Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av Telenor ADSL

Anbefalte innlegg

Sitter med et Telenor ADSL som skal deles på flere maskiner. Har ADSL-box fra Zyxel (Prestige 650R-13) og der fungerer alt ok mot PC med Win 98SE, men når jeg kobler inn en Prestige 304 for å dele ADSL så får jeg ikke lenger summetone når jeg prøver å koble til. Har prøvd å skifte kabler mellom boksene, men uten å få kontakt. Kommunikasjonen fra 304'en og mot min lille verden med Mac(OS9)+ printere fungerer utmerket med uplink til en 8port switch, men andre veien? Not. Noen som har vært borti dette problemet - eller som har forslag til løsning?

daga :???:

[ Denne Melding var redigert av: daga på 2002-12-19 00:56 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-12-19 00:54, skrev daga:

Sitter med et Telenor ADSL som skal deles på flere maskiner. Har ADSL-box fra Zyxel (Prestige 650R-13) og der fungerer alt ok mot PC med Win 98SE, men når jeg kobler inn en Prestige 304 for å dele ADSL så får jeg ikke lenger summetone når jeg prøver å koble til.

Tja, får du lys i lampene på router og modem når du kobler disse sammen?

Du kan jo prøve og legge inn siste firmvaren i routeren.

Lenke til kommentar

Både modem og routeren lyser som den skal og det er skrevet inn brukernavn og passord i begge. Sitter her med en klam følelse av at det kan være noe krøll med IP-adresser pga. at begge enhetene ser ut til å bli levert med samme default IP og når jeg kjører konfig på routeren og sjekker trafikken er den ok på LAN siden men død på WAN..

Lenke til kommentar

Tada...kjent problemstilling..

Telenor har vel egentlig gjort instillinger, slik at ADSL for privatkunder er KUN beregnet til 1 pc.. skal du ha flere PC'er, setter dem opp etter alle kunstens regler osv, så er dete avogtil noen websider man ikke får tilgang til..

men har du derimot ADSL for bedrift, som koster noe mer, kan man ha ubegrenset antall pc'er på nett...

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-12-19 12:40, skrev daga:

...ryktene hos Telenor sier bare at det skal gå med en router bak modemet. Om ikke det stemmer så skal jeg tisse i lomma på han som solgte meg routeren sammen med abonnementet! daga

Det fungerer, men det kan hende du må sette opp online sin proxyserver i Ie for og få surfingen til og fungere skikkelig, adressen til denne finner du weben til TN.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet selv. Det viste seg at jeg hadde snublet i kabelen fra splitteren til modemet slik at den løsnet. Fant det ut etter først en time med surring i ruter instillingen.

PS. noen rutere trenger krysset kabel mellom wan og modem, eller kansje det er krysset kabel du har fra før. Har lest at noen modem også bruker krysset kabel til pc. Jeg er kanskje helt på jordet, men det er vergt et forsøk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...