Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Blir omregistrering av bil billigere?


Plecto

Anbefalte innlegg

Omregistreringsavgiften

Finansdepartementet vurderer å fjerne dagens omregistreringsavgift og erstatte den med merverdiavgift på avansen ved omsetning av brukte kjøretøy. Det vurderes å beholde en lav og flat omregistreringsavgift. Departementet vil i løpet av 2006 sende et forslag om dette på høring, med sikte på å vurdere endringer i forbindelse med Revidert nasjonalbudsjett 2007.

 

Har lest og hørt, men aldri fått bekreftet. Skal omregistreringsavgiften blir billigere/fjernes? I så fall når?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har også hørt noe snakk om dette. Hørte på radioen at Vegvesenet var positive til en senkning i avgiften, siden det nåværende prisnivået ikke tilsvarte de faktiske kostnader ved omregistrering. Per i dag koster det Vegvesenet rundt 300,- å omregistrere et kjøretøy.

 

Dog er det en stund siden jeg har fått en oppdatering på status i denne saken.

Lenke til kommentar

Mva på Avanse ved omsetning av kjøretøy?

 

så istedet for en omreg. avgift som rævkjører oss så får vi 23% mva. på fortjenesten som rævkjører oss?

 

Noen som vet den faktiske prosentsatsen det vurderes i såfall og evt. har regnet litt på det? Kall meg en kyniker, men jeg TVILER på at staten kommer til å gjøre noe som helst som vil forårsake at de får inn mindre penger...heller omvendt.

Lenke til kommentar

ALDRI tro på noe som heter avgiftslette for oss bileiere. Enten er det snakk om en fordekt økning av avgifter bare det er skjult som noe annet (som CO2 avgiften), ellers så finner de på nye avgifter for å tjene penger. Disse avgiftene blir jo selvfølgelig begrunnet med positive ting, som miljø (klassiker).

 

Det har aldri i historien vært noen avgift på bil som har forsvunnet av seg selv, uten at det har blitt pålagt enn høyere avgift. Godt eksempel her er vel blyavgiften i sin tid.

 

Nei bilene er nok politikerenes skattekister på fire hjul.

 

Selv sikkerhetsutstyr i bil legger de høye avgifter på, ting som faktisk redder liv.

 

Man får ingenbting igjen som bilist. Som takk får man bomfinansierte veier der tunnell takene kan rase i hodene på en fordi man skulle spare penger ved arbeidet.

 

De veiene som ikke er bomfinansierte, de forblir lappetepper. Skal mye til for at en strekning for ny asfalt.

 

Hvis man er så uheldig å bo utenfor tettstedene og får ny asfalt (sikkert første gang siden 60- 70 tallet), så kan du banne på at de ikke gjør skikkelig arbeid. I Telemark la man ny asfalt som bulte opp neste vår. Grunnen var at man ikke gadd å bruke penger på å frostsikre veien. Neste vår kom lappeteppene fram igjen.

 

Sier litt om mentaliteten til politikerene, og det er her problemet også ligger. Mens dansker, svensker og tyskere ser på god vei som trafikkøkonomisk, er det dessverre et helt annet syn i Norge historisk sett. Her i Norge er bil fortsatt et samfunnsgode, og slik ser man også på veiene. Slik at man tenker at de skal være heldige som har en vei.

 

Så noe skattelette på bil har jeg ikke dessverre noe tro på, uansett hvilket parti det kommer fra.

Lenke til kommentar
Har også hørt noe snakk om dette. Hørte på radioen at Vegvesenet var positive til en senkning i avgiften, siden det nåværende prisnivået ikke tilsvarte de faktiske kostnader ved omregistrering. Per i dag koster det Vegvesenet rundt 300,- å omregistrere et kjøretøy.

 

Dog er det en stund siden jeg har fått en oppdatering på status i denne saken.

8379370[/snapback]

Og det er Tollvesenet som får pengene for omregistreringen. :)

Uansett, det kan f.eks koste enten 1400 eller 25.000 å omregistrere et kjøretøy, og noen ganger er det mindre jobb å omregistrere det kjøretøyet eier betaler 25.000 for å omregistrere, så det er ikke helt fair det systemet. :)

 

Moms på avansen gjeld vel forhandlere? En privatperson har vel sjeldent noe avanse på bil, de fleste kjøper bilen og selger den en viss tid senere, som oftest for LAVERE pris enn kjøpsprisen. Biler øker ikke ofte i verdi.

 

Men en lav og fast avgift hadde vært fint, bare den ikke blir alt for høy. Et annet alternativ er å sette en maksgrense på omregavgift. Slik at de eldste bilene fremdeles koster 1400 å omregistrere, mens f.eks maks 6000 for de aller nyeste. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...