Gå til innhold

Hjelp med Pinnacle studio 10

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har noen filmer som er brent ut på dvd plater ved hjelp av en dvd opptaker, som jeg igjen har kopiert inn på datan. Problemet er at de er i feil format.

Jeg har prøvd å skrive .MPEG etter filnavnet så filen forandres, men når jeg henter inn filmen i windows movie maker så er det ikke lyd.

Jeg er langt ifra ekspert på filmredigering, jeg rangeres vel egentlig litt under nybegynner :blush: Men håper på hjelp her.

Er det noen som kan fortelle meg hva jeg gjør galt? Eller hvilke format jeg må gjøre om filene til? Eventuelt hvordan jeg gjør det?

Setter stor pris på all hjelp :)

Mvh Håvard

Endret av navara
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Redigeringsprosessen er svært dårlig å gjøre i Movie Maker, og jeg ville (som alltid) ambefale deg å prøve Vegas. Du kan få en 30 dagers prøveperiode fra dette nettstedet.

Da kan du redigere slike filer, også uten å endre navn.

Antar du har siste kodek på maskinen? Kan du i det hele tatt se en DVD film i Windows Media Player med lyd?

Ville unødig konvertert til annet format grunnet tap av kvalitet.

Lenke til kommentar

Takk for raskt svar! :)

På den stasjonære datan har jeg nettop installert pinnacle studio10 "tror det var det det het" men grunnet lite minne har den ikke plass nok til å redigere film :hmm:

Skal kjøpe mer minne til den etterhvert, men tenkte kanskje jeg kunne bruke movie maker på laptopen frem til minne blir kjøpt.

Jeg glemte forresten å skrive at det formatet filene ligger som når de er kopirt inn på datan er .VOB

Må det forandres for å redigere i f.eks Vegasus eller pinnacle?

Hei,

Redigeringsprosessen er svært dårlig å gjøre i Movie Maker, og jeg ville (som alltid) ambefale deg å prøve Vegas. Du kan få en 30 dagers prøveperiode fra dette nettstedet.

Da kan du redigere slike filer, også uten å endre navn.

Antar du har siste kodek på maskinen? Kan du i det hele tatt se en DVD film i Windows Media Player med lyd?

Ville unødig konvertert til annet format grunnet tap av kvalitet.

8378136[/snapback]

Lenke til kommentar

hmm.. det er vel 1024mb ram jeg har tror jeg? Også har jeg ikke mer enn rundt 100mb ledig minne :thumbdown:

Men det med .VOB filer, er det ett program jeg må ha for å gjøre om disse?

Antok det var *.vob ettersom det er det som brukes på DVD'er.

Det er med andre ord MPEG2 filer.

Hvor mye minne har du da? Må vell være ganske lite for at det ikke skal gå. Selv har jeg 1024 og synes det er alt for lite :p

8378277[/snapback]

Lenke til kommentar

I dag ble en ekstern harddisk på 250giga kjøpt inn så nå får jeg redigert filmen i Pinnacle studio. MEN, det er jo selvfølgelig ett lite problem her også! :mad:

Når jeg driver å redigerer filmen er hele programmet sykt tregt. Når jeg spiller av de små framene eller hva det heter, "de små filmklippene på rundt 10sekunder hver" så er det umulig å høre hva som blir sagt, eller se hva som skjer på filmen. Det stopper opp, og fortsetter ett stykke uti filmen.

Jeg regner med at problemet nok en gang er datan. Men hva må forbedres? Er det prosessoren som er for treg? Har jeg for lite ram?

Lenke til kommentar

Også har jeg ikke mer enn rundt 100mb ledig minne

Jeg antar at det er ledig plass på HD du mener med dette? Det er i så fall altfor lite til at Windows skal fungere. Da må du rydde plass på C-stasjonen, det hjelper ikke særlig mye at du har stor ekstern HD. Programmet bruker normalt C-stasjonen til mellomlagring. Og foreta en diskfragmentering etter ryddingen. --- Programmet burde gå veldig bra med 1024 MB ram. ---- VOB-filer må gis nytt navn for at Pinn. skal forstå dem. Høyreklikk på filen, og velg Gi nytt navn: Bytt ut VOB med MPG. De trenger ikke konverteres på noen måte. ----- Er det prosessoren som er det svake punktet, kan det kanskje hjelpe å lese Dan Hansen sitt innlegg på nva.no: Hjelp til valg av redigeringsprogram.

Lenke til kommentar

Som nevnt ovenfor her. 100 MB er alt for lite.

Har selv sittet å redigert på dette her, å har hatt problemer med å ikke en gang kunne få vist realtime preview.

Skaff deg mer diskplass. Sliter med samme problem, for råopptakene er fryktelig store. Men det er ikke så mye å gjøre. Harddisk er ikke så fryktelig dyrt lengre, og det trengs alltid god plass.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...