Gå til innhold

Hjelpearbeider eller lærling?

SSSø

Anbefalte innlegg

Det har seg nå slik at jeg skal på jobbintervju på torsdag på en jobb jeg er ganske sikker på å få. Det virket som om jeg selv kunne få velge om jeg ville bli ansatt som lærling eller hjelpearbeider. Og nå lurer jeg på hva jeg vil. Målet mitt er å ta fagbrev, men har forstått at det kan jeg gjøre uansett.

Lønn er ikke det viktigste her (men selvfølgelig; det taler jo for hjelpearbeider). Jeg er ute etter enkleste og raskeste veien til fagbrev, og jobb videre. Som lærling er jeg jo på ingen måte sikret ansettelse etter læretiden, men som hjelpearbeider er jeg jo egentlig vanlig ansatt.

Har jeg forstått det riktig må jeg gå 3-4 år som lærling før jeg kan gå opp til fagprøve, da jeg kun har et kurs og en VK1-eksamen fra før.

Sorry for rotete innlegg, men jeg takker for alle tips.

edit; gjelder anleggsgartner i Bergen (stor etterspørsel).

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du må gå 3-4 år som læring før du får fagbrev, ville jeg valgt hjelpearbeider. Minstelønn som hjelpearbeider er 120kr/time, som læring er vel rundt 50kr/time det første året vanlig. La oss si at du går lærling i 4 år... Hjelpearbeider må vel gå 5 år for å få fagbrevet (ikke skyt meg om det er feil), noe som vil si at du vil tjene en god del mer som hjelpearb.

Jeg ville uansett ha reknet litt på lønningene i forhold til hvor lenge du må jobbe som hjelpearb/lærling.

Lenke til kommentar

Tror ikke jeg må gå noe lengre om jeg velger enten det ene, eller det andre (men er vel egentlig ikke helt sikker). Men om det er slik du sier det, så er det jo egentlig greit nok for meg å tjene lite som lærling de første årene mens jeg fremdeles bor hjemme, og heller få fagbrev fortere og gå opp i lønn når jeg bor for meg selv.

Lurer litt på forskjellen sånn rent fagmessig. Arbeidsgiver har vel et visst ansvar om du er ansatt som lærling, og hvordan blir dette om du er hjelpearbeider?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har nå skaffet meg litt mer info om temaet og funnet ut at jeg må gå 5 år som hjelpearbeider før jeg kan ta fagbrev, mens som lærling kommer jeg unna med 3 - 3,5 år (hjelpearbeider siste halve året). Vil også ha mye flere rettigheter og bedre oppfølging som lærling. Så jeg satser på det.

Har forresten fått jobben nå. Begynner til sommeren etter eksamen. Gratuler meg.

Endret av Arbakadarba
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...