Gå til innhold

Overvarm bærbar, slår seg av, er det garanti?

Espein

Anbefalte innlegg

Min Acer Aspire 5102 kjøpte jeg ifjor høst.

Nå har den begynt å slå seg av mens den står stille på et bord uten noe under seg i normal romtemperatur, dette fordi den blir så sykt varm. Idag når jeg satt å så på film slo den seg av og 2 ganger tidligere ikveld når jeg var ute en tur. Har hendt tildigere også.

Kan jeg sende tilbake min maskin til PSdata og få de til å gjøre noe med dette?

Edit: BTW akkurat nå etter den har stått på en halv time er harddisk på 48 grader og CPU 83 grader.

Endret av Ludacris
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan også være at det ikke er skikkelig kontakt mellom CPU og kjøleribbe. Kan være flere grunner til dette. Hos meg hadde loddingen på to av festene til ribben løsnet i tillegg til at kjølepastaen var utrolig amatørmessig hatt på. Du kan jo undersøke litt selv først om du vil, mister ikke garanti el av den grunn. Støv tror jeg nemlig ikke går på garanti, så litt kjedelig om det er noe sånt og du sender den inn for "reparasjon".

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nett fått penger tilbake på reklamasjon pga. varmeproblem under tunge spill. Leverandør har 2 forsøk på å rette feilen. Om de ikke klarer rette feilen på 3. forsøk så er det penga tilbake. Min laptop var 6 mnd. gammel, men mener reklamasjon går godt over et år på laptoper.

Lenke til kommentar
Det vil jeg si.

Før lå den på 80-90 grader. (95 før idag) etter en time eller mindre.

Etter en rensk lå den på 40-43 grader etter noen timer.

Dessuten har jeg nå formatert HELE pcen så nå skal alt gå som smurt  :)

8471764[/snapback]

Bra det ordnet seg.

Ellers vil jeg bare påpeke er at det normalt er REKLAMASJON og ikke garanti man skal benytte seg av. Reklamasjonsretten er felt ned i norsk lov, mens garanti er en evt. tilleggsrettighet/ytelse som går utover det loven krever (hvis ikke er det ikke tillatt å kalle det garanti). Generelt har man har 2 års reklamasjonsrett, på ting som er ment å vare vesentlig lenger enn 2 år (som f.eks. en bærbar PC) er det 5 års reklamasjonsrett. Det er dessverre alt for mange, til og med butikker/forhandlere, som jo egentlig burde vite bedre, som roter med begrepene og ikke skjønner forskjellen på garanti og reklamasjonsrett. Når det gjelder garanti er det helt og holdent den som gir garantien som setter hvilke vilkår som gjelder, f.eks. at du ikke må bryte forseglinger osv., men når det gjelder reklamasjonsretten kan ikke produsenten på noen måte sette slike vilkår. Hvis produsenten skal kunne avvise reklamasjon må i så fall produsenten påvise at du faktisk har skadet produktet.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...