Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Det er alt for mye snakk om kamera og teknikk.

Slenger derfor opp et bilde til felles

bes[kuelse/spottelse]

http://home.no.net/volve/share/Bilde-2002_1207AN.JPG

Bildet viser Nidarosdomen med røyken fra forbrenningsanlegget på Tiller som soler seg i solnedgangen. Bildet er tatt på dagen av bybrannen i Trondheim.

:smile:

[ Denne Melding var redigert av: Shrek på 2002-12-19 00:32 ]

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 3 uker senere...
Bra! Interresant effekt det med den lysende røyken.

Men det er litt mye støy. Lengre eksponering kunne kanskje begrenset det. Fargene i kontrast-overgangen mellom Nidarosdomen og bakgrunnen kan kanskje fikses litt på i photoshop.  

Ellers meget pent komponert.

Har dere noen forklaring på den lilla fargen i kontrast-overgangen?

Tror ikke det er kromatisk feilbryting. Da skulle det vært på andre siden av spiret også...

Lenke til kommentar

Jeg ser at feilbrytningen faktisk er på begge sider av spiret - grønt på venstresida og lilla på høyresida... Dette er imidlertid relativt lett å fjerne.

Av EXIF-infoen ser jeg at det er Fuji s304 med 36mm, dette er vel ca. 6x zoom? Det er kan kanskje være det som gjør at bildet har litt støy. Kanskje større lukkeråpning og kortere eksponeringstid kunne løst det, eventuelt lavere ISO? Støyreduksjon/stabilisator hadde vel også vært tingen, men det har vel ikke s304.

Flott bilde! Jeg var dessverre på skitur mens brannen herjet som verst, så det er årsaken til at jeg ikke kom med på bildet :)

Lenke til kommentar
Jeg ser at feilbrytningen faktisk er på begge sider av spiret - grønt på venstresida og lilla på høyresida... Dette er imidlertid relativt lett å fjerne.

Av EXIF-infoen ser jeg at det er Fuji s304 med 36mm, dette er vel ca. 6x zoom? Det er kan kanskje være det som gjør at bildet har litt støy. Kanskje større lukkeråpning og kortere eksponeringstid kunne løst det, eventuelt lavere ISO? Støyreduksjon/stabilisator hadde vel også vært tingen, men det har vel ikke s304.

Flott bilde! Jeg var dessverre på skitur mens brannen herjet som verst, så det er årsaken til at jeg ikke kom med på bildet :)

Takk for ros og analyse (alle sammen)!

Kameraet har nok hverken mer lukkeråpning å ta av eller lavere ISO

(fast på 100 ISO), og bildet er tatt fra brua ved SAS hotellet på maks zoom. At kameraet har litt mer støy enn vanlig tror jeg at jeg må leve med.

Det ser ut som om feilbrytningen dempes pga den lyse kanten som ligger rundt siluettene pga oppskarpingen som er lagt på av kameraet. S304 er kjent for lite feilbrytning, dette må da vel også regnes som veldig lite??

Lenke til kommentar

Da kan du få et bilde fra brannen hos meg istedetfor :-? Det var jo

selvsagt derfor jeg dro med meg kameraet den dagen. Jeg kjøpte

faktisk kameraet hos Simon Engen (som var en av butikkene som brant) bare et par uker før brannen...

http://home.no.net/volve/share/Bilde-2002_1207AF.JPG

Lenke til kommentar

Da kan du få et bilde fra brannen hos meg istedetfor :-? Det var jo

selvsagt derfor jeg dro med meg kameraet den dagen. Jeg kjøpte

faktisk kameraet hos Simon Engen (som var en av butikkene som brant) bare et par uker før brannen...

http://home.no.net/volve/share/Bilde-2002_1207AF.JPG

Jeg hadde heldigvis en veldig fin skitur. Og bilder fra brannen fins jo i massevis, blant annet på www.adressa.no så det er ikke så farlig. Jeg får heller ta bilder av kvartalet når de har bygd det opp igjen.

Og kanskje jeg får ta med meg kameraet på flere skiturer.

Lenke til kommentar

At kameraet har litt mer støy enn vanlig tror jeg at jeg må leve med.  

Jeg tror nok det. Det er jo relativt mye støy også på de andre bildene du har i samme katalogen...(jeg tok meg frihet til å kikke på alle;)

Det er litt sånn også på mitt kamera, men det er kun innendørs med lite lys. På utendørs nattbilder er problemet mindre for min del, og i dagslys er det ikke noe problem i det hele tatt.

Lenke til kommentar

At kameraet har litt mer støy enn vanlig tror jeg at jeg må leve med.  

Jeg tror nok det. Det er jo relativt mye støy også på de andre bildene du har i samme katalogen...(jeg tok meg frihet til å kikke på alle;)

Det er litt sånn også på mitt kamera, men det er kun innendørs med lite lys. På utendørs nattbilder er problemet mindre for min del, og i dagslys er det ikke noe problem i det hele tatt.

Obs:

2 av Filene med DSC..... filnavn er tatt med det nye Fuji A202 fastfokus kameraet til 2000 kr. Et av dem viser en linsefeil (vi byttet det kameraet), og det andre viser et bilde i makromodus med det andre, og aksepterte kameraet.

Lenke til kommentar
Obs:  

2 av Filene med DSC..... filnavn er tatt med det nye Fuji A202 fastfokus kameraet til 2000 kr. Et av dem viser en linsefeil (vi byttet det kameraet), og det andre viser et bilde i makromodus med det andre, og aksepterte kameraet.

Ah. Jeg var visst litt rask der ja. Det er vel dette bildet som har linsefeilen antar jeg? (selv om dette bildet faktisk er det av de tre bildene som ble endret sist)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...