Gå til innhold

forskjellige typer kondisjon?

Anbefalte innlegg

hei!

hvis man trener intervalltrening, vil man da bygge seg en annerledes kondisjon enn hvis man hadde jogget i en times tid?

har tenkt å få opp oksygenopptaket mitt, men å løpe i en time, tre ganger i uken høres ikke spesielt spennende ut... :ermm: håper på at intervalltrening kan gi samme effekten. noen som vet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er forskjell å¨ha god kondisjon og ha utholdenhet. finnes mange som har veldig god kondisjon, men som har sugen utholdenhet og omvendt. Interval skal ha samme effekten og mye, mye mer slitsomt. Så sats på interval trening. Jeg pleier å kombinere kondisjons trening med skigåing. Slepper du ensforming jogging

Lenke til kommentar

Ja, men uti fra mine egne erfaringer. Så har jeg ganske god kondis. men jeg sliter veldig med utholdenheten. Jeg har kanskje en av de med best kondis på fotball laget. Men når det kommer til det å spille kamp, snur alt seg. Jeg blir mye mer fortere sliten enn de andre på laget. Men alle er jo ulike

EDIT: Gå for intervall. Du kommer ikke til å angre, det lover jeg

Endret av Pingun
Lenke til kommentar
hei!

hvis man trener intervalltrening, vil man da bygge seg en annerledes kondisjon enn hvis man hadde jogget i en times tid?

har tenkt å få opp oksygenopptaket mitt, men å løpe i en time, tre ganger i uken høres ikke spesielt spennende ut... :ermm:  håper på at intervalltrening kan gi samme effekten. noen som vet?

8378424[/snapback]

Hva trener du til?

Har du et mål med treningen din?

Om du trener bare intervaller vil du bli bra til akkurat det:

Å løpe fort en kort tid, før du trenger hvile.

Om du ønsker å kunne holde ut i en bestemt fart over lengre tid, MÅ du løpe så lenge også på trening.

Men jeg kan si mer når du forteller meg mer om hvorfor du trener.

Lenke til kommentar

vel, jeg vil vel egentlig bare bli litt bedre til å løpe utholdende, ettersom det er et svakt felt for meg! jeg har vel ikke noe konkret mål, men å løpe i ett minutt i relativt høy hastighet er noe jeg gjerne vil bli bedre til.

jeg vil og bli bedre på lengre distanser, gjerne i ujevnt terreng (om det har noe å si).

jeg har prøvd å løpe gjennom en løype som vil ta rundt 45 min å gjennomføre i joggetempo, men ujevnt terreng med mange bakker gjør det vanskelig å beregne et jevnt tempo jeg kan holde. jeg blir rett og slett for sliten, og må stoppe helt opp.

men hvis jeg kjører intervalltrening i starten, vil vel det kanskje hjelpe litt på oppoverbakke løpingen min?

Lenke til kommentar
vel, jeg vil vel egentlig bare bli litt bedre til å løpe utholdende, ettersom det er et svakt felt for meg! jeg har vel ikke noe konkret mål, men å løpe i ett minutt i relativt høy hastighet er noe jeg gjerne vil bli bedre til.

jeg vil og bli bedre på lengre distanser, gjerne i ujevnt terreng (om det har noe å si).

jeg har prøvd å løpe gjennom en løype som vil ta rundt 45 min å gjennomføre i joggetempo, men ujevnt terreng med mange bakker gjør det vanskelig å beregne et jevnt tempo jeg kan holde. jeg blir rett og slett for sliten, og må stoppe helt opp.

men hvis jeg kjører intervalltrening i starten, vil vel det kanskje hjelpe litt på oppoverbakke løpingen min?

8388173[/snapback]

Hmmm......altså både bedre på 1min løp, og 45min løp?

Ok, du kan trene generelt og bli bedre på begge deler, men om 2 stykker skulle trene på hver sin slik distanse ville jeg anbefalt 2 helt forskjellige typer trening.

Skjønner du?

Før jeg går i detalj, må jeg vite:

*Hvor ofte ønsker du å trene? Og husk, ingen vits å skrive 4 g/uke om du antakeligvis ikke kommer til å trene mer enn 2-3 g/uke.

Lenke til kommentar

Det kan være lurt å gjøre både intervall og lengre løpeturer. Man blir fort lei intervalltreningen, like fort som man blir lei løpeturene. Selv om intervalltrening er kortere enn løpeturer/jogging, så blir man like fort lei intervalltrening fordi kroppen adopterer etter type trening. Når man i lengre tid har jogget i 1 time, så har kroppen vendt seg til 1 times joggeturer. Men når du går til intervall på kanskje 20 minutter, så venner kroppen seg til 20 minutter, og da blir det også "føles" langt ut, det er bare sånn kroppen er, den adopterer. Om du så går ned til en aktivitet som varer 5 minutter så blir man lei den også og den vil føles "lang". Er endel psykologi i det her. Se på fengslede folk, dem adopterer til fengslets regler og tidssoner. Dem lærer seg å være tolmodige. Uansett hvor kort du gjør den intervalltreninga, så vil du bli lei den, fordi det er du selv som setter grensen til din egen tolmodighet, og når den senkes, så er du uansett hele tiden på grensen til hva du orker å gjennomføre. Du kan simpelthen ikke finne deg noe som du orker å gjøre over en lengre tid uansett hva det er. Nøkkelen er å variere, å hele tiden gjøre noe som får deg til å tenke annerledes. Når du dag ut og dag inn sitter å gjør samme aktivitet, tenker man ofte de samme tankene om og om igjen. Ingenting er så fysisk tungt at du ikke klarer å gjennomføre det, det er kun det mentale som gjelder her.

Lenke til kommentar
mhm, jeg skjønner hva du mener.

jeg kommer til å løpe 3 ganger uken.  :yes:

8389025[/snapback]

3 treninger i uken:

Terskeløkt:

Dvs. at du løper så fort du kan over en gitt distanse, som om det var konkurranse.

Varm opp med å jogge roooooooolig 3-4 km en vei, og ta så i alt du har på tilbakeveien. Pass på at du ikke dabber for mye av siste halvpart, men hold et tempo du klarer å holde helt inn.

Intervalløkt:

Finn helst en løpebane, og varm opp med rolig jogg i 5-10 min.

Så løper du 6x800 m, med 2 min pause.

Pass på at du ikke løper de første dragene for fort.

De siste skal kunne løpes i samme fart som de første.

Men ikke løp for sakte heller, de siste 2 skal svi.

LSD:

Nei, ikke narkotika, men Long Steady Running.

Løp i 45-60 minutter i et roligere men jevnt tempo.

Ikke bare daff avgårde, men ikke la pulsen overskride 160 heller.

Om du ikke har pulsklokke, tenk på at du skal kunne føre en samtale med en imaginær løpekamerat, uten at du må hive etter pusten.

Når du kommer i mål etter denne skal det føles som om du kunne fortsatt i samme tempo noen kilometer til.

Rekkefølgen er ikke viktig, men prøv å få alle inn på en uke.

Har du noen spørsmål, ikke nøl med å stille dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...