Gå til innhold

Playstation 3 salget stuper

Anbefalte innlegg

Stemmer at PS3 ikke lenger er den rimeligste Blu-ray-spilleren på markedet, ei heller den beste til den prisen. Slik det er i dag så er PS3 en god løsning, men akkurat som med DVD vil teknologien på fremtidige Blu-ray-spillere gå fort som faen og om et år eller to vil spilleren på PS3 anses som ganske dårlig.

8381099[/snapback]

PS3 har den fordelen at den lett kan "oppgraderes" via software-oppdateringer. Blu-ray-spilleren Haakon* linker til, er ~$100 billigere (fint tilbud) enn en PS3, men dessuten snart ti måneder gammel. Jeg ville lett valgt PS3 hvis det stod mellom de to.

Presens og futurum...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ville nå heller gått for en MEdiaCenter PC med mye større HDD, jeg da.. Og ventet til standalone-spillerne (enten HD DVD eller BR, komemr annpå hvem som vinner) har synket betraktelig i pris.

Synes ikke PS3 virker som noe veldig godt mediasenter ennå, i allefall..

8381180[/snapback]

Vel, nå er det jo skøye enkelt og bytte ut HDD på denne da. Og når man snakker om prisen på en PS3 hva ville prisen på en Mediasenter PC bli med BR eller HD DVD? En media PC med vanlig DVD blir jo raskt ganske dyr.. Jeg kan også koble til en ekstern HD på min PS3 uten større problemer, så serier og slikt ser jeg ofte igjennom min PS3.

I tillegg til mediasenter skal vi heller ikke glemme at PS3 unektelig er en knakandes god spill konsoll...

Lenke til kommentar
Det handler ikke om Linux, det handler om at det er en enhet som multimediasenter.

Hvis du må installere Linux først så er det ikke relevant.

At den har muligheten for å spille BR disker, det er den billigste BR spilleren ute på markedet.

Da må vi først se at BR tar over for DVD, og det skjer ikke på lenge (hvis noen gang).

Ønsker du å ta steget ut i HD verdenen og går for BR er PS3 et strålende valg siden spilleren der er like bra som de andre standalone spillerne. Derfor er dette et ess i ermene.

BR er fortsatt ekstremt dyrt i forhold til DVD, så folk flest vil fortsette med DVD foreløpig.

Det skulle ikke overraske meg om om et år så var det nesten ikke salg av DVD spillere what so ever.

Eh, når flertallet fortsatt ikke har HDTV så er det vel litt naivt å tro at folk vil kjøpe en mye dyrere løsning som de ikke kan benytte seg av uansett?

Har ikke da PS3 en stor fordel for de som skal ha ny spiller?

Nei, for så lenge det er så dyrt som nå, og så lenge de fleste ikke har HDTV, så foretrekker folk DVD. Når HDTV blir såpass utbredt og BR såpass billig at vanlige folk kaster seg på, så vil vanlige BR-spillere sannsynligvis være mye, mye billigere enn PS3 uansett.

At det er Linux er jo bare en ekstra fordel.

8380859[/snapback]

Ikke for folk flest.

Lenke til kommentar
Ville nå heller gått for en MEdiaCenter PC med mye større HDD, jeg da.. Og ventet til standalone-spillerne (enten HD DVD eller BR, komemr annpå hvem som vinner) har synket betraktelig i pris.

Synes ikke PS3 virker som noe veldig godt mediasenter ennå, i allefall..

8381180[/snapback]

Vel, nå er det jo skøye enkelt og bytte ut HDD på denne da. Og når man snakker om prisen på en PS3 hva ville prisen på en Mediasenter PC bli med BR eller HD DVD? En media PC med vanlig DVD blir jo raskt ganske dyr.. Jeg kan også koble til en ekstern HD på min PS3 uten større problemer, så serier og slikt ser jeg ofte igjennom min PS3.

I tillegg til mediasenter skal vi heller ikke glemme at PS3 unektelig er en knakandes god spill konsoll...

8381272[/snapback]

Vel, du kan jo spørre deg selv "hvilken maskin kan man gjøre mest på? En pc eller en konsoll?"..

Synes ikke PS3 er en særlig god konsoll, men det kan være pga spillene at jeg får et slik intrykk.. Det jeg har sett av spill, Motorstorm, Resistance (leif) og Oblivion) var absolutt ingenting å hoppe i taket av, hverken grafikk eller gameplay-messig.. Da spiller jeg heller GeoW eller Zelda TP..

Lenke til kommentar

@Pricks

Du får ikke engang kjøpt CRT skjermer nå om dagen, det vil si at skal du bytte en tv, så får du en plasma eller LCD skjerm. Kjøper du det nå skal det mye til for at du ikke sitter med en 1080 eller 720 skjerm. dvs HD skjerm. Det finnes ganske mange HD skjermer ute i de norske hjem. Vi er intressert i å ha sstore skjermer med god kvalitet, det vil jeg si folk flest er. Kanskje ikke bare for syns slkyld med også for status sin skyld.

Da mener jeg å tro det er veldig riktig at erstatningen av en ødelagt DVD spiller raskt blir en HD spiller. Kanskje ikke akkurat idag men om et halvt år, så igjen om et år vil vi ha en ganske stor dominans av HD spillere og da også filmer. Ting går rasker idag en det gjorde når DVD kom ut, alikevel val dvd veldig raskt på plass i hyllene. Jeg tror det er veldig naivt og se på alle "venlige folk" som dimlinger som ikke egentlig er intressert i ny teknologi og utstyr. Vi er en gennerasjon med tekno freaks, og de er nok slik det virkelig vil fortsette å være. Når det gjelder Linux, selvfølgelig vil ikke alle bruke det, men folk i 20 årene er ofte uavhengie om du er troller i dette forumet eller ikke kapable til å leke seg fullverdig med et slikt system.

Ikke tro folk flest er så konservative som du skal ha det til. Det er regelrett feil, vi er et stortslagent forbruker sammfunn hvor status symboler iform av dyre innretninger blir mer og mer viktig.

@Haakon*

Jaja, jeg mener da bestemt motorstorm er et feiende flott eye candy spill, og styringa der er ikke bare pressis men veldig reel iforhold til det å ha grep og underlag...

Lenke til kommentar
Du får ikke engang kjøpt CRT skjermer nå om dagen, det vil si at skal du bytte en tv, så får du en plasma eller LCD skjerm.

Jada, men folk bytter ikke bare ut TVen sin, alle på en gang. Det vil gå gradvis, og over flere år.

Kjøper du det nå skal det mye til for at du ikke sitter med en 1080 eller 720 skjerm. dvs HD skjerm.

Bortsett fra at det er mye falske påstander der ute da.

Det finnes ganske mange HD skjermer ute i de norske hjem.

Men ikke nok.

Vi er intressert i å ha sstore skjermer med god kvalitet, det vil jeg si folk flest er.

Merkelig. Jeg har en gammel CRT-TV som fungerer helt utmerket for meg. Jeg kommer ikke til å kjøpe meg noe nytt før den tar kvelden. Og jeg er "entusiast"!

Da mener jeg å tro det er veldig riktig at erstatningen av en ødelagt DVD spiller raskt blir en HD spiller.

Ikke før HD er like billig som DVD.

Kanskje ikke akkurat idag men om et halvt år,

Beklager, men så fort går det ikke :lol:

så igjen om et år vil vi ha en ganske stor dominans av HD spillere

Nei, det vil nok ta en del lenger enn det. De eneste jeg vet om som har HD er entusiaster.

Jeg tror det er veldig naivt og se på alle "venlige folk" som dimlinger som ikke egentlig er intressert i ny teknologi og utstyr.

Folk flest er interessert i OK kvalitet og brukervennlighet. Hvorfor tror du Rimi er så populært? Det er ikke akkurat kvaliteten som lokker...

Når det gjelder Linux, selvfølgelig vil ikke alle bruke det

De aller færreste vil bruke det.

Lenke til kommentar

@Pricks

Jada, men folk bytter ikke bare ut TVen sin, alle på en gang. Det vil gå gradvis, og over flere år.

I fjor høst var det solgt over 800 000 flatskjermer, 95 % av disse er hd-ready.

Men ikke nok.

Som sagt over så var det for ett halvt år siden solgt 800 000 flatskjermer. SÅ tallet er nok godt over 1 million nå. Om 1 år er nok det mere vanlig med hd tv enn med vanlig tv.

Merkelig. Jeg har en gammel CRT-TV som fungerer helt utmerket for meg. Jeg kommer ikke til å kjøpe meg noe nytt før den tar kvelden. Og jeg er "entusiast"!

Over halvparten i Norge har allerede byttet ut tv'en, og de fleste av disse er ikke entusiast.

Nei, det vil nok ta en del lenger enn det. De eneste jeg vet om som har HD er entusiaster.

HD film har vokst mye raskere enn DVD klarte på samme tidsrom.

Her er forresten en oversikt over prosent andelen av flatskjermer som selges i forhold til det totale tv salget.. Den viser en EKSTREM økning.

I prosentandel av totalt TV-salg.

2003: 3,5 prosent

2004: 11,1 prosent

2005: 46 prosent'

2006: 81 prosent

2007: 91 prosent (prognose per 01.01.07)

2008: 98,5 prosent (prognose per 01.01.07)

Kilde

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Synthm: HW'en i BR-spilleren på PS3 kan ikke oppgraderes via Software (mener ikke at den ikke kan oppgraderes til å f.eks støtte et lydformat ellernoe, men den kan fort bli utdatert).

Linket bare til den første BR-spilleren jeg fant under PS3-pris..

8381222[/snapback]

Nei. Selvfølgelig kan ikke hardwaren oppgraderes slik, men programvaren kan oppdateres for nye funksjoner og bedre utnyttelse av hardwaren. Det er forøvrig ikke vanlig med en sånn prisreduksjon på et såpass "nytt" produkt (~$400 - 46% - i avslag). Derfor blir det feil å si at normalen for priser på Blu-ray-spillere er så lav. Vanlig pris for Blu-ray-spillere er høyere enn det Amazon opererer med for denne spilleren.

Endret av Synthm
Lenke til kommentar

UrgeLoL, det er klart det er økning når ikke vanlige TVer selges lenger, men poenget er at folk ikke bytter ut TVen sin annenhvert år uten videre. Det tar lang tid før alle har byttet ut TVen sin. I tillegg er ikke HD noe folk flest er ekstremt opptatt av, siden det altså er brukervennlighet (og pris) som er viktigst.

Lenke til kommentar
UrgeLoL, det er klart det er økning når ikke vanlige TVer selges lenger, men poenget er at folk ikke bytter ut TVen sin annenhvert år uten videre. Det tar lang tid før alle har byttet ut TVen sin. I tillegg er ikke HD noe folk flest er ekstremt opptatt av, siden det altså er brukervennlighet (og pris) som er viktigst.

8381679[/snapback]

2003: 3,5 prosent

2004: 11,1 prosent

2005: 46 prosent'

2006: 81 prosent

2007: 91 prosent (prognose per 01.01.07)

2008: 98,5 prosent (prognose per 01.01.07)

Som du ser er vi inne i det 5 året med flatskjerm salg, og mange bytter vel ut tv'en sin vært 5 år.. Mange jeg kjenner i værtfall.

Og med 2,2 millioner husholdninger og over 1 million flatskjermer solgt er det ikke noen tvil om at flatskjerm er "allemanseie" om 1 år.

Lenke til kommentar

8381679[/snapback]

Feil. Det selges fortsatt "vanlige" TV-er.

Det bygges nå ut et digitalt bakkenett i Norge, og dette kommer til å dra folk med seg inn "HD-æraen". Prisen på HDTV er heller ikke lenger så ekstrem. Det er lett å få tak i en god HDTV til seks - syv lapper. Denne TV-en er brukervennlig, fremtidsrettet, stilig og relativt billig. Da har man dekket kravene du mener Ola Nordmann har.

Lenke til kommentar
Synthm: HW'en i BR-spilleren på PS3 kan ikke oppgraderes via Software (mener ikke at den ikke kan oppgraderes til å f.eks støtte et lydformat ellernoe, men den kan fort bli utdatert).

Linket bare til den første BR-spilleren jeg fant under PS3-pris..

8381222[/snapback]

Nei. Selvfølgelig kan ikke hardwaren oppgraderes slik, men programvaren kan oppdateres for nye funksjoner og bedre utnyttelse av hardwaren. Det er forøvrig ikke vanlig med en sånn prisreduksjon på et såpass "nytt" produkt (~$400 - 46% - i avslag). Derfor blir det feil å si at normalen for priser på Blu-ray-spillere er så lav. Vanlig pris for Blu-ray-spillere er høyere enn det Amazon opererer med for denne spilleren.

8381653[/snapback]

Ja, men prisen på standalone-spillerne kommer jo til å ha sunket betraktelig om 1 år..

Finnes mange andre enheter som også kan oppdateres med ny software, forresten. Men jeg tviler på at om noe år, når PS3's BR-spiller ikke er fullt så god lengre, at bare en enkel software-oppgradering kan få den opp på standalone-nivå.

Lenke til kommentar
Som du ser er vi inne i det 5 året med flatskjerm salg,

Og fortsatt er det ekstremt dyrt, og mange kjøper katta i sekken.

og mange bytter vel ut tv'en sin vært 5 år.. Mange jeg kjenner i værtfall.

Det har jeg aldri hørt er noen regel.

Og med 2,2 millioner husholdninger og over 1 million flatskjermer solgt er det ikke noen tvil om at flatskjerm er "allemanseie" om 1 år.

8381706[/snapback]

Hvor mange som er solgt sier lite om hvor mange husstander som har.

Uansett vil BR ikke gå ned i pris så raskt, og i allefall ikke PS3, som Sony taper stort på.

Endret av Pricks
Lenke til kommentar
Det bygges nå ut et digitalt bakkenett i Norge, og dette kommer til å dra folk med seg inn "HD-æraen".

8381796[/snapback]

Digitalt fjernsyn og HD er ikke det samme. Det digitale bakkenettet kommer fortrinnsvis til å sende SD sendinger, bare at de overføres digitalt istedet for analogt. Det er for liten båndbredde i bakkenettet til å sende alle sendinger i HD. Da blir det ikke plass til nok kanaler til at noen gidder abonnere på det. Det kommer nok til å bli sendt visse sendinger i HD, som f.eks. noen sportsbegivenheter, men stort sett vil det være SD. Det vil nok enda gå et par år før HD sendinger på fjernsyn er det vanlige. Film er derfor enda en stund det HD-medie som er mest brukt. Dette er det stort sett entusiaster som satser på foreløpig. Det finnes lite filmer å få tak på i butikker i Norge, og både filmer og avspillere er dyre. Dersom du ikke har en xbox360 fra før da. Men for folk som bare vil se en film på tv'en sin så er fremdeles en DVD-spiller mye billigere. Jeg tror det vil ta lang tid før folk flest investerer i HD. Selv har jeg HD prosjektor og HD DVD spiller, men folk flest som jeg kjenner og snakker med vet knapt hva HD er for noe. Det er riktig at "alle" kjøper seg flate HD-skjermer for tia, men det er mest pga. design. Den nye flate tv'en tar seg mye bedre ut i stua enn den gamle CRT'en, i tillegg til at den kan henges på veggen for de som ønsker det.

Lenke til kommentar
Ja, men prisen på standalone-spillerne kommer jo til å ha sunket betraktelig om 1 år..

Om ett år, ja...

Finnes mange andre enheter som også kan oppdateres med ny software, forresten.

Ja, selvfølgelig. Sony har uttalt at PS3 skal holdes i live i ti år. Blu-ray-programvare kommer til å være del av dette. Uvisst å si hvor mange DVD-produsenter som i dag lar folk oppdatere programvaren i DVD-spilleren sin - ett, to, tre, fire eller fem år senere.

Men jeg tviler på at om noe år, når PS3's BR-spiller ikke er fullt så god lengre, at bare en enkel software-oppgradering kan få den opp på standalone-nivå.

8381936[/snapback]

Nei. Det har jeg ikke sagt heller. PS3-spilleren kommer til å bli utdatert etterhvert, men den er det ikke.

Lenke til kommentar

Vi snakker om hvor mange flatskjermer det har blitt kjøpt; hvis det allerede er utrolig mange som eier en flatskjerm (som sagt allmannseie) så hvorfor vil de plutselig bytte ut sin nye flatskjerm ovenfor en ny? Det vil garantert ta litt tid før folk blir lei av sin flatskjerm-TV, og de vil ike bytte ut sine Tv-er bare fordi PS3 tilbyr BR.

Jeg holder med Pricks - det vil ta mye lengre tid enn noen av dere her annslår. Jeg kjenner f.eks bare èn person som har HD-TV...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...