Dotten Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Kadra skal angivelig ha blitt banket opp av 7-8 menn fordi hun "tråkket på Koranen". http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=150263 Det spekuleres i at bakgrunnen er hennes uttalelser om at Koranen bør tolkes på nytt. VGs kommentator skriver at hun bør ha minst fire millioner livvakter. Referer da til den norske befolkning som bør verne om henne og verne om ytringsfriheten. Han har selvfølgelig rett, slik jeg ser det. Men allikevel ser det ut til at folk blir banket opp for å ytre sin mening i Norge anno 2007. Det virker på meg, etter både debatt rundt blasfemiparagraf og saken med karikaturene av Muhammed, som at det spesielt er religiøse grupperinger som har problemer med ytringsfrihet. Medfører dette riktighet, og om så hvorfor? Bør de miste oppholdstillatelsen? Diskuter den delen her Del dine meninger om saken, men en saklig og høflig tone er å foretrekke. Lenke til kommentar
ShaNickolas Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Helt utrolig hva folkegrupper blir tvunget til å tro på. Minner meg om så mye rart Som fks overtrampet nazityskland gjorde mot sitt eget folk . La dem tro på en løgn, resten klarer de å gjøre selv Lenke til kommentar
Semikolon Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Denne saka er både trist og forkastelig. Eg har ikkje hørt det Kadra har sagt om koranen i dette tilfellet, men eg har fått inntrykk av at ho ikkje er den typen person som kjem med usaklige og useriøse innspill om ting. At kvinnesynet i enkelte kulturar, eller faktisk dei fleste, er negativt er så sant som det kan bli, og eg syns det er på tide at det blir tatt opp og gjort noko med. eg hørte Kadra på radioen idag og ho hørtes veldig redd og lei seg ut. eg håpar det går bra og at slikt ikkje skjer igjen. eg blir direkte sint av slike ting. Håpar dei ansvarlege får straff som fortjent. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Det virker på meg, etter både debatt rundt blasfemiparagraf og saken med karikaturene av Muhammed, som at det spesielt er religiøse grupperinger som har problemer med ytringsfrihet. Medfører dette riktighet, og om så hvorfor? 8375844[/snapback] Kanskje det har mye med måten man evt. bruker ytringsfriheten? Dvs. om hun hadde argumentert "sivilisert" imot Koranen/Islam, og ikke på en simpel/vulgær måte, som noen oppfatter det. Samme kan vel sies om disse som lagde videoer om den thailandske kongen. Disse var vel temmelig ufine og satte derfor sinnene i kok. Men uansett så forsvarer det selvfølgelig ikke at man gyver løs med vold på en som fremsetter en ytring. Lenke til kommentar
teflonpanne Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Det virker på meg, etter både debatt rundt blasfemiparagraf og saken med karikaturene av Muhammed, som at det spesielt er religiøse grupperinger som har problemer med ytringsfrihet. Medfører dette riktighet, og om så hvorfor? 8375844[/snapback] Kanskje det har mye med måten man evt. bruker ytringsfriheten? Dvs. om hun hadde argumentert "sivilisert" imot Koranen/Islam, og ikke på en simpel/vulgær måte, som noen oppfatter det. Samme kan vel sies om disse som lagde videoer om den thailandske kongen. Disse var vel temmelig ufine og satte derfor sinnene i kok. Men uansett så forsvarer det selvfølgelig ikke at man gyver løs med vold på en som fremsetter en ytring. 8377378[/snapback] og jeg som trodde det var hun som argumenterte sivilisert mens det var de som svarte på en simpel/vulgær måte.. rart hvordan du klarte å vri den så det er hennes feil istedenfor. hvor er feministen heikki holmås for å støtte opp om kampen mot kvinneundertrykkelse i islam? Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 - Islamsk råd er en mafia http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=171203 "(VG Nett) Flere norske muslimer mener Islamsk råd er udemokratisk og snerversynt. Jurist og muslim Mohammad Hussein mener Islamsk råd Norge kan sammenliknes med en mafiavirksomhet. ... - Hvem har sagt at disse imamene er muslimske ledere, de er bare en mafia, som verver hverandre, sier Hussein. ... - Ingen som sitter i Islamsk råd er demokratisk valgt. Alle er radikale muslimer fra Hamas eller radikale grupper i Pakistan. De representerer ikke muslimene i Norge, mener han. ... - Islamsk råd opptrer som representanter for alle andre kulturelle muslimer i Norge og de får mye økonomisk støtte. Det må det bli slutt på. Deres meninger stemmer ikke overens med flertallet med muslimsk bakgrunn. Det er et udemokratisk råd og de gir et galt bilde av islam og kulturelle muslimer, mener Azmeh Rasmussen." Kanskje norske politikere burde høre litt på disse folka her, istedet for å øse ut cash til fundamentalister? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 (endret) Jeg skulle egentlig skrive et litt sarkastisk innlegg om hvordan hun bare har seg selv å takke som provoserer muslimer på denne måten. Altså, samme argumentasjon som ble brukt under karikaturstriden. Men så så jeg at det ble oppfordret til saklighet, så jeg bestemte meg for å bare fortelle hva jeg tenkte i stedet... Ser ellers positivt på det som kommer frem i artikkelen klilleng linker til. Hvis moderate muslimer slipper til så blir det nok bedre. Endret 13. april 2007 av Pricks Lenke til kommentar
Lakus Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Når jeg så hun på nyhetene i går(?) så tenkte jeg bare en ting! "hun kommer til å få bank" Er det rart vi synes de er brutale?? Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Men allikevel ser det ut til at folk blir banket opp for å ytre sin mening i Norge anno 2007. Det skjer da hele tiden. Gå på byen en Lørdagskveld og kaller alle du treffer for jævla idioter. Så ender du nok opp med et par på trynet du også. Ja jeg vet, det er et crappy eksempel og jeg ser såklart forskjellen, men mener at i teorien er det egentlig det samme. Og det er en like bullshit grunn for å banke noen. Folk bør få si hva de mener, uten at fysisk vold skal blande seg inn i det. At man banker noen pga deres politisk syn er riktig nok mye mer avskyelig og patetisk. Men det er egentlig mye mer vanlig å tråkke på yttringsfriheten enn man ofte tror. Lenke til kommentar
Varmo Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Denne saka er både trist og forkastelig. Eg har ikkje hørt det Kadra har sagt om koranen i dette tilfellet, men eg har fått inntrykk av at ho ikkje er den typen person som kjem med usaklige og useriøse innspill om ting. 8375877[/snapback] Deler det inntrykket med deg. Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Jeg synes det er på tide vi løfter tabu-sløret av religionskritikk (nei ikke islam-kritikk). Det er godtatt å kritisere en person for logiske tankefeil ved mattematikk eller samfunspørsmål som hvorvidt man burde godta voldtekt eller ikke. Hevder personen at svaret på en mattematisk utregning er riktig, selv om alle logiske tegn viser den er gal - blir personen kritisert for et bastant og ubegrunnet utsagn. Hans irrasjonale tankegang blir utsatt for kritikk. Hevder en person at voldtekt burde godtas blir han også utsatt for kritikk for en irrasjonell og usmakelig tankegang. Dette er logiske reaksjoner på irrasjonal tankegang. Når vi kommer til religion, så blir det automatisk påført et kritikkimmunt slør over hele debatten. Det er plutselig ikke lov å opptre med samme kritikk for irrasjonalitet på dette området sammenliknet med hva vi ville forvente av kritikk på alle områder. 'La han da få tro det han vil'. 'Hvem er du til å hevde at gud er usann?'. Dette gir religion en ufortjent respekt og skjold mot rasjonelle mennesker som vil påpeke irrasjonaliteten i all religiøs tankegang. Når vi systematisk respekterer religiøs irrasjonal tankegang - hvordan skal vi få bukt med mennesker som drar denne tankegangen over til handlinger, som demonstrert her? Et argument som trolig vil komme frem i debatten ang. dette er hvorvidt hun viste mangel på respekt ovenfor det islamistiske samfunnet og deres trossyn. Hvorfor setter man respekt ovenfor irrasjonelle overbevisninger fremfor ærlig kritikk og påpekning av gale tankeganger - slik man ville gjordt på alle andre områder der mennesker hevder bastante utsagn? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Helt enig med Fredrik. Religion skaper mange problemer, et par av hovedgrunne til det er dogmatisk etikk og krav om konformitet. Rett og galt er ferdig definert fra Gud. Og det å tenke selv, for eksempel akseptere at en kvinne har sex, det er å sette seg opp mot Gud. Og det er jo ikke noe et menneske kan gjøre. Folk som prøver å bryte ut og tenke selv blir svært lett stemplet og utstøtt som syndere som ikke følger den rette sti. Når det gjelder Islam så har muslimer to valg, enten følge en etikk som er på kollisjonskurs med de menneskerettigheter det norske samfunnet stort sett verdsetter. Og da tenker jeg spesielt på det å gi kvinner frihet. Eller de med mykne sitt forhold til sin religion, og dermed komme på kant med en del av det muslimske miljøet. Kristendommen har vært igjennom en prosess og blitt svært moderat, og mange muslimer er også moderate. Men det er klart at dette er en utvikling som en god del andre muslimer missliker. De ser jo hvor utvannet kristendommen har blitt. Så det er selvsagt en del muslimer som tviholder på tradisjonene. Så religion generelt, og tydeligvis Islam spesielt, medfører konflikter. Konflikter internt og konflikter i forhold til omverdenen. En konsekvens av konformitet, som jeg nevnte, er gruppetenking og gruppeoppførsel. Når man er vant med å holde seg til gruppen, og vet hvor vanskelig det er å bryte ut, så forsterkes gruppetenkingen. Dette gir grobunn for gjengdannelse og ekstremistisk tankesett, da man gjerne innad i gjenger forsterker hverandres holdninger mot det mer ekstreme. Fordi det er vanskelig å bryte med gruppens tenking, da man risikerer å bli utstøtt og kanskje utsatt for vold. Personlig ønsker jeg å motarbeide all religion. Ikke gjennom forbud, men å fjerne tilrettelegging, slik som øknomisk støtte. Men viktigere for å bekjempelsen av ekstremisme er bedre integrering. Muslimer i faresonen, både de som opplever overgrep direkte, og de som ikke ser noen utvei ut av et miljø med tankegang de ikke trives med, bør få mest mulig kontakt med det norske samfunnet på andre måter. Ved å ha andre miljø å støtte seg på i konfliktsituasjoner så blir man mindre avhengig av miljøet man er i konflikt med. Selv om jeg i utgangspunktet er for kontantstøtten ser jeg at barnehager er en måte å få kvinnelige muslimer i kontakt med det norske samfunnet på. Og norskopplæring er spesielt viktig. Kontakt er ikke nok, hvis man ikke kjenner språket. Og tvunget opplæring er viktig, slik at ingen skal kunne hindre sine koner i få denne opplæringen. For meg er det helt åpenbart et religion er kjernen i problemet. Når voldsmennene sitterer koranen under overgrepet, så burde det være åpenbart for selv de aller mest politisk korrekte at religion er en viktig faktor. Problemet kan ikke løses ved å forby religion, men jobbe for bedre integrering, og mot gettofisering, subkulturer og gjengdannelse. og på lengre sikt, fjerne all tilretteleggelse for religion. Lenke til kommentar
Mr. Bojangles Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 (endret) Viser dessverre nok en gang at mesteparten av den muslimske verden fortsatt lever i middelalderen. Drit i om man tråkker på koranen, det er bare en jævla bok. Norges lover burde kommet før koranen, men dessverre er det ikke slik for alle. Endret 14. april 2007 av EvenT Lenke til kommentar
b0nna Skrevet 14. april 2007 Del Skrevet 14. april 2007 Skal passe seg litt nå Kadra. Et par "krenkende" uttalelser så venter eksil med Shabana og Deeyah. Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Jeg syntes vi kan sette på saken.. Edit: Bauges synspunkt er relatert til emnet. Endret 17. april 2007 av überGoliath Lenke til kommentar
Fredrik- Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Jeg syntes vi kan sette på saken.. 8403965[/snapback] Jeg synes det er synd på fyrn igrunn Lenke til kommentar
toysegutten Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 (endret) Jeg syntes vi kan sette på saken.. 8403965[/snapback] Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte. Uff, for en fyr. Men offtopic. Endret 17. april 2007 av toysegutten Lenke til kommentar
Acrid Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Om jeg møter Kadra på Ivars Kro, Elm eller Tut skal jeg joggu rive i et par white russian og noen liter øl. Hun har mer bein i nesa enn en jøde og et nesehorn til sammen. Heia! Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 17. april 2007 Del Skrevet 17. april 2007 Kanskje hun er en golddigger?.. Er du muslimsk jente å sier noe kontroversielt om muslimer, er det plenty av media og politiske krefter som griper det begjærlig og gir deg økonomiske bidrag. Hun har fått leilighet å bo i (av TV2), div. pengegaver og prispenger, fått gå på privatskole osv. Har man ikke annet å gjøre, kan islam-kritikk bli et levebrød.. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 18. april 2007 Del Skrevet 18. april 2007 Ja, hvilket fantastisk levebrød. Et levebrød der mange er ute etter å skade eller til og med drepe deg. Et levebrød der du blir utsatt for forferdelige personangrep og latterliggjøring. Ja, litt av et levebrød. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå