Gå til innhold

Batteriene dør med en gang!


Anbefalte innlegg

Jeg har kjøpt en lader og oppladbare batterier for å bruke i mitt Canon Powershot S3 IS. Men det går ikke lang tid før batteriene er døde, og må byttes/lades.

 

Har prøvd både med de oppladbare batteriene som følgte med; Vanson 1.2V 2500 mAh, og Energizer 1.2V 1700mAh oppladbare batterier.

 

Batteriene står i kameraet når jeg ikke bruker det. Vi snakker om en fotoseanse på et kvarter, før jeg skrur av kameraet. Og neste dag når jeg skal bruke kameraet går det noen minutter før jeg har dårlig batterikapasitet igjen.

 

Hva er det som er i veien her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor lenge lader du batteriene? Og hvor lenge står det på laderen at de skal lades? Det er ofte (men ikke alltid) lysdioder på laderen som varsler om batteriene fortsatt lades, eller er ferdigladet.

 

Sjekk også at batteriene er Ni-Mh, og at laderen er laget for Ni-Mh batterier. Ni-CD batterier er veldig dårlige.

 

2500mAh burde være nok. 1700mAh begynner å bli noe svakt, men burde fungere mer enn et kvarters tid.

Lenke til kommentar
Hvor lenge lader du batteriene? Og hvor lenge står det på laderen at de skal lades? Det er ofte (men ikke alltid) lysdioder på laderen som varsler om batteriene fortsatt lades, eller er ferdigladet.

 

Sjekk også at batteriene er Ni-Mh, og at laderen er laget for Ni-Mh batterier. Ni-CD batterier er veldig dårlige.

 

2500mAh burde være nok. 1700mAh begynner å bli noe svakt, men burde fungere mer enn et kvarters tid.

8379615[/snapback]

 

Begge batteritypene er Ni-Mh. Lader batteriene til lysdioden blir grønn (som den skal bli når batteriene er ferdigladet i følge bruksanvisningen). Lader i 2-3 timer.

Lenke til kommentar

Hvis problemet kun oppstår ved oppladbare batteriet, må det være batteriene og/eller laderen. Min erfaring med S3 IS (ant bilder kombinert med relativt mye menyklikking og gjennomgang av bilder):

 

Standard ikke-oppladbare AA: 175 bilder

Oppladbare 1800 mAh: Ca 400 bilder

Oppladbare 2500 mAh: Ca 450 bilder*

 

* Etter første oppladning av batteriene i lader. Forventes å øke til ca 500-550 bilder etter noen flere opp/utladninger av batteriene. Bruker en GP 4 lader som bruker 18-20t på å lade opp batteriene avhengig av strømstyrke.

 

Her

Endret av her
Lenke til kommentar

Jeg har noe av det samme problemet på mitt relativt gamle Canon A80. Det er ikke så veldig glad i oppladbare batterier, de dør fort. Men med vanlige engangsbatterier funker det lenge.

 

Det som er pussig er jo at i blitsen min (Sigma EF 500 DG) funker de oppladbare batteriene som jernet, men hvis jeg putter de inn i A80'n kommer det opp "bytt batteripakke". Så sånn sett kan det jo ikke være batteriene eller laderen.

 

Men egentlig er det ikke noe stort problem da jeg bruker det kameraet relativt sjeldent.

 

Kameraet ditt er jo relativt nytt, så du bør vel kanskje ta kontakt med stedet du kjøpte det for å høre hva de sier om saken.

Lenke til kommentar
Jeg har noe av det samme problemet på mitt relativt gamle Canon A80. Det er ikke så veldig glad i oppladbare batterier, de dør fort. Men med vanlige engangsbatterier funker det lenge.
Det kan være verdt å merke seg at det finnes to hovedtyper av oppladbare AA batterier. Ni-MH og Ni-CD. Ni-MH er det som passer best til digitalkamera. Ni-CD er omtrent ubrukelige da disse mister spenning etter kort tids bruk. Det er ok for en blits, men et digitalkamera krever full spenning hele tiden. Sjekk at du har Ni-MH, awesnes. Hvis du har det, så er det kameraet som av en eller annen grunn ikke helt takler Ni-MH.
Lenke til kommentar
Har Ni-MH, så da er det sikkert kameraet som tuller. Men som sagt, ingen krise, bruker det bare de ytterst få gangene jeg ikke gidder å ta med meg speilrefleksen.

8380686[/snapback]

Høres ut som en reklamasjonssak for meg, om du ønsker å få det fikset. Men er det ingen krise, så går det sikkert ann å leve med. Tips: Bruk engangsbatterier med lithium-teknologi. De varer utrolig mye lengre enn vanlige alkaliske engangsbatterier.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Først av alt så vil jeg si at Vanson er et veldig bra merke, spesielt på batteriladere, og har aldri hatt noe problemer med Vanson.

Tviler sterkt på at det er der problemene ligger.

Regner med at hovedproblemet ligger i at oppladbare batterier har lavere spenning enn vanlige batterier (1,2 V isteden for 1,5 V).

Vil anta at kameraets tror at batteriene er utladet med den lave spenningen.

Har hatt samme problem med andre kameraer.

Av og til vil det stå i bruksanvisningen hvilke batterier som støttes.

 

 

Ellers minner saken meg om når jeg skulle prøve å finne 4 stk. oppladbare batterier til min maglite lykt.

Skaffet meg pære for den lavere spennning, men klarte ikke å finne 4 batterier som virket som de skulle.

Fant 2 av 84 batterier som virket, og da gav jeg opp.

 

Hvis noen skal ha batterier, så anbefalere jeg denne butikken:

http://webshop.batterystore.no/

Topp service til lave priser med godt utvalg!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...