cyclo Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Jeg driver og sysler litt med en ide her. Vi har en portåpner til parkering i bakgården her, og man åpner porten med en liten sender i nøkkelringstørrelse. Denne funker fra balkongen. Det jeg trenger er en sender/mottaker som kan kopiere signalet fra fjernkontrollen. Og senere sende ut dette signalet ved at den blir "trigret" fra en pc på et vis. Noen tips til hva som kan brukes? For å forklare litt nærmere. Tanken min er å plassere denne senderen i balkongvinduet, og koble den til en pc. Deretter splitter jeg det analoge signalet fra iptelefonen min inn på et modem (eller bruker asterisk om jeg vil være avansert). Når man ringer nummeret fra visse andre nummer, så vil pc'en med modemet gjenkjenne nummeret uten å svare (altså man ringer en gang, og legger på), for deretter å gi beskjed til rf senderen om å sende signalet, og porten åpnes. Hvorfor jeg vil gjøre dette? Fordi jeg kan ;-) Vet ikke helt om dette er rette stedet. Flytt gjerne tråden om den er feilplassert. Lenke til kommentar
kons Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 hvor langt er det i luftlinje fra balkongen til mottakerantennen? du kan komme langt med en sånn lomme sender påsatt en større antenne. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 Lommesender når frem allerede den ;-) Men jeg trenger en sender som har et eller annet interface mot pc. Lenke til kommentar
MordiMordi Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Er du sikker på at senderen bare sender ut den samme meldingen hver eneste gang? Det kan jo hende at garasjeporten sender noe (som er forskjellig fra hver gang) tilbake til nøkkelringen din som den igjen må svare riktig på. Da vil ikke en slik opptaksdings hjelpe deg noe særlig. Lenke til kommentar
kons Skrevet 13. april 2007 Del Skrevet 13. april 2007 Tipper lomme senderen bryter forbindelsen fra batteriet med knappen. Da er det muligens lett å trekke ut 2 ledninger fra bryteren og la PC kortslutte disse gjennom et rele. (styrer lite reed rele over parallell eller serie port) Om det går lite strøm til senderen kan kanskje et par parallell port pinner erstatte batteriet, mulig du trenger en liten regulator for å ikke få for høy spenning. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 13. april 2007 Forfatter Del Skrevet 13. april 2007 (endret) MordiMordi: Nei. Er faktisk ikke sikker på det. Men jeg antar det. Systemet virker ganske simpelt utført egentlig. Type billigst mulig. Men det finner man jo fort ut om man bare har en mottager. Kons: Det hørtes ut som en god plan. Men da må jeg få tak i en ekstra. Tror dama mi klikker litt om jeg begynner å mekke på den. Edit: Når hun kommer hjem så får jeg ta en liten kikk på den og se om kan finne noen specs på den på nettet Endret 13. april 2007 av cyclo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå