Gå til innhold

Hvilke jobber som bachelor i øk. og ledelse?

Anbefalte innlegg

Hei folkens.

Jeg får meg en bachelorgrad i økonomi og ledelse fra Høgskolen i Bodø nå i mai. Har egentlig planer om å fortsette studier til mastergrad (siviløkonom) enten her i Bodø eller på BI. Er garantert plass i Bodø, og har søkt på BI.

Men hvis det nå skulle vise at jeg ikke hadde lyst til å gå mere skole nå, og vil søke jobb. Hva slags stillinger finnes da der ute for "bachelorer"? Eksempelvis i Oslo.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her tror jeg det er mye feil ute og går, PricewaterhouseCoopers er hovedsaklig et revisjonsselskap, dvs at din kamerat trolig har fått stillingen revisjonstrainee. De driver også med juridisk rådgivning og økonomi-/regnskapsrelatert rådgivning. Disse jobbene er det imidlertid nesten bare advokater og siviløkonomer som gjør.

PricewaterhouseCoopers driver ikke med regnskapsføring såvidt jeg vet. Konsulentdelen av PwC ble skilt ut og kjøpt av IBM for noen år siden.

Bachelorer i øk.adm har vanskeligere for å få jobb i nedgangstider og stiller som regel bak i køen så lenge det er kandidater med masterutdannelse å velge blant, så jeg vil generelt anbefale mastergrad. De beste jobbene som trainee, konsulent, analytikere, etc krever nesten alltid mastergrad.

Om du ønsker å finne jobber for kandidater med bachelor så står som regel ønsket utdanningsnivå oppgitt der jobbene krever master- eller sivilgrad. De andre er ofte åpne for bachelorer.

Lenke til kommentar
Her tror jeg det er mye feil ute og går, PricewaterhouseCoopers er hovedsaklig et revisjonsselskap, dvs at din kamerat trolig har fått stillingen revisjonstrainee. De driver også med juridisk rådgivning og økonomi-/regnskapsrelatert rådgivning. Disse jobbene er det imidlertid nesten bare advokater og siviløkonomer som gjør.

PricewaterhouseCoopers driver ikke med regnskapsføring såvidt jeg vet. Konsulentdelen av PwC ble skilt ut og kjøpt av IBM for noen år siden.

Bachelorer i øk.adm har vanskeligere for å få jobb i nedgangstider og stiller som regel bak i køen så lenge det er kandidater med masterutdannelse å velge blant, så jeg vil generelt anbefale mastergrad. De beste jobbene som trainee, konsulent, analytikere, etc krever nesten alltid mastergrad.

Om du ønsker å finne jobber for kandidater med bachelor så står som regel ønsket utdanningsnivå oppgitt der jobbene krever master- eller sivilgrad. De andre er ofte åpne for bachelorer.

8393922[/snapback]

Hehe, greit å oppklare med litt fakta :)

Per i dag er det et sultent arbeidsmarked, men vanskelig å si hvordan det er om 3 år. Uansett er en bachelor i øk. og ledelse såpass generell at man bør ha noe ekstra for å skille seg ut i mengden.

Selv er jeg ferdig med min bachelor i internasjonal markedsføring om 2 mnd, og håper på å komme inn på master i USA. Tenker slikt at man stiller sterkt med master om 2 år, spesielt fra utlandet, og når man fortsatt er så ung og har muligheten til å la Lånekassen "finansiere" en utdannelse i utlandet er det vel egentlig ikke noe å lure på :)

Lenke til kommentar

8393922[/snapback]

Hehe, greit å oppklare med litt fakta :)

Per i dag er det et sultent arbeidsmarked, men vanskelig å si hvordan det er om 3 år. Uansett er en bachelor i øk. og ledelse såpass generell at man bør ha noe ekstra for å skille seg ut i mengden.

Selv er jeg ferdig med min bachelor i internasjonal markedsføring om 2 mnd, og håper på å komme inn på master i USA. Tenker slikt at man stiller sterkt med master om 2 år, spesielt fra utlandet, og når man fortsatt er så ung og har muligheten til å la Lånekassen "finansiere" en utdannelse i utlandet er det vel egentlig ikke noe å lure på :)

8394661[/snapback]

Du tok altså ikke advarslene mine mot å studere i usa? :whistle:

Jau du får no sjå korleis det heng saman.

gorber: Selv om du har studert øk. og ledelse så får du nok ikke lede noe som helst som en nybegynner med en fersk bachelor grad. Og hvorfor vil du studere på BI da? Alle vet at BI er ett samle sted for rike pappagutter som ikke er smart nok til å komme inn på NHH. :yes:

Lenke til kommentar
Du tok altså ikke advarslene mine mot å studere i usa?  :whistle:

Jau du får no sjå korleis det heng saman.

gorber: Selv om du har studert øk. og ledelse så får du nok ikke lede noe som helst som en nybegynner med en fersk bachelor grad. Og hvorfor vil du studere på BI da? Alle vet at BI er ett samle sted for rike pappagutter som ikke er smart nok til å komme inn på NHH.  :yes:

Hehe, du har en del krasse uttalelse om det meste, så jeg tar det litt med en klype salt ;) Dessuten er jeg en såpass sta person at jeg tror egentlig aldri på andres erfaringer, og må oppleve noe selv før jeg tror på det. Hvilket ofte er bra, siden andres erfaringer og meninger (f.eks. dine meninger om militæret, BI, og snart USA) absolutt ikke korrelerer med mine egne :D

At man ikke får lede noe som nyutdannet er vel egentlig bare tull. Svært mange som går ut fra BI går inn i jobb som f.eks. prosjektleder. Regner med dette også gjelder som som går ut fra HiBo, NHH, TØH osv.

Lenke til kommentar
gorber: Selv om du har studert øk. og ledelse så får du nok ikke lede noe som helst som en nybegynner med en fersk bachelor grad. Og hvorfor vil du studere på BI da? Alle vet at BI er ett samle sted for rike pappagutter som ikke er smart nok til å komme inn på NHH.

Jeg forventer ikke å lede noe enda, jeg sjekker akkurat nå bare muligheten for hva man kan få.

Jeg vil vurdere å studere på BI fordi jeg absolutt ikke vil bo i Bergen. Jeg vil bort fra Bodø fordi det er et elendig klima her, og da flytter man jo ikke til Bergen.

Utlandet er ikke aktuelt, da det ikke lar seg kombinere med kone og datter.

Det blir nok enten å fortsette her i Bodø, eller å flytte til Oslo og gå på BI der.

Lenke til kommentar
Hehe, du har en del krasse uttalelse om det meste, så jeg tar det litt med en klype salt ;)  Dessuten er jeg en såpass sta person at jeg tror egentlig aldri på andres erfaringer, og må oppleve noe selv før jeg tror på det. Hvilket ofte er bra, siden andres erfaringer og meninger (f.eks. dine meninger om militæret, BI, og snart USA) absolutt ikke korrelerer med mine egne :D

At man ikke får lede noe som nyutdannet er vel egentlig bare tull. Svært mange som går ut fra BI går inn i jobb som f.eks. prosjektleder. Regner med dette også gjelder som som går ut fra HiBo, NHH, TØH osv.

8394671[/snapback]

Jeg kan skrive under på at man ikke går direkte fra BI eller andre institusjoner og inn som prosjektleder. Hvem skal du da lede? Vaskedamer? Vil ikke akkurat kalle det prosjektledelse, men alt er relativt. Det kreves som regel noen års erfaring innen et fagområde før man får lede noe.

Lenke til kommentar

Det er vanlig at revisorer får betalt for å ta HRS (Høyere Revisorstudie) som blir mastergraden dersom man ikke allerede har en annen mastergrad. Man får ca 60% av lønnen og dekket alle utgifter forbundet med studiemateriell. Skattemessig er ordningen svært god.

Imidlertid krever det enda en ekstra hard periode på skolen og jeg er ikke så sikker på at lønnstapet dekkes inn av høyere lønn i fremtiden når man sammenligner med andre karriereveier.

Lenke til kommentar
Hehe, du har en del krasse uttalelse om det meste, så jeg tar det litt med en klype salt ;)  Dessuten er jeg en såpass sta person at jeg tror egentlig aldri på andres erfaringer, og må oppleve noe selv før jeg tror på det. Hvilket ofte er bra, siden andres erfaringer og meninger (f.eks. dine meninger om militæret, BI, og snart USA) absolutt ikke korrelerer med mine egne :D

8394671[/snapback]

Jeg kan skrive under på at man ikke går direkte fra BI eller andre institusjoner og inn som prosjektleder. Hvem skal du da lede? Vaskedamer? Vil ikke akkurat kalle det prosjektledelse, men alt er relativt. Det kreves som regel noen års erfaring innen et fagområde før man får lede noe.

8396872[/snapback]

Ja, du kan skrive under både her og der for min del :) Så lenge ingen av oss gir noen håndfaste kilder på det blir det ord mot ord.

Lenke til kommentar

Jepp, så får folk heller vurdere kildene - en student eller en i arbeidslivet.

Å gå rett til prosjektlederstilling tilhører sjeldenhetene, men det kan selvfølgelig ikke utelukkes. Derimot sier det seg selv at dette ikke kan være noe gjevt prosjekt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...