Gå til innhold

Trenger litt tips og anbefallinger ang server

Anbefalte innlegg

Hei hei :)

Er ganske grønn på liux, egentlig helt grønn!

Har prøvd et par stk gjennom tidene, red hat, Knoppix og Ubuntu.

Har bare lekt meg og aldri for lenge, da jeg hoppet til windows igjen. Men nå etter mange mange år med windows, tenkte jeg at Linux er jo greit og lære seg, er ikke så dumt som mange skal ha det til ;)

Vil først og fremst bruke linux til en fildelings server.

Så hvis noen kan komme med tips om hvilke jeg kan bruke, helst med egene erfaringer

tenkte litt på Ubuntu server edition...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gentoo og Slackware er ypperlige til server bruk, men det krever at man setter seg inn i en god del. Gentoo har bedre dokumentasjon (forklarer alt mulig) enn Slackware.

Jeg holder også på å sette opp en filserver i minikollektivet jeg bor i, jeg skal også legge inn TorrentFlux som er en PHP torrent klient, så nettlinja ikke blir irriterende treig. Prøvde først med Sabayon, men det ble en del problemer, så nå legger jeg inn Gentoo.

Lenke til kommentar

Er man grønn på linux vil jeg nok heller anbefale ubuntu server editition med enkelt oppsett av LAMP. Debian er super stabilt men krever litt mere kunnskaper for å sette opp. Fint å sette opp å "leke" litt rundt for å forstå hvordan ting fungerer :) (for server er det nok best å gå for ubuntu 6.06 som har litt tid bak seg.

Skal man sette opp en debian server burde man være litt viderekommen innen kommandolinja, da det meste må konfigureres manuelt :)

Lenke til kommentar

Ubuntu Server Edition er bare Ubuntu uten GUI, det er ikke noen spesielle forskjeller igrunn, man kan fint kjøre alt av serverprogramvare på en desktop-installasjon også. Har selv alltid brukt kommandolinje på servere, og det er definitivt overlegent, men det krever at man lærer seg å bruke kommandolinjen, som typisk tar endel tid.

Lenke til kommentar

Evt. installer Clarkconnect. Denne har en ypperlig administreringsinterface gjennom web. Siden dette er en OS laget kun for serverbruk er den også veldig enkel å sette opp for noen som ikke kan så mye om linux. Kommer med det meste klart etter innstallasjon

Lenke til kommentar
Bruker Home 4.0 selv, og den fungerer perfekt for meg. Brukt cc siden versjon 0.8 eller noe, og systemet har virkelig blitt bra nå de siste årene.

Bruker ikke dual core selv, men har sett SMP kjerner til CC, så det er muligt.

8387638[/snapback]

lastet ned i sted.. men 3.1 :hmm: så feil jeg, laste ned på nytt hvis du har iso filen så kan du vel pm meg

Nå er min server box oppe og går med Gentoo og KDE (skal legge inn Openbox som wm) :). Tok mange mange timer.

8391994[/snapback]

grattis, ja tar tid :!: men morro når det fungerer :) venter på diskene mine jeg før min kommer opp

Endret av Alex_86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...