Gå til innhold

nye studiomonitorer, hvordan vet jeg om de er bra?

DilliMusic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor mange skal du ha? Trenger jo ikke å være all verdens kvalitet siden du bare skal bruke de i studio antar jeg?

Denne var billig og grei

8380024[/snapback]

Nåh...studiomonitorer bør faktisk være av eksepsjonelt god kvalitet, dvs være så nøytrale som mulig. Jeg har brukt mye tid i mange forskjellige studioer opp gjennom årene, og det som går igjen er at de aller fleste bruker Yamaha NS-10 som standard. Brukt kan du få disse under 10 000,-.

I tillegg til NS10 er det forbausende mange som har satt opp fleskete CV systemer med uhorvelige digre slutt-trinn for å høre miksen på blodharry råne-anlegg, mens det vanlige er å spille siste miks i bilstereo eller på hjemmeanlegg før de siste "radio"-justeringene før endelig mastering.

Lenke til kommentar
Hvor mange skal du ha? Trenger jo ikke å være all verdens kvalitet siden du bare skal bruke de i studio antar jeg?

Denne var billig og grei

8380024[/snapback]

Nåh...studiomonitorer bør faktisk være av eksepsjonelt god kvalitet, dvs være så nøytrale som mulig. Jeg har brukt mye tid i mange forskjellige studioer opp gjennom årene, og det som går igjen er at de aller fleste bruker Yamaha NS-10 som standard. Brukt kan du få disse under 10 000,-.

I tillegg til NS10 er det forbausende mange som har satt opp fleskete CV systemer med uhorvelige digre slutt-trinn for å høre miksen på blodharry råne-anlegg, mens det vanlige er å spille siste miks i bilstereo eller på hjemmeanlegg før de siste "radio"-justeringene før endelig mastering.

8380084[/snapback]

Trodde han snakket om skjermer nå.. hehe.. men ser nå at på fagspråk så er det høyttalere.. my bad :)

Endret av Sjokoladekake
Lenke til kommentar
skal ha nye studio monitorer. men hvordan vet jeg om de er bra eller ikke?

8379924[/snapback]

Du bør nesten gå inn i en butikk som selger monitorer å be om å få teste de i butikken eller helst ta med hjem å prøve... Dersom du vil ha spesifikke anbefalinger hadde det vert greit å vite sånn ca budsjett.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981234789

jeg synes Dynaudio er veldig bra, bruker dem selv.

mange sverger til Genelec, men jeg kan ikke fordra dem

men du kan ikke bare kjøpe dyre monitorer og plassere dem hvor du vill.

skal man ha godt utbytte av dem, må det være riktig rom med så flat eq respons som mulig, og høytalerne må plasseres riktig i forhold til lytteren.

Endret av Slettet+981234789
Lenke til kommentar

har sett på mange som ligger i samme prisklasse men alle kan vel ikke være like bra? så spør slik jeg

1. Watt.... ja hvor mye bør det ligge på?

2. har watt noe å si?

3. jeg liker m audio produkter. er studio monitorene dems bra?

hvilke butikker kan jeg skjekke? har skjekket - Procom

- kick Music

- Tabs

vil skjekke flest mulig steder før jeg tar en avgjørelse

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...