Gå til innhold

Hvorfor utviklerene sliter med Xbox360toPs3 ports


UrgeLoL

Anbefalte innlegg

I ett intervju med Factor 5 forklarer de hvorfor det ofte er vanskelig å porte ett xbox 360 spill til ps3.

Så tenkte jeg kunne dele dette med de som er interessert.

 

Q: How soon did you figure out what the PlayStation 3 could do?

 

A: Will we ever? (laughs). The baseline isn’t hard to figure out. Yes, it’s a harder ramp.

 

Everybody acknowledges that compared to the 360 and the Wii. It’s not all that bad. It’s not like

 

the PS 2 ramp was at the very beginning. The interesting question becomes “oh boy, we could go on

 

forever optimizing for the PlayStation 3.” The PS 3 has more of the situation where you could go

 

another six months easily and forever. You can get so much more power. RSX is a known quantity. But

 

Cell is pretty limitless at this point.

 

Q: How do you look back at this point on the differences between the PS 3 and the Xbox 360?

A: You’ll have a hard time if you port without having a PS 3 game in mind when you created the 360

 

version. That is where a lot of complaints are coming from. They created the 360 engine with a

 

unified memory architecture in mind, with the embedded frame buffer with its advantages and

 

disadvantages, and not thinking too much in early stages about multicore. If you try to get that

 

over to the PS 3, you’re in for a bad surprise. The PS 3 is all about streamlining about the two

 

different memory pools. They are separate. You don’t have to do tiling because you don’t have an

 

embedded frame buffer. All of these advantages of the PS 3 turn into disadvantages if you don’t

 

start making your game on the PS 3. Hence the griping. If you create first on the PS 3, it is

 

pretty easy to port it to the 360. A lot of companies coming on board now will probably start on

 

the PS 3 and move to the 360. The lucky thing for us is we didn’t have to think about the 360 at

 

all."

 

Kilde

 

Ikke noe nytt egentlig, er grafikk motoren laget for å utnytte xbox 360's sterke sider, som f.eks. unified memory og edram så er det vanskelig å porte til ps3. Men kan være greit å høre det fra de som faktisk har peiling.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det var vel Factor5 som og så att Sony eller Ken Keturagi var flinke til og lage konsoller med lasting power...dei kunne finne måter og få ut krefter av konsollen i mange år framover...samme historien gjaldt ikkje med gamecube der dei kunne lage fantasiske spill veldig tidleg i konsollens livssyklus, men dei nådde dens limit difor ganske fort dessverre...

Lenke til kommentar
Det var vel Factor5 som og så att Sony eller Ken Keturagi var flinke til og lage konsoller med lasting power...dei kunne finne måter og få ut krefter av konsollen i mange år framover...samme historien gjaldt ikkje med gamecube der dei kunne lage fantasiske spill veldig tidleg i konsollens livssyklus, men dei nådde dens limit difor ganske fort dessverre...

8383237[/snapback]

Er det negativt å kunne få maksimal ytelse fra maskinen så fort som mulig?

Lenke til kommentar

Ingen vil nokonsinne få maksimal ytelse av ein konsoll så tidleg.

Factor 5 valgte Ps3 forid dei ser på den som den sterkaste konsollen. Allerede i dag er det spel som ser flotte ut; Motorstorm, Lair, Heavenly Sword. Alle desse er lett på høgde med spela til konkurrentane allereie så tidleg i levetida.

Factor 5 er begeistra over korleis det kjem til å sjå ut om 3-4 år, noko dei har grunn til å vere.

Lenke til kommentar
Er det negativt å kunne få maksimal ytelse fra maskinen så fort som mulig?

8383266[/snapback]

Ja, for viss du allerede har nådd toppen så er det ingen utfordring i å gå videre. Man forventer at et spill som kommer etter et annet (en oppfølger) skal se bedre ut. Å viss en konsoll står veldig stille mens de andre konsollene fortsetter å gå fremover, da er det ivertfall ikke en posetiv ting.

Lenke til kommentar

Leser jeg riktig nå? Du vil at en konsoll skal være komplisert å produsere spill for, slik at spillene gradvis skal bli penere? Er dette uavhengig av start-kapasitet? Si for eksempel at PS3 var like svak som nevnte GameCube, ville du da fremdeles at de første spillene skulle se elendige ut kun for å imponere noen med en penere oppfølger? Jeg ser aldeles ikke logikken i det.

Lenke til kommentar
Er det negativt å kunne få maksimal ytelse fra maskinen så fort som mulig?

8383266[/snapback]

Ja, for viss du allerede har nådd toppen så er det ingen utfordring i å gå videre. Man forventer at et spill som kommer etter et annet (en oppfølger) skal se bedre ut. Å viss en konsoll står veldig stille mens de andre konsollene fortsetter å gå fremover, da er det ivertfall ikke en posetiv ting.

8383538[/snapback]

Tror du misforstår. Si du har 2 maskiner, de er like kraftige, de har potensiale til å spytte ut like bra grafikk, AI osv osv. Den ene er komplisert og den andre er enkel. Den ene når maks potensialet sitt fort fordi den er lett å lage spill til, den andre blir gradvis bedre og bedre til den når maks potensialet sitt mye senere enn den andre. Hvis de begge vil være like kraftige på sitt maks hvorfor er det bedre å bruke lang tid på å komme der til da?

Lenke til kommentar

Har de peiling på porting fra X360 til PS3 egentlig? De innrømmer jo selv at de ikke har behøvd å tenke på X360 i det hele tatt. At de har peiling på utvikling for PS3 er vel hevet over enhver tvil, men jeg ville ikke tatt uttalelsene fra noen som utvikler et eklusivt spill for PS3 som opplest og vedtatt ift hvilke problemer multiplattformutviklere står ovenfor. Ville vært mye mer interessant å høre hva utviklerene av COD3 har å si om saken enn hva utviklerene av Lair tror er problemet.

 

Til slutt, jeg er ikke så sikker på at det vil være et lite stykke kake å porte fra PS3 til X360, slik de fremstiller det. For plutselig må du begynne å tenke på unified memory og tiling av framebufferet, og hvordan du utnytter det best. Og du er nødt til å finne ut av hvordan du skal porte alle dine streamlinede operasjoner som baserer seg på Cell og optimalisere de på X360. Ellers ender du opp med motsatt situasjon hvor PS3-versjonen ser veldig bra ut, og X360-versjonen sliter.

Lenke til kommentar
Kanskje noen som har prøvd og lykkes med å porte fra xbox360 til ps3 kunne belyse dette temaet da...

8384212[/snapback]

 

Hehe, personlig kunne jeg ha tenkt meg en uttalelse fra en utvikler som har bena pent plantet i begge leirene, og ha minst ett par spill sluppet på begge plattformene.

 

Dette blir liksom nesten som om Lionhead eller Rare skulle uttalt seg om å utvikle på PS3. :p

Lenke til kommentar
Fordi de har prøvd kanskje? alt arbeid de gjør behøver ikke nødvendigvis ende opp hos forbrukere.

8384198[/snapback]

 

Kanskje de ikke har prøvd hardt nok, kanskje? Sannheten er, de har ikke portet et spill fra X360 til PS3, og dermed blir det totalt feil av dem å kommentere hvor vanskelig det er. De er jo og dog i samarbeid med Sony så er vel ikke rart de skryter av den maskinen.

 

Emnetittel bør foresten og endres, slik den leses nå kan man tro det er snakk om alle utviklere mens sannheten er det er snakk om 1 utvikler.

Lenke til kommentar
Er det negativt å kunne få maksimal ytelse fra maskinen så fort som mulig?

8383266[/snapback]

Ja, for viss du allerede har nådd toppen så er det ingen utfordring i å gå videre. Man forventer at et spill som kommer etter et annet (en oppfølger) skal se bedre ut. Å viss en konsoll står veldig stille mens de andre konsollene fortsetter å gå fremover, da er det ivertfall ikke en posetiv ting.

8383538[/snapback]

Tror du misforstår. Si du har 2 maskiner, de er like kraftige, de har potensiale til å spytte ut like bra grafikk, AI osv osv. Den ene er komplisert og den andre er enkel. Den ene når maks potensialet sitt fort fordi den er lett å lage spill til, den andre blir gradvis bedre og bedre til den når maks potensialet sitt mye senere enn den andre. Hvis de begge vil være like kraftige på sitt maks hvorfor er det bedre å bruke lang tid på å komme der til da?

8383884[/snapback]

Då antek du at konsollane er like kraftige. Det er jo nettopp det som er poenget, at dei ikkje er det.

Lenke til kommentar
Då antek du at konsollane er like kraftige. Det er jo nettopp det som er poenget, at dei ikkje er det.

8384353[/snapback]

 

Kilde? :p

 

Det meste som er kommet av rimelig nøytral vurderinger av de to arkitekturene og hardwaren sier at de to konsollene er ganske lik i ytelse.

 

Huff, kunne ønsket at vi kunne spole frem et par år slik at slike folk som deg og Sony kanskje jekker seg ned ett par hakk.

Lenke til kommentar
Då antek du at konsollane er like kraftige. Det er jo nettopp det som er poenget, at dei ikkje er det.

8384353[/snapback]

 

Kilde? :p

 

Det meste som er kommet av rimelig nøytral vurderinger av de to arkitekturene og hardwaren sier at de to konsollene er ganske lik i ytelse.

 

Huff, kunne ønsket at vi kunne spole frem et par år slik at slike folk som deg og Sony kanskje jekker seg ned ett par hakk.

8384451[/snapback]

 

Kanskje begge parter bør jekke seg ned noen hakk, vi vet jo ikke hva PS3 er i stand til ennå, eller hva som blir å skje. Derfor best å ikke utale seg for kjepphøyt eller nedverdingene, gjelder begge parter :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...