Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Får NESTEN kontakt

Anbefalte innlegg

Har satt opp nettverk mellom bærbar og stasjonær via switch, og med bredbånd rett i switchen. Problemet er at jeg ikke får kontakt mellom maskinene. Jeg får kontakt på nettet på begge.

Men når jeg prøver å Map Network Drive finner den bærbare Workgroup'en og begge maskinene, men der stopper det. Den nekter å finne de hdd'ene jeg har satt opp til deling.

Den stasjonære klarer kun å finne Workgroup'en, ikke maskinene.

Kjører XP Prof på begge maskiner. Har prøvd å sette opp gjennom Set up small office or home network-wizard'en...

Hva kan feilen være? Har prøvd og prøvd, det er SIKKERT en elementær løsning på problemet. Jeg er ganske blank når det gjelder nettverk...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Firewallen står sikkert på på en eller begge maskinene. Det er ikke noe bra oppsett du har med mindre du har en firewall som er satt opp mellom switch og bredbånd. Har du ikke en egen firewall mellom switch og bredbånd så vil folk få tilgang til maskinen din hvis du slår av firewallen i XP.

Derfor bør du enten få en ekstern firewall eller ha to nettverkskort i den ene maskinen hvor du den ene går rett til bredbånd og det andre går til switchen og videre til den andre maskinen. Ulempen da er at den maskinen med direkte tilkobling mot bredbånd må stå på for at den andre maskinen skal ha tilgang til Internett.

Lenke til kommentar

Problemet er vedvarende. Har slått av Firewall-option på begge maskiner, men fremdeles klarer jeg ikke å share noen filer.

Altså, en oppsummering. Jeg har klart å sette opp nettverk nok til at begge maskiner klarer å komme seg på internett. Men ikke noe mellom maskinene. På Map Network Drive finner jeg nå KUN arbeidsguppen på begge maskinene. Ikke noe annet.

Hva er feil?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...