Gå til innhold

Krets for blinkende LEDs


Anbefalte innlegg

Heisan folkens.

 

Har et spørsmål angående krets for blinkende LEDs.

 

Følgende problemstilling finnes: Ved impuls eller toggle på, ønsker jeg å få 3-4 led til å blinke i ca. 4 sekunder for så å lyse konstant. Ved en ny impuls eller toggle av, skal diodene igjen blinke i ca. 4 sekunder for så å slokke.

 

Har lest gjennom flere forum og har vært innom bl.a. 555, men finner ingen løsning. Er forsåvidt ganske grønn og rusten på dette området, derfor henvender jeg meg til dere i dette forumet.

 

Noen løsning?

 

Piloten

Endret av rovpilot
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skal dette skje periodisk? Dvs at den samme syklusen du skisserer skal gå om og om igjen?

 

Du vil trenge en 555, en teller (4017 feks), og et par logikkporter (AND/OR). Skal ordne skjema til deg ;)

8378643[/snapback]

 

Det stemmer det. Syklusen skal repeteres.

- bryter på, blink 4sec til konstant lys

- bryter av, blink 4sec til lys av

- bryter på, blink 4sec osv

 

Om kretsen blir trigget av impuls eller toggle har forsåvidt ingenting å si.

 

Supert om du får fikset et skjema til meg, happy nå

:thumbup:

 

mvh

Piloten

Lenke til kommentar

Problemet med mikrokontrollere er at de har en høy inngangsterskel, man må kunne programering og må kjøpe inn et relativt dyrt utviklingsett/programerer.

 

Kretsen består av:

en timer (555),

en OG-port (4081),

en JK-vippe (4027)

en dekadeteller (4017),

4 resistorer (2x100k og 2x10k),

2 kondensatorer (10nf og 2,2uF)

og 2 dioder (småsignaltype)

 

LED-driveren er bare et forslag, men bør fungere for såpass få LEDs som du skal ha. :) Merk: Ved oppstart/strømpåslag vil kretsen blinke for så å være av.

 

Jeg har desverre ikke anledning til å teste kretsen i praksis, men har gjort simuleringer på det, og ser ingen grunn til at den ikke skal fungere tilfredstillende.

post-26557-1176533229_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Problemet med mikrokontrollere er at de har en høy inngangsterskel, man må kunne programering og må kjøpe inn et relativt dyrt utviklingsett/programerer.

 

Kretsen består av:

en timer (555),

en OG-port (4081),

en JK-vippe (4027)

en dekadeteller (4017),

4 resistorer (2x100k og 2x10k),

2 kondensatorer (10nf og 2,2uF)

og 2 dioder (småsignaltype)

 

LED-driveren er bare et forslag, men bør fungere for såpass få LEDs som du skal ha. :) Merk: Ved oppstart/strømpåslag vil kretsen blinke for så å være av. 

 

Jeg har desverre ikke anledning til å teste kretsen i praksis, men har gjort simuleringer på det, og ser ingen grunn til at den ikke skal fungere tilfredstillende.

8380342[/snapback]

 

Da blas det febrilsk i ELFA katalogen her i huset, skal få bestillt og prøvd ut denne kretsen. Takker for tilbakemeldinger :)

 

Mvh

 

Piloten

Lenke til kommentar
Problemet med mikrokontrollere er at de har en høy inngangsterskel, man må kunne programering og må kjøpe inn et relativt dyrt utviklingsett/programerer.

 

Kretsen består av:

en timer (555),

en OG-port (4081),

en JK-vippe (4027)

en dekadeteller (4017),

4 resistorer (2x100k og 2x10k),

2 kondensatorer (10nf og 2,2uF)

og 2 dioder (småsignaltype)

 

LED-driveren er bare et forslag, men bør fungere for såpass få LEDs som du skal ha. :) Merk: Ved oppstart/strømpåslag vil kretsen blinke for så å være av. 

 

Jeg har desverre ikke anledning til å teste kretsen i praksis, men har gjort simuleringer på det, og ser ingen grunn til at den ikke skal fungere tilfredstillende.

8380342[/snapback]

 

Liker logiske puslespill så jeg kommenter litt alternative løsninger, ikke ment som kritikk av konstruksjonen.

 

U2B og U2C er som du sikkert har lagt merke til redundante rent logisk (men ok som isolerende buffer).

 

CLK på U4B burde ikke komme fra bryteren.

Det kommer mange pulser ved trykk som hver toggler JK, hva med å ta ene utgangen på U4A isteden?

Alternativt burde også fungere å bruke U4A CLK signalet som U4B CLK.

 

U2A funksjonen kan gjøres ved å trekke U4A QB til R(eset) på U1.

U2A funksjonen kan alternativt gjøres med U3 EN inngangen (det er også en AND gate med klokken bare innebygget i U3)

 

Ville også vurdert å bruke 4001 eller lignende inverterende gater istedenfor 4081 siden det da er lettere å lage mer komplekse funksjoner.

bl. a. kan man da erstatte diodene med logikk og om det bare er lite LED strøm drive den fra logikken direkte uten transistoren.

 

CMOS logikken i 4000 serien og 555 fungerer opp til ca 16V og ved høyere spenning bedres evnen til å drive strøm, så strømforsyningen kan være alt mellom 5 til ca 16V. (får kraftigere lys ved høyere spenning må eventuelt beregne formotstanden på nytt)

Lenke til kommentar

De fleste valg her er gjort med et mål for øye; å få til den ønskede funksjonen så enkelt som mulig. Både for trådstarter å bygge og for meg å designe. :) Men kontruktiv kritikk kan alle trenge. Jeg er på ingen måte en kløpper på digital-teknikk.

 

Følgende modifikasjoner er gjort:

U4:B-CLK taes fra U4:A (min idè var at overpulser ville blitt shuntet av R5 og med en liten konsensator i paralell ville nok dette fungert tilfredstillende, men denne løsningen er mye bedre.)

U2:A funksjon erstattet av U4:A-Q1 til U3-E, og U2:C fjernet

(om ikke komponentbesparende, så blir ihvertfall kretsen forenklet noe)

 

Jeg ser ikke helt poenget i å erstatte AND og diodene med annen logikk.

Jobber du med litt høyere spenning ville jeg koplet diodene i serie og drevet dem direkte, slik kons også foreslår.

post-26557-1176558773_thumb.jpg

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt poenget i å erstatte AND og diodene med annen logikk.

Jobber du med litt høyere spenning ville jeg koplet diodene i serie og drevet dem direkte, slik kons også foreslår.

8382180[/snapback]

 

Dette er gøy :)

 

Diodene inn på basen er jo en OR gate.

Det finnes begge polariteter av alle de signalene som går til AND gatene så det er lett å omsette AND gaten til en NOR med inverterte inngangsignaler (er likt funksjonelt).

Og med en NOR kan man da også lage OR gaten som dioden er, men trenger en NOR til i serie (inverter) (får en OR av to NOR).

NOR gate eksempler

 

Det trenges vel normalt en liten base motstand når en velger en NPN?

i praksis går det nok bra siden 4000 serien er så svak, makser ut på noen få mA ved 5V, og opp mot 30mA ved 15V.

Det siste betyr at man kan drive en eller fler LED uten formotstand fra en 4000 utgang. Vil man ha mer (2X) strøm kan man koble to like kretser i parallell som utgang osv..

Må bare passe litt på effektutviklingen i kretsen om spenningen er høy og det bare brukes en LED, blir fort noen hundre mW ved 15V.

 

U2:B kan kanskje fjernes om D2 drives av U3 Q0 ? (Denne pulser på halv frekvens og bare når tellingen løper)

edit: oops kanskje en ide å kikke på databladet for 4017... den teller helt anderledes en jeg trodde, glem det med U3 Q0 og D2. :blush:

Endret av kons
Lenke til kommentar

Ja, men da må AND portene erstattes med 2x3 NOR gates, og diodene av 2 gates. Da har vi jo fått en IC ekstra kun for å fjerne noen helt uskyldige dioder. Derfor så jeg ikke helt poenget :)

 

U3, blir helt feil ja. Man kunne vel også brukt et shiftregister serieinn-paralell ut da istedet for telleren, og da kunne man brukt den metoden. Et mulig alternativ. Da står man igjen med en AND gate. Hadde man bare fått erstattet den da, så kunne man droppet en hel IC. Hum...

 

Man bør ha en motstand på noen hundre/tusen ohm i serie ja, men i praksis er det neppe noe problem om man ikke har det.

Endret av NorthWave
Lenke til kommentar
Ja, men da må AND portene erstattes med 2x3 NOR gates, og diodene av 2 gates. Da har vi jo fått en IC ekstra kun for å fjerne noen helt uskyldige dioder. Derfor så jeg ikke helt poenget :)

 

U3, blir helt feil ja. Man kunne vel også brukt et shiftregister serieinn-paralell ut da istedet for telleren, og da kunne man brukt den metoden. Et mulig alternativ. Da står man igjen med en AND gate. Hadde man bare fått erstattet den da, så kunne man droppet en hel IC. Hum...

 

Man bør ha en motstand på noen hundre/tusen ohm i serie ja, men i praksis er det neppe noe problem om man ikke har det.

8383997[/snapback]

 

Tenkte at man ikke trengte invertere utgangen fra 555, da får det plass med 4x NOR.

Man kan ta 4011 (NAND) i steden for AND, da blir tegningen som den allerede er men diodene erstattes av en NAND (NAND med inverterte innganger == OR).

Så kan man doble driverstyrken med den siste NAND og droppe transistoren?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...