men det som er fint med akkurat denne er at du ikke trenger noen dll-filer, noe som trengs med andre komponenter. Så denne kompileres med andre ord rett inn i .exe-fila di Hadde jeg bare finni fila nå så men det er bare et kjapt søk på google, og jeg skal legge ut fila så fort jeg finner den EDIT: Fant det Men det var litt flere filer enn jeg hadde trodd hvis du har kjenskap til PHP/MySQL så burde dette gå veldig greit for det er så å si akkurat det samme, eneste forskjellen er jo at du må definere variabler, men det er ikke det største problemet, er det vel? Du kan hente MySQL komponenten her Du trenger også zLib for at denne komponenten skal funke, men det finner du ved å søke på google Men det blir litt mye snikk-snakk nå, så her er hvordan du setter det inn Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor uses uMySqlVio, uMysqlCT, uMysqlClient, uMysqlHelpers ... private MySQL: TMySQLClient; MySQLResult: TMySQLResult; host, user, password, database, port, unix_socket: string; use_unix_socket: boolean; procedure InitializeMySQL; procedure InvalidateMySQL; procedure AddPost(tabell, field1, field2, field3: string); ... procedure TForm1.InitializeMySQL; //Brukes i Form1.OnCreate; begin host := 'http://www.din.host.noe'; //Host er serveren MySQL databasen ligger på, enten en adresse eller en ip user := 'bruker'; //Dette er brukeren du bruker til å logge inn med password := 'pass'; //Dette er passordet du bruker sammen med brukeren for å logge inn med database := 'database'; //Rett og slett det du kalte databasen port := '3306'; //Dette er porten du bruker for å komme inn på databaseserveren, dette er også default porten unix_socket := ''; //Bare definer denne hvis du bruker Unix socket. use_unix_socket := false; //Bare sett denne til true hvis du bruker unix socket. end; procedure TForm1.InvalidateMySQL; //Bruk den i Form1.OnClose; begin FreeAndNil(MySQL); FreeAndNil(MySQLResult); end; procedure TForm1.AddPost(tabell, field1, field2, field3:string); var Query: string; OK: boolean; begin if not MySQL.connected then if MySQL.Connect(host, user, password, database, port, unix_socket, use_unix_socket, 0) then ShowMessage('Du er koblet til') else begin ShowMessage('Kunne ikke koble deg til '+host); abort; //hindrer kjøring av nedenforstående kode end; Query := 'INSERT INTO tabell VALUES(``,`'+field1+'`,`+field2+'`,`+field3+'`)'; MySQLResult := MySQL.Query(Query, true, ok); if OK then ShowMessage('Gratulerer, du har lagt inn noe i databasen!'); else ShowMessage('Kunne ikke legge inn i databasen'); end; Hvis du lurer på noe, så er det bare å spørre EDIT 2: fant linken til sida du kan laste ned fra Det het DirectSQL (http://sourceforge.net/projects/directsql/) Endret 1. mai 2007 av hjahre Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå